ריח פסגות: האנשים שכבשו לרגע את המקום הראשון בדירוג עשירי העולם

במשך 30 השנים בהם פורבס עוקב אחר עושר עולמי, רק שישה אנשים דורגו כאנשים העשירים ביותר על פני כדור הארץ. ג'ף בזוס, מנכ"ל ומייסד אמזון, הצליח לכבוש את הפסגה הזו לאחר שמניותיה של אמזון עלו. לאחר מספר שעות, המניות של אמזון צנחו והוא סיים את היום עם הון העומד על כ-88.7 מיליארד דולר, מה שהחזיר את ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט למקום הראשון עם הון העומד על כ- 89.8 מיליארד דולר.

בין הרשימות השנתיות הללו, לפחות שני אנשים הפכו (לזמן קצר) לאנשים העשירים בעולם, כאשר האחרון שבהם היה כאמור, ג'ף בזוס.

בזוס. הכי עשיר למספר שעות | צילום מסך מיוטיוב

גייטס מחזיק במקום הראשון ב-18 מתוך 23 השנים האחרונות. אז מי היו האנשים העשירים ביותר בעולם בשלושת העשורים האחרונים?

בזוס, עקף את גייטס והפך לאדם העשיר ביותר בעולם, עם הון שעומד על קצת יותר מ-90 מיליארד דולר בפעם הראשונה אי פעם. עם פתיחת השוקים ביום חמישי, היה לבזוס שווי נקי של 90.6 מיליארד דולר, שהם 500 מיליון דולר יותר ממה שיש למייסד של מיקרוסופט, ביל גייטס.

בזוס היה מדורג במקום השביעי כאדם העשיר ביותר בעולם, ובמקום השלישי בדירוג האמריקאים העשירים בעולם אחרי גייטס ומנכ"ל חברת ההחזקות ברקשייר האת'ווי, וורן באפט.

אמאנסיו אורטגה, יו"ר חברת ההלבשה אינדיטקס, עבר את גייטס במקום הראשון בדירוג בזמן אמת במשך כמה שעות באוקטובר 2015, ובמשך יומיים בספטמבר 2016, אבל באותה מהירות גם נפל מהדרג העליון. אורטגה, הקמעונאי העשיר בעולם, מרוויח בדרך כלל יותר מ-400 מיליון דולר מדיבידנדים בשנה.

כאשר מניותיה של חברת אינדיטקס של אורטגה רשמו עלייה של 2.5% ב-2016, הונו עלה ב-1.7 מיליארד דולר, ואז ירד ב-2.8% כעבור יומיים.

אורטגה התחיל את הקריירה שלו בתור פקיד חנות בעיר הולדתו לפני פתיחת העסק שלו. עם פחות מ-100 דולר, הוא ורעייתו, רוסליה מרה, החלו לייצר לבני נשים, פיג'מות ותלבושות ערב בסלון בביתם.

בשנת 2010, מיליארדר נוסף עקף את הרשימה בפעם הראשונה: איל התקשורת קרלוס סלים חילו. הוא החזיק במקום הראשון למעלה מארבע שנים. וורן באפט עקף אותו בחזרה ב-2008. באותה התקופה, מזלו של גייטס לא ממש האיר לו פנים, והוא עמד בפני ניסיון כושל של מיקרוסופט להתמזג עם יאהו.

זו הייתה גם השנה בה גייטס עזב את תפקידו כיו"ר מיקרוסופט ועבר להתמקד בקרן שהקים עם אשתו – קרן ביל ומלינדה גייטס. הוא השיב לעצמו את הדירוג העליון בשנת 2009 עם הון קטן בהרבה ממה שיש לו היום, העומד על סך של 40 מיליארד דולר.
גייטס היה האמריקאי הראשון שלקח את המקום הראשון ברשימת המיליארדרים העולמית של פורבס ב-1995. זו הייתה השנה בה גייטס טיפס למקום הראשון עם שווי נקי של 12.5 מיליארד דולר. הוא היה אחד מתוך 365 מיליארדרים באותה השנה.

גייטס. הכי עשיר רוב הזמן

עלייתו של גייטס, למרות שהייתה מטאורית, לא הייתה מיידית. הוא התגייס למיקרוסופט ב-1975, וב-1995, המניה של מיקרוסופט עלתה עם עליית שווי השוק של חברות הטכנולוגיה. שוויו של גייטס היה 12.9 מיליארד דולר, והוא המשיך לגדול באופן אסטרונומי בארבע השנים שלאחר מכן.

בשיאו, ב-1999, סמוך לבועת הדוט-קום, הגיע ההון של גייטס ל-90 מיליארד דולר. כיום הוא נשאר חבר במועצת המנהלים של מיקרוסופט, חברת התוכנה שהקים עם פול אלן.

אסיה על המפה

בשנת 1991, הפך טאיקיצ'ירו מורי לאדם העשיר ביותר בעולם עם הון של 15 מיליארד דולר. הוא עבד כפרופסור לכלכלה, ועזב את האוניברסיטה ב-1959, נכנס לעסקים והקים בנייני משרדים ברובע מינאטו שבטוקיו. היו לו 65 בנייני משרדים שעומדים על כ-7.7 מיליון מטרים רבועים של שטח, כשפורבס הציגו כאדם בעל ההון הגדול ביותר בעולם.

האדם העשיר ביותר ברשימת המיליארדים הראשונה של פורבס היה המיליארדר היפני יושיאקי טסוטסומי, שהיה בעל הון העומד על כ-20 מיליארד דולר באותה תקופה. טסוטסומי היה אחד מ-140 מיליארדרים ברחבי העולם שהופיעו בדירוג האנשים בעלי הון של כ-10 ספרות, שביחד היה להם כ-295 מיליארד דולר.

העושר של טסוטסומי הגיע מנדל"ן וקמעונאות באמצעות קבוצת סאיבו בשיא בועת הנדל"ן היפני. לאחר שנעקף בדירוג על ידי מורי ב-1991, טסוטסומי חזר לפסגה שנתיים לאחר מכן עם הון של 9 מיליארד דולר, והיה גם האדם העשיר ביותר בשנה שלאחר מכן בפעם האחרונה.

עשור לאחר מכן, טסוטסומי חווה נפילה גדולה כשקבוצת סאיבו שלו נמחקה מרשם החברות בשנת 2004 בשל גילוי על שנים של שגיאות דיווח. הוא נעצר בשנה שלאחר מכן, נקנס ב-42 אלף דולר וקיבל מאסר על תנאי של ארבע שנים. הוא יצא לגמרי מתוך רשימת המיליארדרים בשנת 2007.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן