ראש ממשלת הודו החדש הושבע: האם יתורגמו הציפיות הגדולות גם לתוצאות בשטח?

אתמול הושבע נרנדה מודי ונכנס לתפקידו כראש ממשלת הודו החדש. לפתחו של מודי עומדות לא מעט משימות דחופות. התקשורת הכלכלית ההודית והבינלאומית התמלאה היום בעצות שונות למודי, כיצד עליו לנהוג ואילו נושאים עליו לקדם על מנת שהודו תוכל למצות את מלא הפוטנציאל שלה. הבורסה ההודית שטיפסה ב-15% בין תחילת מערכת הבחירות ועד ההודעה על ניצחונו של מודי, כמו גם ערכו של הרופי שנסק ב-4%, לא אומרים הרבה על העתיד לבוא. זהו רק ביטוי למה שהמשקיעים מאמינים שמודי יכול לעשות בהודו – השאלה שנשארת פתוחה עדיין היא מה הוא באמת עומד לעשות.

ההינדוסטאן טיימס ההודי טוען, כמו שאר העיתונות הכתובה, כי הכלכלה תהיה בעדיפות ראשונה וכי "ישנם כבר כעת כמה פירות בשלים שמודי יכול לקטוף באופן מידי". דוגמה לכך הם פרויקטים שקל להורות על תחילת ביצועם כמו סלילת כבישים. לפרויקטים כאלה תהיה השפעה רב מימדית על התעסוקה, תעשיית הברזל, הפלדה, וחומרי הבנייה ועל שיפור התחבורה. הצפי הוא שמודי יקבע מטרה של סלילת 25 קילומטרים של דרכים מהירות בכל יום. העיתון גם מציע לבלום את האינפלציה על ידי יצירת קרן ייצוב שתסבסד את מחירם של 6 עד 10 מצרכים בסיסיים.

רכבת הודית. תוחלף בקרוב בגרסה מודרנית ומהירה? | צילום: רויטרס

עיתון אחר, הניו אינדיאן אקספרס, מאמין שהעדיפות הראשונה צריכה להיות תשתיות ובייחוד תשתיות חשמל. "יותר מדי תעשיות נפגעו מזמינות החשמל הנמוכה". אם מודי יזכור את הבטחתו ל"פחות ממשלה, יותר משילות", ויפחית את רמת הבירוקרטיה, הוא יעשה למשקיעים הזרים חיים קלים הרבה יותר.

האתר ההודי moneycontrol ציין רשימה של 10 רפורמות כלכליות שעל מודי לבצע. אחת מהן היא מס אחיד וחדש על סחורות, שיחליף את המיסוי המקומי המשתנה ממדינה למדינה בהודו. באתר טוענים שצעד כזה שיחסוך לבעלי העסקים ויכניס יותר למדינה, יכול לדחוף באופן ממשי את הכלכלה ההודית. רפורמות נוספת שמציע האתר קשורות להגדרה מחודשת של סמכויות הבנק ההודי המרכזי, שינוי שיטת הסובסידיות על מוצרי בסיס העולה כ-3.3% מהתמ"ג ההודי, שינוי חוקי העבודה ויצירת 10 מיליון משרות לצעירים.

עיתון ההינדו טוען שהעדיפות הראשונה של מודי היא בניית רכבות מהירות. במהלך מערכת הבחירות, הדגיש את נושא התשתיות ובעיתון מאמינים שכעת יחתור להקמה של רשת רכבות מהירות ומודרניות כמו ביפן ובסין. עוד טוענים בעיתון כי מודי יעודד מודל של מעורבות חברות פרטיות ומומחים בתכנון וביצוע של פרויקטים ציבוריים.

פרויקטי תשתיות יקבלו דחיפה מחודשת? צילום: רויטרס

מחוץ להודו, הפיננשיאל טיימס טען כי הנושא הראשון על סדר יומו של מודי צריך להיות "התנעתן מחדש של מאות השקעות מושהות ברחבי המדינה – משימה שמר מודי, שצבר מוניטין כאדמיניסטרטור מוצלח בראש ממשלת גוג'ראט, אמר שיעשה בהנאה רבה". בעיתון מציינים שגם ראש הממשלה היוצא, מנמוהן סינג ניסה ללא הצלחה לקדם את הנושא. ההשקעה בכלכלה ההודית הידרדרה לרמה אפסית בשנתיים האחרונות, בעוד שמספרם של פרויקטי ההשקעה שנקלעו לקשיים צמח באופן דרמטי – יותר מ-300 בתקופת הממשלה האחרונה.

מעבר לכל האתגרים הללו יש שניים כל כך בסיביים עד כי כמעט מיותר לציין אותם: אי השוויון בחברה ההודית שמשאיר כ-150 מיליון אזרחים בעוני, והקושי לרכז את מירב הכוח בהודו בממשל המרכזי ולא בממשלות המדינות השונות. כמו תמיד, מידת הפוטנציאל בהודו כמידת האתגר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן