קרן המטבע: שיעור הצמיחה במזרח התיכון יגדל ב-3.3% ב-2012

תחזית הצמיחה לסוף השנה במזרח התיכון היא מעורבת, כך עולה מדוח חדש שפרסמה היום קרן המטבע העולמית. על פי הדוח נראה כי לאחר האביב הערבי שפקד את האזור במהלך שלושת השנים האחרונות, התאוששותן של כלכלות האזור תלויה בכמות הנפט שלהן. כך למשל במדינות עתירות נפט, צפויה הכלכלה לגדול בקצב מהיר יותר מאשר במדינות התלויות בנפט מיובא. 

על פי הדוח, שיעור הצמיחה במזרח התיכון ב-2012 צפוי להיות 5.1%, עלייה של 3.3% לעומת 2011. שיעור הצמיחה של המדינות העשירות בנפט, כגון: אלג'יריה, בחריין, עירק, איראן ולוב יהיה 6.6%. עם זאת, צופה קרן המטבע כי בשנת 2013 יסבול האזור ממיתון שיפגע בצמיחה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לעומת זאת, במדינות התלוית בייבוא נפט צפוי גידול מתון יותר בצמיחה של 2% בלבד, זאת בשל השפעות חיצוניות רבות בתחום הבטחוני, החברתי והכלכלי. 

לדברי ראש מחלקת המזרח התיכון בקרן המטבע, מסעוד אחמד, "האתגר הגדול ביותר הניצב בפני מדינות ערב לאחר השינויים של האביב הערבי הוא כיצד להתמודד עם הדרישות ההולכות ומתגברות בקרב הציבור לדיוידנד מעבר, בעוד שיציבותה של הכלכלה ממשיכה להיות בסיכון בטווח הקצר והשפעת שינוי המדיניות הכלכלית על המצב היא מוגבלת". 

צילום: רויטרס

עוד עולה מהדוח כי מחירי הנפט בסוף 2012 ותחילת 2013 צפויים להישאר ברמה של מעל 100 דולר לחבית. בעקבות זאת צפויות הכנסות יצואניות הנפט במזרח התיכון להישאר בסוף השנה קרוב לרמת השיא שלהן של 400 מיליארד דולר. כתוצאה מהגידול בהכנסות מנפט, יכולות המדינות הללו להגדיל את התקציב המדיני ואת השכר, שרשם עלייה משמעותית בשנים האחרונות.

אולם קרן המטבע מציינת כי החרפה בהאטה של הכלכלה הגלובאלית עשויה להביא לירידה במחירי הנפט, מה שמהווה סיכון עבור יצואניות הנפט במזרח התיכון.  

עבור המדינות שינן עתירות נפט באזור, צופה קרן המטבע כי הצמיחה הכלכלית תהיה בסוף השנה מתונה יותר, זאת בשל השינויים הגאו פוליטיים במדינות אלה, ביניהן מצרים, מצרים, ירדן, מרוקו וסודן. איום נוסף על הצמיחה במדינות אלה הוא המשבר האירופי המחריף, שעלול לגרום לעלייה במחירי המזון והדלק, מוצרים אותן מייבאות מדינות הללו מאירופה.

החוב הלאומי הממוצע במדינות העניות במזרח התיכון עומד על 70% מהתמ"ג, מה שהביא את הממשלות להגדיל באופן משמעותי את ההוצאה על סובסידיות.הגרעון השוטף במדינות אלה עומד על רמות גבוהות מדי ולטענת קרן המטבע יש צורך דחוף בהגברת הצמיחה על מנת לשקם את שוק העבודה ואת שירותי הרווחה לאזרחים. 

"קיים צורך דחוף בהגברת הצעדים הפיסקלים לייצוב המשק. אולם צעדים אלו צריכים לבוא במקביל לשינויים הגאו פוליטיים המרחשים באזור במטרה להקטין את הנטל על השכבות החלשות באוכלוסיה ואת הסיכונים במשק". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן