רוצים ליצור חזון עסקי מוצלח? אולי כדאי שפשוט תעשו ממנו סרט

בדרך כלל, רוב ההחלטות שאנחנו מקבלים בתחילת השנה ובטוחים שנבצע במהלכה, לא יוצאות בסופו של דבר אל הפועל. חדרי כושר למשל נהנים מעליה קבועה במספר הנרשמים בחודש ינואר, אך רבים מהם, כלל לא יפקדו אותם בהמשך השנה. מדוע? מכיוון שהחלטות כמו להיכנס לכושר או לרדת במשקל הן כלליות ומעורפלות מדי.

כדי שנוכל לדבוק בהחלטה שלקחנו על עצמינו, היא צריכה להיות מאוד ברורה לנו -אנחנו צריכים להיות מסוגלים לדמיין בדיוק מה עומד לקרות ומה צריך לעשות על מנת שנעמוד ביעד שהצבנו לעצמנו. המקבילות לכך בעולם העסקי הן התוכנית החמש -שנתיות והצהרות המשימה. רובן כוללות הרבה מאוד מספרים שנזרקים לאוויר, אמירות כלליות וקלישאות – ורובן נכשלות.

קמרון הרולד הוא איש עסקים קנדי שזיהה את הבעיה הזו והגה דרך שתעזור לעסקים להתגבר עליה. הרעיון עלה במוחו בזמן שצפה בתחרות קפיצה לגובה: האתלטים עמדו על קו הזינוק, והתרכזו בתיאור המסלול שהם עומדים לעשות במוחם – מרגע תחילת הריצה, דרך הקפיצה ועד הנחיתה. "ראיתי כמה הקופצים טובים ביכולת הוויזואליזציה שלהם. הם עומדים ומשתמשים בידיהם על מנת להסתיר את הקהל, כך שרק מסלול הקפיצה נותר מול עיניהם. הם יכולים לראות את כל מה שהם עומדים לעשות, כאילו זה מוקרן כסרט במוחם".

למה שיזמים ומנהלים לא יעשו את אותו הדבר? הרולד, המשמש היום כמאמן מנהלים, מכנה את זה "חזיונות בהירים". "חיזיון כזה מתחיל כאשר יזם או מנכ"ל נוטע רגל אחת בהווה, ואז נוטה קדימה וממקם את הרגל השנייה בעתיד". איך להתחיל? "כבו את המחשב, צאו מהמשרד ולכו למקום שקט ומעורר השראה. קחו אתכם מחברת רישום חלקה והתחילו לכתוב כיצד אתם רואים את התגלמות ההצלחה. תארו זאת בפרטי פרטים (דמיינו שאתם צריכים לצלם כל אספקט בהתנהלות העסק שלכם: העובדים, הספקים, הלקוחות, מערכות היחסים). התחילו עם 1,000 מילים אבל אל תעצרו שם.


חזון בהיר מתחיל בדימיון מפותח | צילום: thinkstock  

נסו לצפות בסרט הזה בראשכם – כיצד נראה העסק שלכם בעוד שלוש שנים? "אל תחסכו אף פרט", ממליץ הרולד, "מה אומרים עליכן הלקוחות? אילו הערות אומרים העובדים במטבחון? איך החברה מתנהלת ביומיום? כסו כל תחום בעסק: תרבות, צוות, שיווק, יחסי ציבור, טכנולוגיות מידע, תקציב, ייצור, שירות לקוחות…"

"החזון שלכם לא יוכל לעזור לחברה אם אחרים לא יוכלו לראות אותו בצורה בהירה כפי שאתם רואים". "יותר מדי מנכ"לים מצפים שאחרים יראו את החזון כפי שהם רואים אותו", אומר הרולד, "אך זה בלתי אפשרי. צריך להפוך את ה"סרט" לבהיר ונגיש לכולם". לכן, אומר הרולד, השלב הבא הוא למצוא איש מקצוע שיכתוב את הדברים שרשמתם בצורה טובה, וגרפיקאי שיגרום לחזון שלכם להראות טוב גם מבחינה ויזואלית.

השלב האחרון הוא פרסום החזון באתר האינטרנט של החברה והצגתו בכל פגישות המנהלים. החזון אמור לפעול כמו מגנט "הוא אמור למשוך נשים שמחויבים לחזון שלכם ולדחות כאלה שאינם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן