ראיון עם וורן באפט: הספר ששינה למשקיע המיליארדר את החיים

כששואלים את וורן באפט על פילנטרופיה, הוא מספר על ספר שקרא לפני 60 שנה ושינה לחלוטין את התפיסה שלו. "מי שכתב את האוטוביוגרפיה הזאת מת ב-1959, והניו-יורק טיימס פרסם טור לאחר מותו. בשורה האחרונה של הטור נכתב: 'לא היה עוד אמריקאי בזמנו שתרם לרווחת המדינה ולאנושות כולה'. נראה לי שרוב האנשים אפילו לא מכירים את הבחור הזה – אברהם פלקסנר".

וורן באפט, איש העסקים וגורו ההשקעות דורג במקום השני בדירוג פורבס של 400 עשירי ארצות הברית. הונו של המשקיע הנודע, מייסד ומנכ"ל ברקשייר הת'אווי מוערך ב-46 מיליארד דולר, וזאת לעומת 39 מיליארד דולר בשנה שעברה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשנת 1910 פירסם אברהם פלקסנר, איש חינוך אמריקאי, דו"ח ובו תוצאות מחקר שערך לבדיקת כשירותם של בתי הספר לרפואה ברחבי ארצות-הברית. פרסום הדו"ח הביא, בין השאר, למהפכה בחינוך הרפואי: לא עוד הרצאות פרונטליות בלבד, אלא גם התנסות מעשית, תוך דגש על התנסות במעבדות ועל חיבור בין האוניברסיטה לבית החולים. "הוא השפיע על פילנטרופיה יותר מכל אחד – לא מבחינת כסף אלא ממה שהוא הביא איתו", אומר באפט.


"אני חי כיום כמו שחייתי לפני 40 שנה", באפט | צילום: רויטרס

רבים מכירים את הילדים שלך ושואלים את עצמם איך הם יצאו כאלה ילדים נורמלים

"אני חי עכשיו כמו שחייתי לפני 40 שנה. הילדים שלי תמיד ידעו שיש להם מספיק כסף, אבל הם ראו שהחיים שלנו לא מזוהים עם זה. זה לא מה שאתה אומר אלא מה שאתה עושה – אשתי ואני חיינו חיים רגילים. הילדים הלכו לבית ספר ציבורי וגרו בשכונה רגילה, פתחתי לכל אחד מהם קרן, והם מנהלים באופן עצמאי את החיים שלהם לפי הרצונות והשאיפות שלהם, באופן מפתיע בגלל החופש, הם דווקא בוחרים לשתף יותר".

אתה נחשב על פי הנתונים והמספרים כמי שיודע הכי טוב בעולם איך להשקיע, איך זה עובד לך בפילנטרופיה?

"אני ממש טוב בלעשות את הכסף ולמלא את הדלי ואשתי הייתה טובה בלרוקן אותו, זאת נוסחא פשוטה", הוא צוחק. "היא תיכננה לנהל במשך כל תקופת חייה את כל הנושא של פילנטרופיה, אך נפטרה לפני שהספיקה לעשות זאת. הייתי צריך להגיע להחלטה איך אני לוקח סכומים גדולים של כסף ותורם כך שאני עדיין עומד ביעדים שהצבתי ובמטרות שחשובות לי, ואיך אני עושה את כל זה באמצעות אנשים אחרים שמנהלים את הקרנות האלו. יש אנשים שעושים דברים יותר טוב ממני, בחרתי לעבוד עם כאלה שיש להם השקפת עולם דומה שלי".

האם אתה ממליץ היום לאנשים צעירים לשאוף לצבור יותר כסף או כבר להתחיל בפעילויות פילטרופיות כבר בגיל צעיר?

"זו כמובן החלטה שלהם. זו שאלה שגם אני התעסקתי בה בשנות ה-20 שלי, אמרתי אז לאשתי שאני יכול להשקיע סכומים של כסף ולעשות מהם יותר, אז החלטנו שאדחה את הפעילויות הפילנטרופיות. ידעתי שאם אצליח תהיה לי השפעה גדולה יותר על החברה ויותר כסף לתרום. אני חושב שאם יש לך היום מיליון דולר שאתה יכול לעשות מהם מיליארד, אז לתרום חלק גדול מהמיליון תהיה טעות. אני מאמין גם שכל הסכום שלי יימסר עד 10 שנים אחרי מותי. אני לא אוהב את הרעיון שהנין של הנין שעוד לא נולד עושה את ההחלטות הפילנטרופיות האלה. אני רוצה לתת את הכסף לאנשים שראיתי, שהכרתי, שהם ימסרו את הכסף".

למה דווקא 10 שנים? למה לא עכשיו?

"קיבלתי את ההחלטות הללו לפני שש שנים. אני ממשיך את זה עכשיו, וזה תהליך שיימשך. אני הולך למסור בקרוב עוד 1.7 מיליארד דולר, אין כאן נוסחת קסם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן