רגע האמת: בית המשפט העליון בגרמניה יכריע את עתיד היבשת

בהחלט ייתכן שאנגלה מרקל היא האישה החזקה ביותר באירופה, אבל הבוקר, התוכניות של הקנצלרית להציל את מטבע היורו נמצאות בידיים של שופט בית המשפט העליון, אנדראס ווסקולה, שגם הוא ידוע כאיש החזק בגרמניה.

בפסק הדין, בעל השלכות גלובליות מכריעות, בית המשפט החוקתי מצופה לאשר את תוכנית החילוץ החדשה ואת התוכנית התקציבית החדשה. אך האישור, לדעת מומחים משפטיים, לא יהיה כל כך חלק. רובם מניחים כי בית המשפט יטיל סייגים על האישור כדי להראות שהפרלמנט שולט בתקציב של גרמניה.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הפסיקה של יום רביעי תבחן את הסמכותיות של בית המשפט כמו את זו של ווסקולה, שמכהן כנשיא בית המשפט העליון הצעיר ביותר כשהוא בן 48, טיפוס פרגמטי שחייב להתמודד עם שאלות כבדות משקל ועם ההשלכות העולמיות האדירות שהן נושאות עימן.


דגל האיחוד האירופי על רקע הרייכסטאג הגרמני. צילום: רויטרס

"הלחץ כאן והוא מורגש, הוא יודע את זה, אבל בשבילו זה חלק מהתפקיד שהוא לוקח ברצינות", אומר מקורב לווסקולה בשיחות פרטיות.

העקרון כי לפרלמנט יש סמכות עליונה היא קריטית מאוד בשלטון פוסט-נאצי והדבר נעשה כך כדי להבטיח שגרמניה לעולם לא תשלול עוד זכויות דמקורטיות. בית המשפט העליון ברשות ווסקולה תבע מספר פעמים דין וחשבון מהממשלה של מרקל בכדי לשמור העקרון החשוב הזה, גם באמנות הכלל אירופיות.

ווסקולה מודע לגודל המעמד. מצד אחד הנתח של הפוליטקאים הרוצים לאשר את הכלים שבעזרתם, כך הם מאמינים ,אפשר לפתור את משבר החוב של היבשת, ומצד שני השווקים הפיננסים – שיגיבו בהתאם אם מנגנון החילוץ שאמור להציל את היורו לא יאושר. הסקרים מראים שהאזרחים הגרמנים סומכים על בית המשפט שיטפל בנושא הזה בצורה ראויה ונכונה. 

בית המשפט חייב לקבוע אם הממשלה יכולה להקצות תקציבי עתק של המדינה לידי קרן מנגנון היציבות האירופי החדש, כשהיא מתכוונת לספק מימון בכדי לחלץ מדינות חלשות יותר מהאיחוד האירופי, וכמו כן לספק חבילה פיסקלית שתתן לפרלמנט האיחוד האירופי בבריסל את הסמכות הדרושה לו בכדי לטפל בגרעונות.

"ווסקולה מודע לכך שפסילה של מנגון החילוץ האירופי תהיה ההחלטה הכי גדולה שבית המשפט לקח בהיסטוריה כולה", אומר פרופסור למשפטים מתיאס קום. "העובדה הזאת מפחיתה את הסיכויים שהוא אכן ילך בדרך זו".

אנדראס ווסקולה – אירופה בידיו. צילום: רויטרס

במהלך שנתיים וחצי שווסקולה משמש כנשיא בית המשפט העליון, הוא רחש כבוד בכך שלא פעם פסק החלטות שהגבילו את ריבונות הפרלמנט ואת הכדאיות הפוליטית בפעולות הממשלה יחד עם האיחוד בכדי להציל את המטבע. 

בסדרה של פסקי דין של ווסקולה בנושא האינטגרציה האירופית, בית המשפט דרש להגדיל את כוחו של בית המחוקקים, והעיכוב של מספר צעדים קצרי טווח במדיניות של מרקל על ידי בית המשפט כבר הפכה לשגרה. אך לרוב היה מדובר בעיכוב- לא עצירה או חסימה של התוכניות. עובדה זו נותנת לבית המשפט את הדימוי של כלב נובח אך לא כזה שנושך, דימוי שמעצבן את ווסקול כפי שמספר אחד ממקורוביו.

ווסקול בהחלט לא פוחד לעצבן כמה פוליטיקאים בברלין. פסק הדין שיצא תחתיו בחן באופן מדוקדק את אמנת ליסבון ששינתה את המסגרת החוקתית של האיחוד האירופי. בית המשפט עיכב את יישומה של האמנה כשקבע כי ישנם שינויים שצריכים להעשות בה.

למרות שאינו חבר מפלגה, ולמרות שהצהיר בעבר כקרוב יותר לערכים הסוציאל-דמוקרטים, ווסקול ידוע גם בקשריו הטובים עם יריבה של מרקל. ווסקול הצהיר כי הוא תומך באינטגרציה האירופית, אך הבוקר הוא יצטרך לפסוק פסק דין הרה גורל לגרמניה, לאיחוד האירופי ולעולם כולו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן