“קשה להאמין שבמצב הכלכלי של היום תקציב הסיוע לניצולים יגדל”

ארגוני הסיוע לניצולי השואה לא מתרגשים מהודעתו של שר האוצר יאיר לפיד כי יקצה 400 מיליון שקל במהלך חמש השנים הקרובות לרווחת הניצולים. בארגוני סיוע רבים מטילים ספק רב באשר להעברת הכספים בסופו של דבר לטובת הניצולים כפי שהובטח. "קשה להאמין שבמצב הכלכלי של היום תקציב הסיוע לניצולים אכן יגדל", אומר לפורבס דן ולדמן, מנכ"ל עמותת עמך, המעניקה סיוע נפשי וחברתי לניצולי שואה. "ספק אם כעת יעלה נושא הסיוע לראש סדר העדיפויות במדינה".

מוקדם יותר היום הודיעו במשרד האוצר כי לפיד וראש הממשלה בנימין נתניהו סיכמו על הגדלת את תקציב הקרן לרווחה לנפגעי השואה ב-50 מיליון שקל. תקציב הקרן – המתוקצבת על ידי המדינה, ועידת התביעות וארגונים נוספים – יגדל בשלב זה ב-50 מיליון שקל, המיועדים לתוספת שעות סיעוד לניצולי השואה. "יש לנו מחויבות עמוקה לקשישים בכלל ולניצולי השואה בפרט", אמר ראש הממשלה בישיבה השבועית. "ואנחנו מחויבים קודם כל לרווחתם".

לדברי קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל, "השנתיים הקרובות הן קריטיות מבחינת הטיפול בניצולים, משום שרובם כבר מעל לגיל 80, חלקם הגדול גם חולה, וצרכיהם השתנו מאז נקבעו הקריטריונים למענקים. על הממשלה להזדרז ולעצב גישה חדשה התואמת את הצרכים המשתנים".

 
100 אלף ניצולים לא מקבלים תמיכה | צילום: רויטרס

למרות המענק, מציין ולדמן כי בסופו של דבר, הכספים לא תמיד מגיעים עד לניצולים עצמם. "מכל הכספים הגדולים אנחנו לא רואים הרבה".

דובר המשרד לאזרחים ותיקים לשעבר, ניק קוליוחין, מציין כי מצבם הכלכלי של ניצולי השואה טוב היום יותר מאשר היה לפני עשור, אולם "יחסית לכמות הכספים שהועברו כדי לטפל בהם, מצבם גרוע". לדבריו, במקרים רבים מאבקי יוקרה בין ארגוני הסיוע מונעים מהכספים לזרום במלואם לניצולים. "בין הארגונים יש מלחמה על יוקרה וכבוד. במקרים רבים הכסף מושקע בפרויקטים חסרי משמעות שלא עוזרים לניצול השואה הפשוט", הוא מציין.

המטרה, לדברי קוליוחין, במקביל להזרמת הכספים לארגונים, צריכה להיות הקמת גוף מאוחד שיטפל בניצולי השואה, אשר הטיפול בהם מתחלק כיום בין מספר משרדי ממשלה – האוצר, הרווחה, המשרד לאזרחים ותיקים. "עם כל הכסף הזה וכל העמותות והארגונים, בסופו של דבר לא הכל מגיע לניצולים עצמם". לטענתו, העובדה שלכל אחד מהארגונים קיימת רשימה שונה של ניצולים, ולא קיים שיתוף מידע נאות פוגעת קודם כל בניצולים עצמם.

הקרן לרווחת ניצולי השואה, העמותה הגדולה ביותר בישראל אשר מטפלת כיום בניצולי שואה, הובילה מהלך לאיחוד הרשימות, אשר לא הושלם. שם מציינים כי "המצב בו ישנם כ-192 אלף ניצולי שואה בישראל כשאין רשימה אחת המאגדת את כולם וניתן להבין ממנה מי מהם זקוק לעזרה ואיזה סוג של עזרה, הוא מצב שפוגע קודם כל ובעיקר בניצולי השואה, שמגיע להם הטיפול הטוב ביותר שאנחנו כמדינה יכולים להעניק להם".

בקרן התחייבו לשתף את הרשימות ברגע שתתקבל החלטה ממשלתית בעניין. "הקרן כבר מקיימת הדדיות בשיתוף ברשימות עם מספר ארגונים ורשויות מקומיות תוך הקפדה על כללים אתיים וצנעת הפרט ומתוך מגמה להקל על הניצולים והטיפול בהם", נמסר שם.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הרשות לזכויות ניצולי השואה מחויבת לפעול על פי חוק. מדובר בנושא הקשור בהגנת פרטיותם של הניצולים. ידוע לנו כי ניצולים רבים מתנגדים בכל תוקף להעברת שמותיהם ופרטי מידע אודותיהם לגופים חוץ ממשלתיים".

במשרד הרווחה אומרים כי המשרד פועל בשיתוף פעולה רחב עם כל משרדי הממשלה, העמותות והארגונים הפועלים למען ניצולי השואה ומנגישים את המידע לאוכלוסיות היעד בהתאם לצורך. על פי חוק הגנת הפרטיות וחוק העובדים הסוציאליים חל איסור על משרד הרווחה למסור לגופים אחרים רשימות של מקבלי שירותים או קהל פוטנציאלי". 

על פי נתוני משרד הרווחה בישראל חיים היום כ-200 אלף ניצולי שואה – כ-50 אלף מהם מקבלים תוספת "השלמת הכנסה" לקצבת הזקנה – כלומר כ-25%. בקרן לרווחת ניצולי השואה פורסם היום דוח לפיו 87% מניצולי השואה הפונים לסיוע כלכלי חיים מהכנסה של פחות מ-5,000 שקל בחודש, ואילו 58% חיים מהכנסה של עד 3,000 שקל בחודש. בנוסף, מסבירים בקרן כי "בישראל של 2013 חיים עדיין כ-100 אלף ניצולי שואה שאינם מקבלים שום סוג של תמיכה". עוד נכתב בדוח כי גילם המתקדם של ניצולי השואה והמצב הבריאותי המורכב של רבים מהם, הביא לעלייה של 12% בשיעור הניצולים הנזקקים לסיוע סיעודי בשנת 2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן