רוצים לעשות היסטוריה? סטיבן הוקינג רוצה לגייס את הסמארטפון שלכם למאמצי החיפוש אחר חייזרים

לאחר שאנשי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) חשפו היום כי גילו כוכב לכת "תאום" לכדור הארץ ("ארץ 2.0", לדבריהם), מתחיל גל הספקולציות באשר למשמעות הממצא המדהים לגבור. כמובן שהמרחק בין גילוי שכזה לבין גילוי חיים מחוץ לכדור הארץ הוא עדיין עצום – אך  אין ספק כי יהיה מדובר בצעד משמעותי מאוד בניסיונות האנושות למצוא חיים ברחבי החלל.

אך מאמצי המדענים והחוקרים לחפש אחר כוכבי לכת זהים לכדור הארץ ואחר כוכבים אשר עשויים לאפשר התפתחות של חיים אינה נחלתם הבלעדית של אנשי נאס"א. פרויקט מחקרי נוסף אשר יצא לדרך לאחרונה גייס את המדען הנודע סטיבן הוקינג לשורותיו וכן את מיליארדר הרשת יורי מילנר, אשר הקצה תקציב עתק בן 100 מיליון דולר למטרה המוצהרת – מציאת עדויות לקיומן של צורות חיים נוספות מחוץ לכדור הארץ.

צפו בסרטון השקת הקמפיין המדובר

אך גם תקציב העתק אשר הקצה המיליארדר היהודי אינו יכול לספק את כל צרכי מחקר הענק שתכנן פרופסור הוקינג. בכדי שהמחקר המסקרן יצא לפועל, זקוקים הוקינג וצוות החוקרים לכל עזרה אפשרית – גם מכם. אם הציבור הרחב לא יירתם למאמץ, מזהירים, הניסוי כולו אינו צפוי להתרומם.

הרים של נתונים

החלק הראשון במחקר הענק, אותו השיק השבוע פרופסור הוקינג בלונדון, הוא איסוף נתונים. ולא סתם נתונים: כמות הנתונים שצפויה להיאסף במסגרת המחקר צפויה להיות חסרת תקדים, גם במונחים של עידן ה"ביג דטה" של ימנו. בכדי לאסוף את אותם נתונים, ישתמשו החוקרים בשני טלסקופים חדשניים, אשר נבנו בעלות אסטרונומית ואחראים לעיקר ההוצאות בתקציב הענק שהביא מילנר.

מדובר בטלסקופים ייחודיים אשר יחפשו אחר גלי רדיו ברחבי החלל. הראשון הוא טלסקופ בגודל של לא פחות מ-100 מטרים, אשר מוצב במערב וירג'יניה בארה"ב. השני, בגודל 64 מטר "בלבד", מוצב באוסטרליה. יחדיו, השניים יסרקו אחר טווח הגדול פי 5 מ"ספקטרום הרדיו", ובמהירות הגדולה פי 100 מזו שהציגו הדורות הקודמים של הטלסקופים מסוגם. האזנה לספקטרום רדיו רחב כל כך מאפשרת לטלסקופים "להאזין" לגלי הרדיו המופקים במיליוני כוכבים בטווח קרוב יחסית לכדור הארץ.

התוצאה מהקלטתם של גלי הקול על גבי כוכב מרוחק במשך שנה שלמה מניבה קטע בן כ-36 שעות. כעת, כאמור, עובדים הטלסקופים במרץ בכדי "להקליט" עוד ועוד כוכבים ברחבי הגלקסיה – ובחודשים הקרובים צפויים להיערם עוד עשרות אלפי שעות הקלטה במתקני המחקר. אלו יתורגמו לכמויות נתונים בכמויות אדירות – אשר ניתוחם דורש יכולות עיבוד חסרות תקדים וזמן עבודה ממושך במיוחד.

לעזור דרך הסמארטפון

אז איך ניתן להתמודד עם יכולות העיבוד העצומות אשר נדרשות לפיענוח הנתונים? למרות ההתקדמות האדירה ביכולות החישוב של המחשבים השונים, מסתבר כי גם מחשבי העל החזקים ביותר אינם מספיקים בכדי לתת מענה לצרכיהם של החוקרים. לכן, החליטו הוקינג ועמיתיו לפנות למקור נוסף של יכולות עיבוד אדירות – בדמות המכשירים השונים הקיימים בידי הציבור.

בקמפיין ייחודי ופורץ דרך שהושק בשבוע החולף, פונים עורכי המחקר לציבור הרחב בבקשה כי יקחו גם הם חלק במחקר. כיצד זה מתבצע? החוקרים עושים שימוש בפלטפורמה מיוחדת אשר פותחה באוניברסיטת ברקלי בארה"ב ועונה לשם BOINC (Barkeley Open Infrastructure for Network Computing). הכלי הייחודי מאפשר "לחלק" משימות חישוב ועיבוד נתונים מורכבות במיוחד בין מספר רב של מכשירים שונים, כאשר כל מכשיר מבצע חלק קטן מכלל החישובים. כך, למשל, יכולים מיליוני מכשירים בעלי מעבדים – ממחשבים נייחים וניידים, טאבלטים או מכשירי סמארטפון – לתת את חלקם ולבצע חישובים שונים כחלק מהפרויקט.

צילום: thinkstockphotos

בכדי שלא לפגוע בשום דרך באלו אשר יסכימו להשתתף במאמץ, הפלטפורמה הייחודית תוכננה כך שהיא תעשה שימוש אך ורק ביכולות העיבוד הפנויות של המכשיר – כך שפעילותכם השוטפת לא צפויה להיפגע כלל. בנוסף, השירות עובד רק כאשר המכשיר מחובר לרשת אינטרנט אלחוטית, בכדי שחבילות הגלישה וצריכת הנתונים בנייד שלכם לא תסבול מעומס עקב המהלך.

כעת, מקווים צוות החוקרים ופרופסור הוקינג כי הציבור הרחב ישתף פעולה עם הפרויקט המסקרן, ויסכים להקצות את יכולות החישוב הפנויות במכשירי הסמארטפון, הטאבלט והמחשבים שלו לטובת הפרויקט. מעבר לתרומה החיונית להצלחת המחקר המסקרן כל כך, ראשי המחקר מזכירים כי ישנו סיכוי (גם אם קטן), כי תוכלו גם אתם להיות חלק מצוות המחקר שיצליח סוף סוף לגלות חיים מחוץ לכדור הארץ. מנגד, הם ממהרים להזכיר, שום דבר לא בטוח.

להורדת האפליקציה למכשירי אנדרואיד – לחצו כאן

להורדת התוכנה למחשב – לחצו כאן

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן