ראש העיר של (כמעט) כולם: האיש שיציל את ניו יורק מעוני?

אחד ממראות הנוף המוכרים של מנהטן והאהובים במיוחד על התיירים עומד להעלם. הכרכרות השחורות והישנות הרתומות לסוסים והמובילות בעיקר תייירים ובימי ראשון ופגרה גם תושבים מקומיים במשעולי הסנטרל-פארק וגולשות לעתים לכבישים העמוסים הסמוכים כבר לא יהיו חלק מהרקע.

ביל דה-בלאזיו שהתחיל אתמול (ד') רשמית את תפקידו כראש עירית ניו יורק, הודיע כי אחד הדברים הראשונים שיעשה הוא מימוש ההבטחה שנתן בקמפיין הבחירות שלו להפסיק את שירות הכרכרות. הסיבה היא טענות של פעילי זכויות בעלי החיים שמזה שנים קובלים על כך שהסוסים המובילים את הכרכרות סובלים מהזנחה ומוחזקים בתנאים קשים. "זה נגמר", אמר דה-בלאזיו לעתונאים. "יותר אין כרכרות".

הקביעה כי התחשבות בבעלי החיים עדיפה על הנאתם של תיירים, שבמבט חטוף נראית כגחמה חד פעמית ומבדחת של פוליטיקאי שיכור נצחון, היא בעצם ביטוי נאמן של אחת מהתכונות המאפיינות את ביל דה-בלאזיו – תכונות כמו רגישות, חמלה והתפעלות שיורגשו מעתה בהתנהלותו כראש העיר וישפיעו על סדר העדיפויות החדש שבדעתו לקדם בארבע שנות כהונתו.

גם אוהדיו של מייקל בלומברג ואפילו מי שמזוהים כמקורביו מודים ומאשרים כי בלומברג, מיליארדר שהונו נאמד ב-31 מיליארד דולר, לא הזדהה ולא יכול היה נפשית להזדהות עם כאבם של מגזרי מעוטי היכולת ועם מצוקות אוכלוסיית העניים וקשיי היום בניו יורק.


דה בלאזיו, מביא רוח חדשה לבניין העירייה. צילום: רויטרס

פרידה מרודף תענוגות

הניו יורק טיימס פירסם בכתבת-תחקיר מיוחדת את רשימת העינוגים, התחביבים האהובים וההנאות האישיות בהם פינק את עצמו מייקל בלומברג בשנות כהונתו כראש העיר. העיתון הנפוץ עשה חשבון, וגילה כי הפינוקים האלה עלו לבלומברג לא פחות מ-650 מיליון דולר ששילם מכיסו הפרטי.

סבל הזולת וזעקת האזרח הם לא בדיוק בראש דאגותיו של אדם מעודן ורודף תענוגות ומנעמי החיים. "עוצמתו הפיננסית של בלומברג עשתה אותו לראש העיר הכוחני והנמרץ ביותר מאז הולדת ניו יורק המודרנית בשלהי המאה ה-18", אמר לניו יורק טיימס כריס מקניקל, היסטוריון המתמחה בתולדות העיר וראשיה.

המסר שעלה מהתבטאויות של עתונאים ופרשנים היה כמעט אחיד. "כהונתו של ביל דה-לאזיו היא לא רק מהפך ולא רק תחילת עידן חדש אלא מבשרת מהפכה של ממש בתחומים רבים בחיי התפוח הגדול". הכותרת הקולעת לחילופי הגברי בראשות ניו יורק פורסמה באקונומיסט, "דה בלאזיו: ראש העיר של ניו יורק – או של אוקיופיי וול סטריט?".

דה-בלאזיו, 52, הוא ראש העיר הדמוקרטי הראשון לאחר 20 שנה של שלטון ראשי עיר רפובליקנים. פרשן בערוץ הציבורי בניו יורק שהתייחס לזהותו המפלגתית של ראש העיר החדש אמר אמש, "אני אולי מגזים. אבל אם היתי צריך לנסח סיסמה לפרק החדש בתולדות ניו יורק היתי כותב, הלאה הקפיטליזם יחי הסוציאליזם".


נהנה ממנעמי החיים, בלומברג. צילום: רויטרס

איש איננו מערער על רשימת ההישגים שמשאיר אחריו מייקל בלומברג לאחר 12 שנות כהונה בראשות ניו יורק. גם יריביו, ויש לו לא מעטים, מודים שהרשימה היא ארוכה ומרשימה. בלומברג התחיל את כהונתו זמן קצר לאחר התקפת הטרור של ה-11 בספטמבר וקריסת מגדלי התאומים ונכנס לתפקידו כשהכרך הענק היה אחוז טראומה, התושבים נפחדים, שיעורי האבטלה גבוהים, הכלכלה צולעת והגרעון בתקציב העיריה נע בין 3 ל-5 מיליארד דולר.

אבל בלומברג הביא עמו לסיטי-הול את הכישורים, היוזמה, המרץ והאומץ שסייעו לו בהקמת וניהול אימפריית התקשורת בלומברג שהפכה אותו לאחד מעשירי ארה"ב. בלומברג חיסל את הגרעון בתקציב העיריה ועוזב את תפקידו כשבתקציב עודף של 2.4 מיליארד דולר. הוא ייזכר כמי שהשקיע מאמצים גדולים בשיקום תחום הנדל"ן וקידם תכניות בנייה באיזורים רחבים בעיר שהפכו למרכזי מגורים ומפעלים. ביוזמת בלומברג ופיקוחו הפך רובע ברוקלין בשנים האחרונות לאחד האיזורים המשגשגים והמבוקשים באיזור המטרופולין.

בתקופת בלומברג תנועת התיירות בניו יורק הגיע לשיאים ובשנה שעברה ביקרו ב'תפוח הגדול' למעלה מ-50 מיליון תיירים. הישג חשוב שנזקף לזכותו הוא העדיפות שנתן למאמץ ולאמצעים במאבק נגד הפשע שהוביל מפקד המשטרה ריי קלי. עקומת הפשע, כולל מקרי רצח, ירדה לשפל חסר תקדים בתולדות ניו יורק. ב-2013 אירעו בעיר 350 מקרי רצח – וזאת למרות שמספר התושבים בעיר עלה במיליון.


התיירות פורחת, ניו יורק. צילום: רויטרס

החלק האפל של התפוח הגדול

מה שהביא לנצחונו של ביל דה-בלאזיו, שגבר על יריבו הרפובליקני ג'ו לוטה ברוב גורף, היתה התחושה הרווחת בקרב חלקים גדולים באוכלוסיית המטרופולין שבמהלך שנות כהונתו של בלומברג ולצד הישגיו בתחומים שמהם נהנו בעיקר הפלחים האמידים והמבוססים באוכלוסיה – באותו זמן גדלו והתרחבו היקפי העוני והמצוקות בעיר.

לפי נתונים שפורסמו בניו יורק טיימס, מאוכלוסיית הכרך המונה 8.2 מיליון נפשות – 1.74 מיליון בני אדם נמצאים מתחת לקו העוני. מספר הילדים (עד גיל 18) מתחת לקו העוני עומד על 550 אלף. מספר חסרי בית השוהים במקלטים הוא 52 אלף.

בעיתון פורסמו שתי כתבות תחקיר ארוכות שסקרו את מצבם הקשה של ילדים חסרי בית ששוהים במקלטים, לדברי העיתון, מספרם עומד על 22 אלף. בקמפיין הבחירות שלו האשים דה-בלאזיו את בלומברג שהעדפתו את העשירים ומעמד המבוססים כלכלית ואדישותו למצוקותיהם של מגזרי המיעוטים וקשיי היום הן שיצרו את הפערים העצומים הקיימים היום ב'תפוח הגדול' בין שכבות האוכלוסיה.

בניגוד לבלומברג המכופתר והמרוחק ובעל הקול המתכתי, דה-בלאזיו הוא איש חביב וחייכני, מדבר בהתלהבות. השליחות שהציב לעצמו דה-בלאזיו כיעד מרכזי ומועדף ליישום מיידי הוא צמצום הפערים והקטנת היקף העוני. "אני אהיה ראש עיר של 99 אחוזים מתושבי העיר", נוהג דה בלאזיו לומר.

בתוכניתו להגביה את שיעורי המסים לעשירים במטרה לממן חינוך חובה בגילאי גנים. כמו כן הצהיר כי יטפל בעדיפות עליונה בבעיית הדיור הציבורי לשכבות מעוטות היכולת ויבנה אלפי יחידות דיור.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן