קרנות המזבח: הישראליות מככבות בדירוג פורבס לקרנות ההון סיכון המובילות באירופה

"בעל המעה הוא בעל הדעה", אומר פתגם יהודי עתיק. וכיום, כך נדמה, המעה (או בעברית פשוטה יותר, הכסף) נמצאת אצל קרנות ההשקעה הגדולות. אותן קרנות הון סיכון פרצו לחיינו רק בעשרים השנים האחרונות, אך כבר הפכו לאחד הגורמים החשובים ביותר במשק ונחשבות למנוע צמיחה עיקרי עבור סטארט-אפים ומיזמים שונים בתחילת דרכם. כשסצנת ההיי-טק הפכה לחמה ביותר בשוק וכל צעיר רוצה להפוך לסטארטאפיסט מצליח, קרנות ההשקעה (לצד המשקיעים הפרטיים) הפכו לאחד הגורמים המבוקשים והמדוברים ביותר – כשהיזמים השונים מתחננים לקצת תשומת לב מראשי הקרנות ומצפים ליום בו אלו יסכימו להיפגש עמם. אז, הם מקווים, תגיע גם ההשקעה המיוחלת.

ולא רק היזמים מתחננים לאותה תשומת לב מצד הקרנות השונות: גם המשקיעים השונים החלו להשקיע את כספם בקרנות אלו על חשבון קרנות פיננסיות מסורתיות יותר, מתוך ההבנה כי קרן השקעה המנוהלת היטב, מתאימה עצמה לחידושי השוק, מגיעה ראשונה למיזמים המבטיחים ביותר ומנהלת בחכמה את השקעותיה תוכל להבטיח להם תשואה גדולה בהרבה מהקרנות הוותיקות המוכרות להם.

לא רק המיזמים על המפה העולמית | צילום: thinkstockphotos

כל זאת, כאמור, העלה את מעמדן של הקרנות השונות ברחבי העולם. ארה"ב הובילה את המהלך כבר לפני מספר שנים, ועם הזמן התפשטה המגמה גם למקומות נוספים, כשקרנות השקעה גדולות ומיוחדות החלו לפעול ברחבי הגלובוס. כעת, כתב מגזין פורבס בארה"ב יצא למסע מיוחד ברחבי יבשת אירופה כדי לדרג את קרנות ההון סיכון הטובות ביותר עבור היזמים, או לדבריו: "הקרנות האירופאיות מהן הכי הייתם רוצים לגייס כסף".

בסך הכל נכללו בדירוג המיוחד שפרסם המגזין 10 קרנות השקעה מרחבי היבשת כולה. את תואר "בירת קרנות ההון סיכון המובילות" כבשה, על פי הדירוג, בירת אנגליה לונדון שם פועלות 4 מ-10 הקרנות אשר נכללו בדירוג היוקרתי. אך לונדון היא לא השם הבולט היחיד אשר עולה מהרשימה – כשגם סגניתה בולטת במיוחד עם 3 קרנות הון סיכון מובילות הפועלות משטחה. ואותה סגנית מוכרת לנו היטב – זוהי תל אביב, אשר הפכה בשנים האחרונות לאחת מזירות היזמות וההיי-טק המובילות ביבשת, וכעת זוכה גם להכרה על פעילות הקרנות המובילות הפועלות משטחה.

אז מיהן הקרנות הישראליות אשר כבשו את הדירוג המדובר? הקרן הראשונה אשר מוזכרת ברשימה היא קרן סינגולריטים אשר הקים היזם משה חוגג (מייסד אפליקציית מובלי ו"יו"). בכתבה מסבירים עורכי המגזין כי הקרן נבחרה לרשימה האקסקלוסיבית בשל שיטת העבודה הייחודית בה היא פועלת, כשהיא מספקת למיזמים בהם היא משקיעה הרבה מעבר לכסף: הקרן פועלת כמעין "חממה" לאותם מיזמים, וראשיה מעניקים ליזמים שעות ארוכות של ליווי, ייעוץ והכוונה בפעילותם (זאת כמובן שנוסף לכסף אשר היא משקיעה בהם). הקרן נבדלת ממרבית הקרנות הפעילות בתחום גם בכך שבראשה לא עומדים אנשי השקעות או בנקאים – אלא יזמים, ממש כמו אלו בהם היא משקיעה. ההשקעה הייחודית הזו מניבה גם לא מעט פירות, כשאחד השמות הנוצצים בפורטפוליו של הקרן היא חברת StoreDot, אשר עלתה לאחרונה לכותרות על רקע פיתוח להטענת רכב חשמלי בדקות בודדות בלבד.

"קרן של יזמים, ולא של משקיעים מסורתיים". מייסד קרן סינגולריטים משה חוגג | צילום: יח"צ

הקרן השנייה בדירוג אשר פועלת מתל אביב היא Innovation Endeavors, אשר הוקמה בשנת 2010 ופועלת כיום בתל אביב ובפאלו אלטו במקביל. החברה מתמקדת בעיקר במיזמים בשלבים מוקדמים במיוחד, ומרכזת את פעילותה בשווקים מתפתחים ברחבי העולם. הקרן מאמינה במיוחד בהשקעה בצוות היזמים (כגורם חשוב יותר אפילו מהמיזם) ומאמינה בהשקעה ב"צוותים" מבטיחים. את מרבית תשומת הלב ממקד, באופן טבעי, יו"ר הקרן אריק שמידט, לשעבר מנכ"ל ענקית החיפוש גוגל אשר פרש את חסותו על הקרן ומחפש כיום אחר "הדבר הגדול הבא".

קרן ההשקעות השלישית היא קרן רודיום, אשר מתמקדת גם היא בהשקעות במיזמים בשלב מוקדם. הקרן מציגה שילוב נדיר של תחומים בהם היא פעילה, כשגם החברות בהן היא משקיעה מגיעות ממגוון רחב של תחומי פעילות. הקרן, אותה מנהל דניאל רקאנטי, השקיעה כבר במיזמים רבים אשר צמחו בישראל, כשהחברה הבולטת ביותר בפורטפוליו היא חברת Outbrain – הפלטפורמה להמלצות תוכן ברשת אשר נחשבת לפוטנציאל גדול וצפויה, על פי המגזין, לצאת בהנפקה גדולה בעתיד הקרוב.

למעט הערים תל אביב ולונדון, אין עיר נוספת אשר בולטת ברשימה כמשכנן של הקרנות המובילות ביבשת. תל אביב אמנם כבר הספיקה לבסס את מעמדה כאחת מבירות ההיי-טק המובילות של אירופה, אך הדירוג הנוכחי מהווה הוכחה לכך שגם קרנות ההון סיכון הישראליות (או לפחות אלו הממוקמות פה) עושות דבר מה נכון. לפחות בסוגיית המימון למיזמים החדשים – נראה כי אנו נמצאים בדרך הנכונה להמשיך ולשמור על מעמדנו כ"אומת הסטרט-אפ" גם בעתיד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן