“קנייה או מכירה של רכב משומש זה סיוט. אנחנו הולכים לשנות את זה”

"לקנות או למכור רכב משומש זה סיוט נוראי", קובע אסף חרל"פ כבר בשלב מוקדם במפגש ביננו. האמת, קצת קשה להתווכח אתו: כל מי שהתנסה בעסקה שכזאת לבטח זוכר היטב את התסכול, את השעות הארוכות, את חוסר ההבנה של התחום – והכל במהלך אירוע שעבור רובנו מהווה את אחת העסקאות הגדולות והמשמעותיות ביותר שנעשה במהלך חיינו. את אותו "סיוט" בדיוק, החליט חרל"פ להפוך להזדמנות – ולבסיס העסקי של המיזם החדש שלו, "Switch", בעזרתו הוא מקווה "לחולל מהפכה בשוק הרכב", לא פחות. וכשמילים אלו מגיעות מבנו של אחד האנשים החזקים בתעשיית הרכב בארץ, כדאי לקחת אותן ברצינות רבה אפילו יותר.

"לפי סקרים שערכנו, אדם פרטי משקיע בממוצע 40 שעות עבודה כדי לקנות רכב משומש", מספר חרל"פ. "זה נתון בלתי נתפס. ולא רק הזמן הארוך בעייתי, זה תחום שמרבית האנשים לא מבינה בו, בטח שלא לעומק. אתה לא מבין בדיוק איך עובד המחירון, ולא יודע איך לחשב השפעה של פגיעה מסוימת, ולא מבין את כל המונחים הטכניים, וגם כך אתה צריך לעבור בין הבית של ההוא והבית של ההיא. או, מנגד, אתה יכול ללכת למגרש ולקוות שהפעם, במקרה, לא 'יעקצו' אותך".

והבעיות לא נגמרות אצל הרוכשים: גם למכור רכב משומש זה תענוג מפוקפק ביותר. גם בסקרים שערך חרל"פ עלו תשובות זהות. "זה מתחיל מהתמחור, אנשים לא יודעים כמה כסף לדרוש על הרכב שלהם", הוא מספר. "גם אחרי שפרסמת את הרכב בלוחות השונים אתה נאלץ לענות לעשרות טלפונים, חלקם ליצנים, סוחרים ועוד טיפוסים. אפילו אחרי שסגרת את העסקה, אתה צריך ללכת לבנק, להעביר בעלות ושאר בירוקרטיה. בשורה התחתונה – זה מלא באיכסה".

"לא קיבלתי יחס מועדף". חרל"פ | צילום: גל חרמוני

המטרה: להביא את המסחר האלקטרוני לשוק הרכב

כדי למנוע את אותה "איכסה", הקים חרל"פ את Switch. הרעיון נשמע פשוט: להביא את עולם המסחר ברשת לתחום הרכב. אבל מה שנשמע כמו מהלך הגיוני ומתבקש, מסתבר כמהלך מורכב בהרבה שכבר נוסה לא פעם ברחבי העולם, בינתיים – ללא הצלחה של ממש.

"הרעיון הוא להיות מתווך שקוף בין המוכר לרוכש", מסביר חרל"פ כיצד פועלת המערכת שהקים. לאחר שאדם פונה לחברה ומבקש למכור את הרכב שלו, הוא מוזמן לפגישה אחת במתחם החברה בגלילות, שם מוסבר לו התהליך. במשך אותו הזמן אנשי החברה לוקחים את הרכב, שוטפים אותו, מצלמים אותו ואנשי מוסך חיצוני גם בודקים אותו בדקדקנות. כל הפרטים והתמונות מועלים בהמשך לאתר האינטרנט של החברה ובפלטפורמות נוספות, כשאנשי החברה מסננים את הפונים השונים. "רק כשמגיע מתעניין רציני, אנחנו מזמינים אותו למתחם", הוא ממשיך. "אז אנחנו שולחים נהג כדי שיביא את הרכב, בזמן שהמוכר ממשיך בחייו כרגיל. אנחנו מביאים את האוטו כדי שהרוכש יוכל להתרשם, ואם גם תהיה עסקה – אנחנו נבצע את כל ההעברות הדרושות. אם הרוכש יבחר שלא להשלים את העסקה – נחזיר את הרכב לאן שנתבקש". כך, מקווה חרל"פ להוריד מעל כתפי המוכר את המעמסה בדמות העיסוק המתמשך והמעיק במאמצי המכירה. בנוסף, החברה מייעצת כיצד לתמחר את הרכב, והכל ללא תשלום למעט תשלום יחסי לגובה העסקה (5% מהמוכר ו-1.5% מהרוכש) אם כזו אכן נסגרת.

ומה עם הרוכשים? לראייתו של חרל"פ, הם יוכלו "פשוט לשבת בבית בתחתונים, ולדפדף בין הרכבים השונים באתר". לכשימצאו רכב המוצא חן בעיניהם הם מוזמנים למשרדי החברה כדי להתרשם ממנו. "הרוכש יכול לדעת שמוסך חיצוני של משרד התחבורה בחן את הרכב, ושהתמחור שלו הוגן. אז הם באים אלינו ומקדישים שעה כדי להתרשם מהרכב. שעה – במקום 40!". בנוסף, Switch מבטיחה גם אחריות על נזקי מנוע וגיר, ואפילו מאפשרת לרוכש להתחרט תוך 5 ימים מביצוע העסקה. אז, היא לוקחת את הרכב תחת אחריותה – מבלי לערב את המוכר כלל.

כיצד מיזם צעיר ושאפתני יכול להרשות לעצמו את כל זה? הסיבה העיקרית לכך נעוצה ב"גב" ממנו נהנה המיזם – בדמות חברת האם "כלמוביל", אשר נחשבת לאחת החברות המובילות בשוק הרכב בארץ. אסף הוא בנו של יו"ר הקבוצה שמואל חרל"פ, אשר על פי הערכות פורבס מחזיק בהון עתק בגובה 7.6 מיליארד שקל, אך לדבריו, הייחוס המשפחתי לא הקל עליו את מאמצי השכנוע של בכירי חברת הענק. "באופן טבעי הייתה לא מעט סקפטיות", הא נזכר, "בכל זאת, אנחנו עושים פה משהו שלא עשו מעולם. אבל כלמוביל זו חברה שחרטה על דיגלה את תחום החדשנות. זה מתחבר ישירות ל-DNA של החברה, וגם לזה של אבא שלי. חדשנות מבוקרת, לא הרפתקנות".

"לא זרקנו כספים על המיזם רק כי אפשר. ההפך", הוא ממשיך. "במשך שנה שלמה עשינו קבוצות מיקוד, חקרנו את השוק, פיתחנו וכל הזמן ניסינו. בחנו איך הכי נכון יהיה לבנות את המודל הכלכלי, את המותג. אני גם מאמין גדול בבנייה של העסק ביחד עם הלקוחות, לכן ישבנו שעות עם לקוחות, ביקשנו לשמוע מה הם חושבים. רק כשהרגשנו שאנחנו מוכנים – יצאנו לפיילוט".

צילום: יח"צ

משרדים עם היסטוריה

מאז אותה השקה, חרל"פ מספר על צמיחה בלתי פוסקת. בכל חודש צומחת פעילות החברה בכ-30%, וכיום הוא כבר מנהל 70 עובדים (לעומת 15 עמם יצא לדרך). בשבועות האחרונים גם השיקה קמפיין פרסומת שצבר תאוצה, וחרל"פ מעיד כי חודש יולי היה "החודש הטוב ביותר שלנו, ללא ספק".

משרדי החברה נמצאים, כאמור, באתר פי גלילות, אך וותיקי התחום מיד יזהו את מתחם החברה כמתחם בו פעלה חברת "בטרפלייס" של היזם שי אגסי. קצת קשה להתעלם מן ההשוואה – יזם ישראלי מבטיח, שחולם בגדול ורוצה לשנות את שוק הרכב מן הקצה אל הקצה. אך בניגוד לבטרפלייס, חרל"פ רוצה קודם כל להצליח בשוק המקומי. רק אז, הוא מאמין, תוכל Switch לפנות גם לשווקים ברחבי העולם. "העולם מתעורר, אבל החיבור הזה בין תעשיית הרכב למסחר ברשת עדיין לא פוצח", הוא טוען. "זה תחום מורכב עם המון מונחים טכניים ודרכי חישוב מורכבות, ואלו עסקאות גדולות, זה לא כמו רכישה של חולצה ברשת. אבל כמו שאמרתי, יש התעוררות. יש כל מיני מיזמים שפועלים בתחום, אבל אף אחד לא פועל במודל שלנו. כבר קיבלנו פניות משחקנים מחוץ לארץ, אבל זה שלב מוקדם. אנחנו רוצים קודם כל לעשות מהפכה בשוק בישראל. ומה יקרה אחר כך?" הוא מחייך, "כל דבר בזמנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן