רוצים את הסיפורים שכתבתם למגירה: המיזם הישראלי שעתיד להפוך ל"יוטיוב של עולם הספרות"

אומרים שמהפכת האינטרנט פתחה כל דלת אפשרית בפני כל גולש בעולם: רוצה להיות עיתונאי? כתוב בלוג. רוצה לפרוץ לעולם הבידור? העלה קטעים ליוטיוב. רבים מהשמות הגדולים בעולם כיום עשו את עדיהם הראשונים, איש איש בתחומו, במרחבים הווירטואלים של רשת האינטרנט – ומשם התקדמו אל עבר ההצלחה.

אך על אף ההתקדמות הטכנולוגית והעובדה שתכנים טובים לקריאה הם קשים לאיתור, נדמה כי המהפכה הגדולה עדיין לא הגיעה לאחד התחומים החשובים והמרכזיים בחיינו – הספרות. סופרים מתחילים עדיין נאלצים להאבק על הזכות להציג את תכניהם לקהל הרחב, ותהליך הוצאה לאור של סופר חדש ועצמאי מלווה בבירוקרטיה אדירה, השקעה אישית של סכומי כסף לא מבוטלים, והרבה מאוד שעות המתנה להתייחסותם של המו"לים, אשר גם מספרם הולך ומצטמצם בששנים האחרונות. 

כל אלו הביאו לא מעט צעירים וסופרים חובבים לוותר על החלום, ולהסתפק בכתיבה "למגירה". תכנים רבים נשמרים בצד (או בתיקייה במחשב), למקרה שיבוא יום ויחליטו לנסות את מזלם בשוק. אך כעת, מיזם ישראלי חדש רוצה לספק לכל אותם כותבים במה אינטרנטית ייעודית לסופרים: אתר OurBoox הישראלי מעוניין לעזור לכל אותם סופרים חובבים או מקצועיים להשיק את הספר שלהם לציבור הרחב במספר צעדים פשוטים וללא התעסקויות מיותרות. במידה וגם לכם יש שירים, סיפורים או חמשירים שעד היום הסתפקו בחשיפה מינימלית למספר חברים מצומצם, ייתכן שכעת תוכלו להעניק להם בית פומבי ואף לזכות להפצה עולמית.

פשוט לכתוב – ולשתף | צילום: shutterstock

כל אחד רוצה להיות סופר

אחת מההנאות הגדולות ביותר עבורנו היא פתיחתו של ספר. זה לא משנה אם מדובר בספר חדש או ישן, מגע הדפים והטקסט המודפס תמיד היוו מקור למשיכה. לצערנו, ההתקדמות הטכנולוגית והגעתם של מכשירי המובייל גרמו גם לנו לעבור ולצרוך ספרים בצורה מקוונת, כשנראה כי רוב הקסם בתהליך הקריאה אבד.

עם זאת, אתר OurBoox מצליח להחזיר חלק מההנאה הזו בזכות פשטותו ובזכות הקונספט העומד מאחוריו: הרצון להיות ה-YouTube של הספרים. מצד אחד, הפלטפורמה מציעה פתרון לכל מי שרוצה להעלות ולפרסם את ספריו, כשהעיון בהם מתבצע בצורה דומה לספרים פיזיים, עם אפשרות הדפדפוף שהייתה אחד ממקורות ההנאה עבורנו בעת הקריאה. מצד שני, החברה שואפת להוות גם פתרון לדור אשר צורך פחות ופחות סרים – ולהפוך כמה שיותר תכנים איכותיים ו"צעירים" יותר לזמינים ונגיששים במכשירים השונים, ולא פחות חשוב – בחינם. 

מייסד החברה, פרופ׳ מל רונזברג, מאמין כי ספרים צריכים להיות מוצעים בחינם. הפלטפורמות הקיימות בשוק אינן מציעות את המענה הדרוש, בין אם לסופרים או בין אם לסוגי הספרים השונים הקיימים, כגון ספרי בישול, קומיקס ואפילו ספרי ילדים. למעשה, בעוד שבתחילה הפלטפורמה הוקמה במטרה להעניק מענה להפצת ספרי ילדים אל הקהל הרחב, לאור הביקוש הרב והצורך הקיים בשוק, היא התפתחה למקור לקריאה ושיתוף של מגוון רחב של סיפורים, המגיעים ממשתמשים מכל רחבי העולם.

נכון לכיום הפלטפורמה מאפשרת לכל מי שרק רוצה להעלות את הסיפורים, השירים, החמשירים, האגדות או ההגיגים שלו לאתר וליצור את הסיפור שלו, במספר הקלקות בודדות. זה לא משנה אם מדובר בסיפור קצר בן 5 עמודים, נובלה עליה עמלתם במהלך 10 השנים האחרונות או אפילו הכתבה הנוכחית אותה אתם קוראים ברגע זה.

ממשק המשתמש עוצב במיוחד על מנת לאפשר גם לסופרים שאינם טכנולוגיים להבין כיצד להעלות את הספר שלהם לאוויר, כשאינם צריכים להתעסק עם מסכים מרובים, אפשרויות מסובכות וכדומה. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להעניק ליצירה שם ולהתחיל לפרסם אותה ברבים.

המודל הפשוט ממשיך גם ״מאחורי הקלעים״ של האתר, שכן אינו מציע או תומך ב-DRM, הגבלה ושליטה על הפצתו של התוכן הדיגיטלי ואינו מציע SEO לאיתור מהיר של התכנים. עם זאת, לאור העובדה שהפלטפורמה כולה מבוססת HTML5, התכנים והטקסט בספרים נגישים למנועי החיפוש השונים, מה שמאפשר לסופרים לקבל עוד יותר חשיפה גם בעת חיפוש מילים בסיסיות, כגון יוגורט.

נהנים מיתרונות הרשת

כפי שבוודאי תוכלו לגלות מעיון קל בספרים הרבים הקיימים באתר, חלקם מציעים לא רק טקסט אלא מלווים באיורים ותמונות הרלוונטיות לטקסט או לסיפור עצמו. במידה ואין לכם כשרון ציור, הקהילה הענפה הגדלה סביב החברה תוכל לעזור לכם להתגבר על המכשול ולהפוך את הטקסט שלכם למלא יותר, בעזרת ציורים מתאימים.

ככה קוראים היום ספרים? מכשיר קינדל | צילום: shutterstock

לדברי רוזנברג, הסופרים יכולים לפרסם הודעה בעמוד הפייסבוק של OurBoox על מנת לחפש את המאייר המתאים להם, שיעזור להם להשלים את הסיפור, או להשתמש באחד מהאתרים הקיימים בשוק כגון Fiverr על מנת ליצור את התמונות הנלוות לטקסט. לאחר קבלת התמונות ניתן להעלות אותן באמצעות גרירת התמונה אל העמוד המתאים (בממשק הזה ל-Wordpress), גם כאן עם דגש על ממשק משתמש קל להבנה ולתפעול.

אך עם כל הכבוד לאפשרויות הכתיבה וההוספה של התמונות, האלמנט האהוב עלינו והיתרון המשמעותי לעומת ספרים מודפסים, הוא האפשרות לערוך ולהוסיף טקסט גם לאחר הפרסום. כך, במידה ונתקלתם בשגיאת כתיב לאחר שכבר התחלתם להפיץ את הספר, דעותיכם השתנו בעקבות ביקורת שקיבלתם או שהנכד צייר לכם את הציור המתאים לעמוד הפתיחה, תמיד תוכלו להוסיף הערות, תמונות ושאר אלמנטים ולדאוג שהספר ישאר מעודכן וענייני.

האפשרויות בפלטפורמה, כך נראה, הן בלתי מוגבלות. היא יכולה לשמש כפתרון לילדים יצירתיים שאוהבים לצבוע ואף לכתוב, כשבאמצעותה ניתן יהיה לא רק לשמור את התכנים לדורות הבאים, אלא גם לשתף אותם עם הדודים, הסבתות וכל המשפחה, גם אם היא נמצאת הרחק מעבר לים. היא תוכל לספק במה לכל אותם כותבים אשר מאמינים כי ברשותם "סיפור אשר שווה לספר", אך אינם יודעים כיצד לפרוץ את השוק הסגור והבעייתי של עולם הספרות המודרנית.

ולחילופין, אם גם הילדים שלכם דורשים מכם להמציא סיפור חדש בכל ערב לפני השינה, תוכלו להשתמש בפלטפורמה על מנת לשמור את כל ההמצאות והשגעונות שלכם, להקריא אותם לאחים שלהם או לעזור להורים הנמצאים בקצה השני של העולם להרדים את ילדיהם בצורה יצירתית, גם אם אינם יצירתיים במיוחד.

רוצים לשנות את העולם

OurBoox נוסדה על ידי פרופ׳ מל רוזנברג ביחד עם רן שטרנין, ובתוך 11 חודשים מרגע העלייה של הפלטפורמה לאוויר התווספו אליה כ-1,000 ספרים, כשהאתר מציע תמיכה לא רק בשפה האנגלית אלא גם בשפות נוספות – עברית ביניהן. הפלטפורמה אינה מגבילה את העמודים בספר או את אורך הטקסט, כך שגם שירה קצרה או אפילו קומיקס יתקבלו בברכה, במטרה לשתף את חווית היצירה, הכתיבה והקריאה עם משתמשים מכל רחבי העולם.

אין ספק שמדובר על מוצר שעונה על צורך של רבים מאיתנו שעד היום הסתפקו, כאמור, בכתיבה למגירה, אך השאלה הגדולה ביותר שבוודאי עולה לכם בראש היא: מה הוא מודל הרווח? האתר מציע את אפשרות ההעלאה והפרסום בחינם, ללא ״כוכביות״ או אותיות קטנות וללא אפשרות לשלם גם במידה ותרצו.

רוזנברג מסביר כי המטרה היא לא להרוויח, אלא לשנות את העולם לטובה. ״יזמים צריכים לחשוב כיצד הם עושים משהו טוב לסביבה ולא איך להרוויח כסף, אך עליהם להיות מוכנים להפסיד כסף בתהליך הזה״. נכון לעכשיו רוזנברג ביחד עם שותפיו מתמקדים ביצירת הקהילה ובניית הבסיס של הסופרים, שכן זהו המיקוד העיקרי בפלטפורמה שלהם.

אז האם האתר הישראלי אכן יצליח לכולל מהפכה של ממש בעולם הספרות, ולהצמיח דור שלם של סופרים וסיפורים אשר לולא האתר היו נשארים קבורים עמוק במגירה? בהחלט ייתכן שכן. ואם לא, אין ספק כי מפתחיו יוכלו לכתוב סיפור טוב על כל זה.

לכתבה באתר גיקטיים

עוד בגיקטיים: חשיפה: המודל העסקי שמאחורי Yo

עוד בגיקטיים: FeedVisor הישראלית מגייסת 6 מיליון דולר כדי לנתח מחירים וטרנדים באתרי קניות

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן