רוצים להיות בעלים של בנק? הבנק החברתי הראשון יוצא לדרך

האם הבנקים הגדולים במדינה צריכים להתחיל לחשוש? "הרעיון שעומד מאחורי הרעיון של בנק חברתי הוא שהמשתמשים יהיו הבעלים. זה יהיה בנק עסקי ללא ניגוד אינטרסטים שמחלק את רווחיו לכלל המשתמשים בו", כך אמר הבוקר דורון שורר, לשעבר המפקח על הביטוח ושוק ההון באוצר, המקדם את הנושא בראיון לגלי צה"ל.

"אחת הבעיות של המשק הישראלי כפי שמשתקף מדוחות של בנק ישראל ומדוחות של ה-OECD היא נגישות נמוכה של אזרחי ישראל לשירותי אשראי. זה בעצם משפיע על שוויון ההזדמנויות, על יכולת של אנשים אחרי הצבא לפתוח עסקים, על היכולת שלהם לשפר את מצב הדיור שלהם או איכות החינוך שהם מקבלים".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

על דבריו של שורר זו בשורה שקיימת בעולם כמעט 100 שנה, 30-40% מהפעילות הבנקאית בעולם מבוססת על בנקאות קופרטיבית. כך לדוגמא לבנק בעל רעיון דומה בארה"ב יש 90 מיליון אמריקנים.

"הבנק החברתי, יהיה תחת פיקוח של בנק ישראל ויעבוד תחת אותם כללי זהירות ואחריות. המדיניות תהיה מדיניות שונה, היא יופנה לאזרחים, לעסקים הקטנים. בעל ההון הוא המשתמשים. סביב העניין הזה יש עקרונות רבים כגון שיוויון בהצבעה על מדיניות הבנק ועל היכולת להשפיע. כמו כן נקפיד על יחס נמוך מאוד בין השער הגבוה ביותר לבין הנמוך ביותר".

"שינוי מדיניות של בנק ישראל" | צילום: רויטרס

מחיר מניה של הבנק תעמוד על 3,000 שקל – מחיר שנקבע על פי מסקנה של דוח טרכטנברג שקבע כי זהו הסכום שאותו מוציאה משפחה ממוצעת על שירותי בנקאות. "לאף אחד אסור לקנות יותר ממניה אחת,". שורר מעריך כי לבנק יהיו 30,000 לקוחות וכי שערי הבנק, אם האישורין יתקדמו כמתוכנן, ייפתחו בתוך שנה. "ככל שיהיו יותר אנשים השירותים יהיו יותר טובים ויותר זולים".

שורר הוא רואה חשבון ישראלי, שכיהן כמנכ"ל משרד התחבורה, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, יו"ר קרן הפנסיה "מבטחים" ויו"ר חברת הביטוח "הפניקס". בשנת 2012 נבחר לנשיא איגוד קופות הגמל הענפיות.‏

עוד סיפר שורר בראיון כי בנק ישראל שינה את מדיניותיו באופן דרמטי: "הדו"ח האחרון של דוד זקן, פותח דלת רחבה ומקדם את הנושא. זה שינוי מדיניות של 180 מעלות שקרה רק בחודשים האחרונים". עוד טען כי גם הרשות לני"ע עושה מאמץ לקדם אך עדיין לא קבעה עמדה חד משמעית בנושא הזה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן