רוב גדול בארה"ב: תומכים במתן אישור לישראל לתקיפה עצמאית של מתקני הגרעין האיראניים

חודשיים לאחר סיום שיחות הגרעין בין איראן לבין המעצמות, יש בישראל מי שחושש כי הנושא נעלם מסדר היום הציבורי ברחבי העולם, וכי חשיבות האיום האיראני הולכת ופוחתת בעיני הציבור במדינות השונות – ובארה"ב בפרט. אך דווקא כעת, לאחר מספר שבועות במהלכם הנושא האיראני לא עורר כותרות דרמטיות במיוחד, מעניין לבחון את עמדתו של הציבור האמריקאי ביחס למדיניות שצריכה ארה"ב לנקוט הן ביחס לפרויקט הגרעין האיראני – והן ביחס לישראל.

שאלות אלו הן בדיוק מה שעמד לנגד עיניהם של אנשי מכון הסקרים המוביל "זוגבי אנליסטס" הפועל בארה"ב. בסקר מיוחד אשר ערכו חוקרי המכון לאחרונה הם בחנו את עמדתו של הציבור האמריקאי ביחס לגרעין האיראני, למדיניות האמריקאית, למאמץ הדיפלומטי – וגם לאיומי ישראל אשר הושמעו לא פעם בעבר, לפיהם לא תחשוש לפעול באופן עצמאי כנגד מתקני הגרעין באיראן. הנחת הבסיס של עורכי הסקר היא כי ישראל, על אף הצהרותיה הלוחמניות, עדיין זקוקה ל"אישורה" של ארה"ב בכדי לפעול צבאית כנגד איראן – וכי אישור כזה תלוי במקבלי ההחלטות בממשל האמריקאי.

בשלב הראשון בסקר המדובר התבקשו הנשאלים לבחור איזה משפט משקף טוב יותר את עמדתם ביחס לנושא האיראני. הגישה אשר זכתה לכינוי "הגישה הדיפלומטית" הוצגה על ידי החוקרים כך: "על ארה"ב להמשיך במו"מ בין איראן לבין המעצמות ולהביא להגבלת פיתוח הטכנולוגיה הגרעינית על ידי איראן, ולאיים בהטלת סנקציות במקרה של חוסר שיתוף פעולה". מנגד, האופציה אשר הוגדרה על ידי החוקרים כאפשרות ה"ניצית" יותר הוגדרה כך: "על ארה"ב לעצור את המו"מ עם איראן, להדק את הסנקציות עד שאיראן תסכים לחדול כל פעילות פיתוח גרעינית, גם אם משמעות הדבר היא כי ארה"ב תאבד את תמיכתן של מעצמות דוגמת בריטניה, צרפת או גרמניה".

צילום: thinkstockphotos

מניתוח ממצאי הסקר, נראה כי מרבית האמריקאי תומכים בפתרון הדיפלומטי. 42% מהמשיבים תמכו באפשרות הראשונה, לעומת 32% אשר תמכו אפשרות הניצית. 23% מהנשאלים השיבו כי הם "לא בטוחים" באשר לתשובתם.

ניתוח מעמיק יותר של הנתונים מעלה גם הבדלים מסקרנים בין המינים. כך, למשל, מסתבר כי בקרב הנשאלים הגברים היה הפער לטובת הפתרון הדיפלומטי גבוה בהרבה מאשר בקרב הנשאלות הנשים (48% מהגברים תמכו בפתרון דיפלומטי לעומת 36% אשר תמכו בפתרון הניצי, בקרב הנשים עמד היחס על 36% ו-28% בהתאמה). נתון מפתיע נוסף מגלה כי התמיכה בפתרון הדיפלומטי יורדת ככל שגילם של המשיבים עולה: בקרב נשאלים בני 18-29 48% תמכו בפתרון הדיפלומטי, בעוד בקרב נשאלים בני 65 ומעלה עמד האחוז על 37% בלבד. הנתון היחיד שלא עורר כל הפתעה היה כי דמוקרטים תומכים בפתרון הדיפלומטי באחוז גבוה יותר מתומכי המפלגה הרפובליקנית.

רוב האמריקאים: אם ישראל רוצה לתקוף – שתתקוף

אך למרות הנתונים המסקרנים שהעלה חלקו הראשון של הסקר, נדמה כי ההפתעה האמתית ממתינה דווקא בחלקו השני. בחלק זה שאלו החוקרים את הנשאלים "האם אתם תומכים או מתנגדים לכך שארה"ב תאשר לישראל לפעול בעצמה כנגד מתקני הגרעין של איראן?". החוקרים יצאו, כאמור, מנקודת הנחה לפיה ישראל לא תעז תפעול כל עוד לא קיבלה את אישורה של ארה"ב למהלך, וכי ישראל אכן עשויה לממש את איומיה ולפעול כנגד איראן בעצמה – אם רק תקבל את "ברכת הדרך" מארה"ב.

על פי תוצאות הסקר, על כל אזרח אמריקאי המתנגד לכך שארה"ב תאשר לישראל לפעול לבדה כנגד איראן – נמצאים שני אזרחים אמריקאים אשר תומכים בכך. בסך הכל מעלה הסקר כי 45% מהאמריקאים תומכים באישור אמריקאי לפעילות עצמאית של ישראל כנגד מתקני הגרעין של איראן, זאת לעומת 23% מתנגדים בלבד. 32% השיבו כי הם אינם בטוחים.

גם הפעם, החוקרים בחנו את ההבדלים בין המינים ובין משיבים צעירים למבוגרים יותר. מניתוח זה הם הסיקו כי התמיכה באישור לתקיפה ישראלית עצמאית גבוהה הרבה יותר בקרב גברים, אשר 56% מהם תמכו בכך – לעומת 36% בלבד מהנשים. גם הפעם התמיכה במהלך הלכה וגברה ככל שגילם של המשיבים היה מבוגר יותר: בקרב צעירים בני 18-29 עמד היחס בין התומכים למתנגדים למהלך על 44% ו-30% בהתאמה, בקרב משיבים בני 30-49 הפער גדל ועמד על 42% ו-21%, בקרב נשאלים בני 50-64 כבר עמד הפער על 49%-20%, ולא פחות מ-50% מהנשאלים מעל גיל 65 תמכו באישור לישראל לעומת 22% מתנגדים בלבד. מצביעי המפלגה הדמוקרטית תומכים במהלך המדובר בפער קטן (36%-28%), אך בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית הפער מזנק – כש-59% תומכים במהלך לעומת 15% מתנגדים בלבד.

עדיין יש רוב לפתרון דיפלומטי. שיחות הגרעין משנת 2013 | צילום: מתוך ויקיפדיה

אז מה ניתן ללמוד מתוצאות הסקר? ראשית, נראה כי הציבור האמריקאי רוצה בפתרון אקטיבי יותר לסוגיה האיראנית. מנגד, הציבור האמריקאי למוד המלחמות לא מעוניין להסתכן במלחמה נוספת אשר תצטרף לאפגניסטן ועירק ותביא לעוד חיילים אמריקאים הרוגים ולבזבוז משאבים בסדר גודל אדיר. מנגד, נראה כי האמריקאים כלל לא מתנגדים לכך שמישהו אחר יבצע עבורם את העבודה המלוכלכת – ובמקרה הנוכחי, מדובר בישראל.

אז האם תוצאות הסקר יביאו לשינוי מדיניות בקרב מקבלי ההחלטות בוושינגטון? לפחות בינתיים נראה כי עמדתו של הנשיא אובאמה ושל הממשל נותרה בצורה, וכי הקו המנחה עדיין תומך בפתרון הדיפלומטי ובמו"מ בין איראן לבין המעצמות בהובלה אמריקאית. לציבור האמריקאי, כך נראה, כלל לא מפריע כי ישראל תנקט בקו אקטיבי ותוקפני הרבה יותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן