רוצים להיות צמחונים או טבעונים? כך תעשו זאת בצורה בריאה

אני פוגשת אותם בקליניקה, אצל חברים בסביבת העבודה והמגורים ובכלל. התחושה היא שאנחנו בעיצומו של גל חדש דיאטות צמחוניות (ללא מזון מהחי), וטבעוניות (ללא מזון מהחי ותוצרת מהחי – ביצים, חלב ומוצריו, דבש). להבדיל בעבר, עכשיו המגמה הזו חוצה גילאים וכבר לא אופיינית למתבגרים מרדניים או לרווקים אלא כוללת גם משפחות על ילדיהן וטפן, מסעדות, חברות קייטרינג (באולמות אירועים, במקומות עבודה) ויתכן שהטרנד המתחדש שצובר תאוצה פה כדי להישאר.

לא פעם צמחונים מתחילים ב"תקופת ניסיון", ולאחר בדיקה בוחרים (או לא) תפריט צמחוני שמתאים להם. לרוב זהו תהליך שתחילתו באירוע מכונן ומעורר השראה: יש שיגדירו את ההרצאה של גארי יורופסקי (פעיל יהודי אמריקאי למען זכויות בעלי חיים) ככזה או הספר Quantum Wellness, רב המכר של קאתי פרסטון (דוגמנית לשעבר). יש שהסיבה להיותם צמחונים היא אירוע טראומתי, חוויה שמונעת מסיבות אתיות ושהחשיפה אליה הייתה בתקשורת, באינטרנט או ברשתות החברתיות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מחקרים חדשים, שבחנו את המושג צמחונות, מצאו שטווח ההגדרה שלו הולך ומתרחב – כאשר בקצה האחד צמחונות מוחלטת. אלה המגדירים עצמם צמחונים, והם בעיקר צעירים שצמחונות אצלם קבועה ויציבה, והמניע לאימוץ התפריט הוא ערכי ופילוסופי: אהבת חיות וטבע, אתיקה ומוסר. אלה ידברו בגוף ראשון רבים "אנחנו", בעוד שבקצה השני הם אלה שאוכלים צמחוני – לרוב מבוגרים יותר שמשלבים תפריט צמחוני מסיבות בריאותיות, מתוך רגישות וכבוד לגוף ולנפש, מכיוון שהם מאמינים שצמחונות מסייעת לירידה במשקל, לשיפור פעילות מערכת העיכול, עוזרת לשיפור מדדים כמו כולסטרול וסוכר בדם, תורמת לחיוניות העור וכו'. אלה ידברו בגוף ראשון יחיד, "אני".

צילום: IngImage / ASAP

ועדיין שאלה שמטרידה רבים, ובעיקר הורים, היא האם צמחונות בריאה? ארגון התזונה האמריקאי ה-American Dietetic Association) ADA) בנושא דיאטות צמחוניות גיבש עמדה משלו. לדעת הארגון, דיאטות צמחוניות מחושבות הן בריאות, מספקות תזונתית ועשויות לספק יתרונות בריאותיים בטיפול ומניעה של מחלות מסוימות.

דיאטות צמחוניות מתוכננות היטב מתאימות בכל שלבי החיים כולל הריון והנקה, ינקות, ילדות, גיל ההתבגרות ולספורטאים. צמחונים בוגרים, שהיו צמחונים כל חייהם, מצויים בגובה, משקל ו-BMI דומים לצמחונים שאמצו דיאטה צמחונית בשלב מאוחר יותר בחייהם. העובדה מצביעה על כך שדיאטה צמחונית מאוזנת, בינקות ובילדות, אינה משפיעה לרעה על הגובה והמשקל. דיאטות צמחוניות בילדות ובגיל ההתבגרות, עשויות לסייע בהקניית הרגלי אכילה טובים ולהציע יתרונות תזונתיים. ילדים ובני נוער צמחונים צורכים פחות כולסטרול, שומן רווי ושומן כללי וצורכים יותר ירקות, פירות וסיבים מאשר לא-צמחונים. דווח כי ילדים צמחונים רזים יותר ובעלי רמות כולסטרול נמוכות בסרום.

הגישה שלי היא שאיש באמונתו יחיה. אפשר לאכול תפריט צמחוני מאוזן ובריא. חשוב לזכור כי המוטו של תזונה נכונה הוא גיוון, ככל שהתפריט מגוון יותר, הסיכוי לספק לגוף את כל רכיבי המזון גדול יותר. צמצום מבחר המזונות (מכל סיבה: צמחונות, צליאק, עודף משקל) דורש תשומת לב רבה יותר לתפריט, והדרכה אישית של תזונאי/ת-דיאטן/ית, הכרחית, לפחות פעם אחת. בפרט אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים כמו נשים הרות, תינוקות, ילדים ונוער, ספורטאים, אלרגיים או חולים כרוניים.

הנה מספר המלצות לצמחונים:

  • העדיפו דגנים מלאים (לחם, קמח, אורז, תירס, שיבולת שועל) על פני דגנים מעובדים.
  • צרכו באופן יומיומי קטניות (שעועית, עדשים, אפונה, סויה, פול, חומוס).
  • הוסיפו אגוזים וזרעים בכמות מדודה (בהתאם לתפריט ולגיל).
  • אכלו מגוון ירקות ופירות במבחר צבעים.
  • שלבו ירקות ופירות עשירים בוויטמין C כמו פלפל, עגבניות, לימון, קיווי, פירות הדר. זה משפר את ספיגת הברזל שמקורו מהצומח באותה הארוחה.
  • צרכו תוסף ויטמין B12, ובמקרים מסוימים (על פי המדדים של בדיקות דם) גם ברזל, חומצה פולית ואבץ.
הכותבת היא דיאטנית קלינית

[email protected]

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן