רוצים להרוויח טוב? אלה המקצועות ששווה ללמוד לתואר שני

חושבים ללמוד לתואר שני? לא בכל המקצועות תוכלו למצוא אחר כך עבודה בשכר ראוי. עם היחלשותו של שוק העבודה האמריקאי רבים עוצרים את המסלול המקצועי לטובת לימודי תואר שני. פורבס בדק אילו מקצועות הכי משתלם כלכלית ללמוד, ואילו תארים שניים מספקים את ההזדמנויות הטובות ביותר בשוק העבודה, בהתבסס על גובה משכורת וצפי תעסוקתי.

במציאת השכר החציוני של אמצע הקריירה ב-35 תארים פופולריים סייעה חברת Payscale.com, המאפשרת למשתמשים להשוות את המשכורות שלהם עם אלו של משתמשים אחרים במשרות דומות ע"י איסוף נתוני שכר בזמן אמת מתוך 35 מיליוני פרופילים. בשלב זה, הוצלבו התוצאות עם נתוני השיקוף של הלשכה הסטטיסטית לעבודה לגבי השינויים בין 2010 ל-2020 בעבודות נפוצות בהן מחזיקים בעלי התארים האמורים. לבסוף, הותאמו הממוצעים של דרגת ההשתכרות בכל תואר עם שיעור הגידול בביקוש לו, בכדי למצוא את התארים השניים הטובים והגרועים ביותר – במונחי שוק העבודה.

מתברר כי למרות שיש מחסור ברופאים בארה"ב ומעט מדי מקומות פנויים בבתי הספר לרפואה, הדלות הזאת טובה לסקטור אחד של האוכלוסייה: בעלי תואר סייען רפואי. אלו הם מקצועני רפואה המספקים טיפול אבחנתי ומונע תחת פיקוחם של רופאים – והביקוש עבורם גבוה. "גם הזדקנות האוכלוסייה וגם הרפורמות במערכת הבריאות תורמים לביקוש העולה לשירותי טיפול בריאותיים", קובעת קייתי ברדרו, הכלכלנית הראשית של Payscale. הם לא מרוויחים כמו רופאים, אך השכר החציוני באמצע הקריירה שלהם מתייצב על 97 אלף דולרים נאים במיוחד לשנה. ויתרון נוסף: הזדמנויות התעסוקה צפויות לגדול ב-30% עד 2020 (משיעורן ב-2010), לדברי הלשכה.

המעוניינים להיות סייענים רפואיים צריכים לעמוד בכמה קורסים מדעיים בכדי להתכונן לתוכנית התואר, אך יכולים לצאת אליו ממגוון רחב של תארים ראשונים. הביקוש העולה אליהם, וההבטחה לתלוש משכורת דשן, מציבים תארים שניים בסייענות רפואית בצמרת תסקיר התארים השניים המשתלמים.

מדעי המחשב עומדים ע"פ אותו חישוב במקום השני מבין התארים הטובים מבחינה תעסוקתית: המשכורת החציונית באמצע הקריירה עומדת על 109 אלף דולר לשנה – במקום השישי מתוך 35 המקצועות שנבדקו. הזדמנויות התעסוקה למקצוע צפויות לצמוח ב-22% עד 2020. 

הנדסת חשמל, פיזיקה וכלכלה הם כולם תארים שהרקיעו לעשרת הטובים, עם שכר חציוני ממוצע באמצע הקריירה של למעלה מ-110 אלף דולר לשנה. תואר שני במנהל עסקים (M.B.A) גם הוא ירוויח מספר בן 6 ספרות באמצע הקריירה – אבל בגלל צפי גידול דל לעבודות פופולריות המוחזקות בידי אוחזי התואר הנ"ל, הוא לא נכנס לעשירייה המובילה.

רבים ממקצועות התואר השני לא מתקרבים ליהנות מסיכויי העסקה וגובה השתכרות מחניפים כמו אלה שצוינו: לעשות תואר שני בספרנות או מידענות, באנגלית, במוזיקה או בחינוך – זה עשוי להיות מתגמל מאוד ברמה האישית והרגשית, אבל לא ברמה הכלכלית. השכר השנתי החציוני הממוצע במשרות אלו באמצע הקריירה הוא כ- 63 אלף דולר, ולא צפוי גידול משמעותי בביקוש עבורם בשנים הקרובות. כך למשל ספרנים ומידענים מרוויחים 57,600 דולר באמצע הקריירה בממוצע, והגידול הצפוי בביקוש אליהם על 2020 עומד על 8.5%. שיעורים נמוכים אלה הופכים את המקצועות הללו לגרועים ביותר להשיג בהם תואר שני כרגע.

גם ביולוגיה, כימיה והיסטוריה הם תארים המצויים בתחתית הרשימה. השיקול המורכב, ע"פ כלכלנית Payscale, משלב אפוא את נחיצות התואר לקריירה המדוברת, את הזדמנויות התעסוקה שלה – ואת עלויות ההכשרה לעומת המשכורת הפוטנציאלית. כמו כן, בעלי תואר שני אינם מרוויחים במובהק שכר גבוה באופן משמעותי מעמיתיהם חסרי התואר במשרות דומות. שני היתרונות האבסולוטיים של התואר השני הם תגבור ישיר של היידע והיכולת בנושא הנלמד, ויתרון בשוק על פני בעלי תואר ראשון בלבד. מובן שגורמים אינדיבידואליים – אושר אישי, תחושת סיפוק או שליחות, רמות לחץ – אינם מדידים בהקשר זה מחד, אך מאידך מהווים גם הם חלק מכריע במהלך השיקול המקצועי של בחירת מקצוע לתואר שני.

לקבלת כל הכתבות והעדכונים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן