רוזנטל: "מקווה מאוד שמר צמח לא בונה על משרה אצל מר תשובה"

הארגונים הסביבתיים והחברתיים יוצאים במאבק נגד ייצוא הגז: הארגונים הקימו בימים האחרונים את "מטה המאבק לשמירה על הגז הישראלי" במסגרתו הם קוראים לממשלה שלא לאשר את המלצות ועדת צמח לפיהן ניתן לייבא עד 53% מהגז הטבעי לחו"ל. 

במטה טוענים כי אישור המלצות הוועדה עלול לעלות למדינה 640 מיליארד שקל. לטענת אייל עופר, ממייסדי תנועת "ישראל יקרה לנו" וחבר במטה המאבק, "מוכרים לנו ספינים על כך שבלי יצוא לא ניתן לפתח את מאגר לוייתן אך בפועל הייצוא רק יגרום לטייקונים להתעשר יותר מהר". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

עופר מסביר: "על פי בדיקה שערכנו, צרכי האנרגיה של ישראל ל-40-50 השנים הבאות גדולים יותר מהתחזיות הכי אופטימיות שניתנו למאגרי תמר ולווייתן. במצב כזה אסור לייצא גז לחו"ל". לטענת עופר, "אם ייתגלה גז נוסף ונוכל לספק את כל צרכי המדינה לא נתנגד לייצוא היתרה".

תשובה ושר האנרגיה, שלום | צילום: משה בנימין

במטה המאבק דורשים מהממשלה לבדוק שוב את צרכי האנרגיה ולוודא שלא יהיה צורך ביבוא גז בעתיד. "אנחנו רוצים שאזרחי המדינה יוכלו להנות בצורה מקסימלית ממשאבי הטבע ומצד שני שיזמי הגז יהנו מרווחים הוגנים. אם ייאשרו את המלצות ועדת צמח, הרווח של הטייקונים יהיה ההפסד של אזרחי ישראל". 

עופר מתח ביקורת על התעלמות הממשלה מטענות שהושמעו נגד המלצות הוועדה בעבר. "המדען הראשי של המשרד להגנת הסביבה כבר חלק על ההמלצות ואמר שחישובי ועדת צמח אינם ריאליסטים. אפילו יאיר לפיד אמר שבוע לפני הבחירות שהוא מתנגד להמלצות. יש פה צורך בדיון אובייקטיבי, אבל לאחרונה בכל פעם שאנחנו פונים למשרדי הממשלה אף אחד לא מסכים לדבר איתנו וכולם אומרים שהם עסוקים". 

"לא ברור כיצד בשעה שבמשרד האוצר ובממשלה עסוקים בלאשר תקציב במטרה להוסיף לקופת המדינה עשרות מיליארדי שקלים, בו בזמן מנסים במחטף לאשר מסקנות שיגרמו להפסד של עשרות מיליארדים", הוא אומר. לדברי עופר, מטה המאבק שוקל קיום הפגנה המונית בהמשך.

יחימוביץ': "דוח צמח שגוי מהיסוד" 

מי שעוד מובילה מאבק נגד אימוץ מסקנות ועדת צמח היא יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שדיברה אתמול בנושא בכנס של המכון לאחריות תאגידית שהתרחש במרכז האקדמי למשפט ועסקים ברמת גן. היא הביאה את דוגמת בריטניה שבחרה לייצא את מאגרי הגז האדירים שבשטחה וכיום נזקקת לייבוא יקר. "אסור לנו להיות במקום הזה, ואצלנו זה משמעותי במיוחד משום שיש כאן חשיבות אסטרטגית וביטחונית וכולנו יודעים איפה אנחנו חיים ואיפה עתודות הנפט".

צילום: מרק ישראל סלם

"אם ראש הממשלה והשרים ייכנעו ללחצים האדירים שמפעילות עליהם חברות הגז, אזרחי ישראל יפסידו גם כיוון שהגז לא ישמש את הציבור ולא יממש את הפוטנציאל האדיר שיש בו לפתח את הכלכלה וגם כי ייצוא הגז יוביל להפסד של כל אותן הכנסות אדירות שעליהן מסתמכים, ואת עיקר השווי הכלכלי של הגז יגרפו טייקוני הגז". 

"דו"ח צמח היה שגוי מיסודו, והמטרה שלו מלכתחילה היתה ברורה: להכשיר את ייצוא הגז. אבל גם אם נתייחס לכתוב בו, הרי שחודש אחרי שפורסם הדו"ח האומלל הזה, הסתבר שכל ההנחות והמספרים שהוא בנוי עליהן קרסו כמו מגדל קלפים".

יחימוביץ' פנתה לראש הממשלה ושאלה: "מה הלחץ? מה בוער כל כך לקבל כבר עכשיו החלטה? רק גילינו את הגז הטבעי וכבר אנחנו נחפזים לייצא אותו? בואו לא נשתכר מהאדים של הגז, ונזכור שהאדים האלה מתנדפים. ולמדינה זה הרבה יותר חמור מאשר לבן אדם פרטי להתעורר עם הנגאובר ולגלות שגם כייסו אותך בדרך".

גם ח"כ מיקי רוזנטל ממפלגתה של יחימוביץ' הביע את התנגדותו לייצוא הגז. "מקווה מאוד שמר צמח לא נושא את עיניו למשרה אצל מר תשובה. יותר מדי פקידים ציבוריים בסוף הולכים לעבוד אצל אנשי העסקיים הפרטיים שבהם טיפלו קודם לכן".

 עוד הוסיף רוזנטל: "לפני שמייצאים חייבים לבדוק מספר נקודות:מהי כמות הגז המשוערת – כי ועדת צמח טעתה בנושא הזה. יש צל גדול על הכמות והמספרים הם מספרים שונים ממה שהעריכה הועדה. בנוסף יש לבדוק מהי כמות הגז שהמשק הישראלי צריך – ועדת צמח לא לקחה בחשבון יותר מדי אלמנטים כמו תרחיש של מלחמה וההעברה של תחבורה ציבורית לגז שיוסיפו עוד 100bcm לכמות הנדרשת.  כמו כן, אומרים עכשיו שכולם מגלים את הגז ולכן המחיר שלו יירד. אין לדבר כזה תימוכין, יש הרבה מחקרים בינלאומיים שאומרים שעוד 30 שנה מחיר הגז יעלה, לכן אני אומר אין שום סיבה למהר".

מיקי רוזנטל | צילום: יח"צ

 רוזנטל הבהיר כי אינו מתנגד לייצוא הגז אולם יש להגביל את מכסות הייצוא. "אני לא אומר שלא צריך לייצא. אבל לייצא בצורה אחראית, להגביל את הייצוא ולא לאפשר אותו מול הנתונים הדמיוניים והמשעורים של הועדה. אפשר להוריד את הכמות המיוצאת בחצי וזה עדיין אחלה עסק שבעולם, עדיין יהיה שווה ליזמים לחפש ולהשקיע".

"ברור לכולם שיהיה שינוי בהמלצות"

בתוך כך אומר אנליסט האנרגיה הראשי של קבוצת כלל כי "ברור לכולם שיהיה שינוי בהמלצות אך השאלה מה יכלול אותו שינוי". זר מסביר כי כיום הכמות המותרת לייצוא היא 500bcm בעוד שאפשרי מאוד כי הממשלה תשנה את הכמות ל-400bcm. "שינוי כזו יכול להיות מוצג על ידי הממשלה כצמצום דרמטי כשבפועל לא מדובר בצמצום אפקטיבי". זר מוסיף כי עדכון הרזרבות בלוויתן ותמר כלפי מעלה מעלה את הסיכוי כי ההפחתה של הייצוא אכן לא תרד מכמות של 400bcm. 

עוד נקודה ששווה מאוד להתייחסות לדברי זר היא מספר השנים שעליהן נבנות התחזיות. כיום הכמות המותרת לייצוא מחושבת על ידי כלל כמות הגז שנמצאת בישראל פחות כמות הגז שהמדינה קובעת שצריך לשמור לרזרבה ל-25 שנים הבאות, כך שבהחלט יכול להיות שאחד מהשינויים יהיו הארכה של תחזיות הביקושים ל-30 שנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן