רוצה נתח מהשוק: ישראל נכנסת לפעילות הקנאביס בארה"ב

במשך שנים ארה"ב הביעה דאגה בשל סמים שנכנסים לגבולותיה ממדינות אחרות, אך כעת נראה כי מדינות אחרות הן אלו אשר חוצות את הגבול כדי לשים יד על הסמים הזמינים במדינה – בדמות הקנאביס, אשר הפך כזכור לחוקי במספר מדינות בארה"ב במהלך השנה החולפת. מאז אושרה הלגליזציה, צמח שוק הקנאביס בארה"ב בצעדי ענק – וכיום הפך המסחר בצמח מתחום שחור ולא חוקי לתחום משגשג, אשר מושכך משקיעים, יזמים – ומגלגל הרבה מאוד כסף.

הפוטנציאל עבור השוק בארה"ב הוא כל כך עצום, עד שחברות ממדינות אחרות רוצות להיכנס אליו גם כן. כך, לדוגמא, גם חברת "תיקון עולם" הישראלית שואפת לקחת חלק בפעילות בארה"ב. מריחואנה, כמובן, עדיין אינה חוקית בארץ – אבל באופן מפתיע, ישראל הפכה למובילה עולמית במחקר אודות השימושים הרפואיים של צמח מריחואנה. ושעה שישראל לא מייצאת טכנולוגיה הקשורה לתחום (ובוודאי שלא מייצאת סחורה רלוונטית), פתאום נפתחו דלתות חדשות – וגם ישראל יכולה לייצא את הידע הרב אשר היא צברה, ועשוי לשפר את פעילות החברות בתחום.

ארגון "תיקון עולם", הוא דוגמא מצוינת. הארגון הוא יצרן תעשייתי של קנאביס בישראל, היחיד בקנה מידה גדול במדינה, ופועל תחת רישיון ממשרד הבריאות הישראלי. הארגון הכריז על כך שהוא משתף פעולה עם מרכז "הטיפול הרחום" של ניו יורק (CCCNY) והגיש בקשה כדי להפוך לארגון הרשום תחת חוק הטיפול והסיוע של ניו יורק.

ל"תיקון עולם" יש את מאגר המידע הרחב ביותר אודות טיפול בחולים במריחואנה רפואית, שכולל מעקב על יותר מ-10,000 חולים במשך כמעט עשור שלם. דובר הארגון אמר כי "חיכינו עבור האקלים המתאים באמריקה שיהיה נכון עבורנו להיכנס לשוק עם מוצרי תרופות, וכעת כאשר ניו יורק ומדינות אחרות פועלות לפי הגישה של מנהל המזון והתרופות, יש לנו הרגשה שתהיה לנו השפעה גדולה על בריאותם של מטופלים, ללא הסיכונים שקשורים למערכת שהרגולציה שלה רופפת יותר".

MadReleaf היא חברה נוספת שמייצרת קנאביס רפואי. המרכז הגיש בקשה לקבל את אחד מחמשת הרישיונות במדינת ניו יורק, ומאחר והוא לא קיבל אישור כלשהו, החברה הקימה חממה בניוארק שמוכנה לייצור מידי. MadReleaf מפעילה מתקן בגודל של 5109 מטר מרובע במארקהאם אונטריו, והיא אחת מהספקיות הגדולות ביותר בשוק הקנדי. תיקון עולם משתף פעולה עם MadReleaf בקנדה, ומגדל שם כמה מהזנים שלו. קנדה נחשבת למדינה מתקדמת מאוד בכל הקשור להקמת תכנית המריחואנה הרפואית שלה, ורבות מהחברות הפועלות בה שואפות להתרחב. ארה"ב היא כמובן היעד הטבעי שלהן, אך לשם כך הן זקוקות לידע – ולטכנולוגיה.

גם מקסיקו מושפעת מהשינויים בארה"ב | צילום: thinkstock

השינויים שמתרחשים בארה"ב משפיעים גם על מקסיקו, שותפה ותיקה בשוק השחור אשר פעל מתחת לעיני הרשויות – והיה אחראי לאספקת המריחואנה לארה"ב בשנים האחרונות. על פי נתונים רשמיים של הממשל האמריקאי, תפיסות המריחואנה בגבול עם מקסיקו ירדו ב-50% מאז אושר השימוש בצמח בכמה מדינות. חוואים מקסיקנים משמידים את גידולי הקנאביס שלהם ובמקומם עוברים לעגבניות. קרטלי הסמים עוברים למוצרים יקרים יותר כמו הרואין, וזנים יוקרתיים של מריחואנה אשר מגודלים בקולורדו מבוקשים כעת במקסיקו (לפי סוכנות הידיעות בלומברג). נראה כי כיוון ההברחה התהפך.

עבור מדינות אחרות החילוף מתרחש בשני הכיוונים. בג'מייקה יש אולי שוק שחור מאוד מבוסס, אבל גם הוא נושא עיניים וממתין להפיכת החברות האמריקאיות לחוקיות. ג'מייקה ביצעה לאחרונה לגליזציה של מריחואנה, למרות שהתחום היה פעיל מאוד גם בטרם קיבל אישור חוקי (בדרך כלל, כל תייר במדינה מקבל הצעה לגראס באוטובוס משדה התעופה למלון). ג'מייקה, הספקית הגדולה של חשיש בשוק השחור בארה"ב, דאגה שהשימוש בסם יוותר לא חוקי לטובת פקידי המדינה (ותשלומי השוחד אשר הם גבו). כעת, תאגיד הקנאביס המאוחד בקולורדו השיק שיתוף פעולה עם סוכנויות מג'מיקה, כדי לבצע מחקר בתחום ולפתח מתקנים. החברה למחקר ופיתוח של מרכיבי קנאביס שוקלת להציב את המטה שלה בקינגסטון בירת ג'מייקה, כדי לבצע מחקר בתחום התרופות, במטרה להפוך את המאמצים האלו לתקנים חוקיים.

ככל שמגדלי הקנאביס המקומיים הופכים למבוססים יותר, הגיוני שהם ירצו לקחת את הידע והניסיון שלהם וליישם אותם בשווקים אחרים. ככל ששוק המריחואנה הרפואית יהפוך לבשל יותר, שיתופי פעולה גלובליים יהפכו לתדירים יותר, ואולי אפילו יעלימו את מלחמות הסמים הישנות. אז האם אנו עומדים בפני "סדר עולמי חדש" בתחום ארגוני הפשיעה ברחבי העולם, והכל בזכות ההחלטה לאשר את הימוש במריחואנה? רק ימים יגידו. בינתיים, ממשיכים גורמים שונים מרחבי העולם ללטוש עיניהם אל השוק האמריקאי המתפתח – ולרצות להצטרף לחגיגה. "תיקון עולם", כאמור, כבר בדרך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן