רובוט אוריגמי: הכירו את הרובוט שיעלה לכם רק מאה דולר וירכיב את עצמו לגמרי לבד

צוות חוקרים מאוניברסיטת הרווארד ומהמכון הטכנולוגי MIT פיתח סוג חדש של רובוט – כזה המסוגל באופן עצמאי לקפל עצמו ממצב שטוח לצורה פונקציונלית ולאחר מכן לבצע את המשימה שניתנה לו. אחד מהחוקרים, רוברט ג'יי ווד מספר כי "לגרום לרובוט להרכיב עצמו באופן עצמאי ולבצע פעולה לאחר מכן היא אבן דרך אותה ניסינו להשיג כבר שנים רבות" סיפר החוקר רוברט ג'יי ווד.

השראת החוקרים הגיעה מהשילוב שבין הטבע והאומנות. חלק מן ההשראה הגיעה מאומנות קיפול הנייר, אוריגמי – בה מקפלים פיסת נייר שטוחה למגוון צורות שונות ופונקציונליות. ההשראה מן הטבע הגיעה ממנגנון ההכרה העצמית שבעולם הטבעי, כמו למשל הדרך שבה שרשראות של חומצת אמינו יוצרות צורות חלבון מורכבות או הצורה שבה נפתחים עלי הכותרת של הפרח.

לרובוט לוקח כ-4 דקות להרכיב עצמו לצורה הנחוצה, כאשר הוא מתחיל בצורה שטוחה לגמרי. איך הוא עושה זאת? המפתח טמון בחומר שהרובוט עשוי ממנו. מדובר במשטח דו ממדי ובו כמה שכבות, הכוללות נייר, מעגלים חשמליים גמישים וקלקר. הצירים במפרקי הרובוט מכילים גם הם מעגלים חשמליים קטנים, שתוכנתו להתקפל בזוויות מסוימות בעת התחממותם של המעגלים. בהתאם למיקום הצירים ומידת ההתחממות של המעגלים נוצרות צורות שונות.

ברגע שהרובוט התקרר לחלוטין מתהליך הקיפול הוא מסגול לזחול ולזוז על מנת לבצע את המשימה שניתנה לו. (לפי שעה זו, האב טיפוס של הרובוט עדיין לא עושה הרבה מעבר להתקפל ולזחול והמשימה הבאה של צוות המחקר היא להחליט אילו משימות יוכל הרובוט לבצע).

אחד הדברים היותר מרתקים בפרויקט הזה הוא העלות הנמוכה שלו. ייצור הרובוט עצמו עולה בסה"כ כ-100 דולר וזמן הייצור נע סביב שעה אחת בלבד. החזון של צוות החוקרים הוא פיתחו של רובוט זול, פונקציונלי, הניתן לאחסון בקלות בצורתו השטוחה עד לרגע בו צריכים לעשות בו שימוש.

"הרעיון הוא כי אדם יוכל לבוא לחברתנו, לתאר במונחים בסיסיים את הצורך שלו ולחזור כעבור שעה ולקבל רובוט עזר" ציין ווד. יישום אפשרי נוסף שצוות הפיתוח חושב עליו נוגע לאפשרויות הרובוט בחלל – איחסונו של הרובוט בצורתו השטוחה עד הצבתו בכוכב לכת כלשהו מהווה יתרון גדול כאשר מדובר בחלל. כאשר הרובוט צריך להגיע לכוכב מסוים הוא מקפל את עצמו ממצב האחסון השטוח ויוצא למשימה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן