רואה את האור: האם ראש הממשלה החדש עומד להאיר את הודו באמצעות אנרגיה ירוקה?

ראש הממשלה החדש של הודו, נרנדה מודי נבחר על רקע שפע הבטחות לשינויים רדיקליים במדינה, שפיזר במהלך מסע הבחירות והציתו תקוות רבות לשיפור רמת החיים, והמרצת הכלכלה. אחת מהצהרותיו הייתה כי הוא מתכוון להביא את האור אל בתי הודו ועד 2019 תהיה בכל בית במדינה לפחות נורה חשמלית אחת – ויותר מכך, היא תופעל באמצעות אנרגיה סולרית.

מדובר בהבטחה מאוד מעניינת עם פוטנציאל גדול עבור חברות העוסקות בייצור והפצה של אנרגיה סולרית ושל נורות לד במדינה שמשוועת לכוח חשמלי: כ-300 מיליון אזרחים לא מחוברים לרשת החשמל והדרישה צפויה להכפיל עצמה עד 2020. יתר על כן, לפי נתוני הבנק העולמי, כ-27% מאספקת החשמל בהודו נגנבת או מתבזבזת בשל תקלות טכניות והפסקות חשמל גורמות לאובדן של 1.5% מהתמ"ג הפוטנציאלי בכל שנה. ב-2012 למשל השאירה הפסקת חשמל גדולה כ-700 מיליון אנשים באפלה למשך יומיים שלמים, ואם זה לא מספיק, מחירי החשמל בהודו לא זולים ובאזורים כפריים רבים הוא מופק מגנרטורים הצורכים דיזל יקר.


הודו. 300 מיליון אזרחים ללא חשמל | צילום: shutterstock

בהתאם לזמינות ולאיכות הבעייתית של החשמל בהודו, כך גם הצריכה על תאורה: אזרח הודי צורך כמעט פי 4 פחות חשמל על תאורה מאשר אזרח אמריקאי ממוצע. וכאן נכנס הפוטנציאל של נורות הלד: בעוד מודי לא ציין במפורש את הנורות החסכוניות כפתרון לבעיות בהודו, ברור כי זהו הכיוון המוצלח ביותר ללכת בו בדרך למימוש הבטחותיו. נורות הלד צורכות הרבה פחות חשמל מנורות סטנדרטיות, מספקות עוצמת אור גבוהה ומצליחות לחסוך עבור חברות שעברו לשימוש בהן עד 90% מצריכת החשמל.

גם נושא האנרגיה הסולרית לא זר למודי שכראש מדינת גוג'ראט, יזם הקמת תוכנית לייצור אנרגיה סולרית שמספקת כבר היום סדר גודל כ-900 מגה-ואט חשמל. נראה כי עבור יזמים וחברות הודיות רבות אכן מדובר בהזדמנות פז להתעלות מעבר לבירוקרטיה הסבוכה המקשה על העסקים במדינה ולדהור על גל התאורה הירוקה שעשוי לשטוף את תת היבשת בשנים הקרובות. אם נוסיף לכך את העובדה כי נושא החשמל הוא רק אחד מני רבים אותם מתכוון מודי לדחוף ולקדם, נראה כי להודו אכן סיבות טובות לצפות לפריחה כלכלית בשנים הקרובות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן