רבע מאה של עושר: מהו סוד ההצלחה של ההון האירופי?

מתוך ההון שכיכב ברשימת המיליארדרים העשירים של פורבס ב-25 השנים האחרונות, לזה האירופי יש את סיכויי ההישרדות הגבוהים ביותר (78%). מה נדרש על מנת שהון ישרוד וישגשג לאורך רבע מאה? אם מתבוננים בכמה משושלות העושר האירופיות, אפשר לראות שהמפתח הוא השקעה בעסקי הקמעונאות. יחד עם זאת, שימור ההון האירופי לא מבוסס רק על בחירת התעשייה בה הוא מושקע.

מאפיין משותף נוסף הוא ההתבססות על מותגים שהפכו עם השנים לנחשבים ונחשקים מסביב לעולם, ביניהם אפשר למצוא את ב.מ.וו, פררו רושה, לוריאל, ניבאה ולואי ויטון. "במותגים כאלה אירופה היא הכי חזקה, ויכולה להסתמך על חוזקות העולם הישן שלה והקלאסה הייחודית רק לה. זה ממשיך להיות יתרון, כאשר הביקוש למותגים האלה בשווקים המתפתחים ילך ויעלה", אומרת לואיסה קרול, עורכת ההון של פורבס.


ב.מ.וו. הזמן חולף, אך המותג היוקרתי ממשיך לשגשג | צילום: רויטרס

אך אולי יותר מהכל, סוד השרידות של ההון האירופי הוא שמירתו במסגרת המשפחה ובאופן פרטי. רבים מהמותגים הללו עדיין נשלטים על ידי חברי משפחה של המקימים המקוריים. שני שלישים מהם הן חברות פרטיות ורק שליש הן חברות ציבוריות. השמירה על החברות כפרטיות מאפשר גמישות רבה יותר והתמודדות נוחה יותר בתקופות קשות של משברים. כך גם נחסכת מהן ביקורת ציבורית של בעלי המניות והסוחרים, ורגולציה חיצונית.

52% מהחברות האירופיות הללו נשלטות או מנוהלות על ידי בני הדור השלישי או הרביעי של המשפחה המקימה, ושליש מהן על ידי הדור החמישי. נתון זה בלבד כבר מפריך את התסריט המוכר בו הדור הראשון מקים את העסק, השני מחזיק אותו והשלישי מאבד אותו. למעשה הנתונים מראים שרק 3% מהעסקים הגדולים בעולם מצליחים להישאר רווחיים גם בדור השלישי. זה אכן מציב את העסקים האירופים כקבוצה אקסקלוסיבית למדי. זה גם חושף את ההבדלים התרבותיים בין אירופה וארה"ב, בה שימור ההון מדור לדור הוא ערך חשוב פחות מאשר ביבשת הישנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן