רכישה שנייה של אפל בישראל: תקנה את פריימסנס הישראלית תמורת 345 מיליון דולר

אפל תרכוש את חברת פריימסנס הישראלית תמורת 345 מיליון דולרים. מדובר ברכישה השנייה של ענקית הטכנולוגיה בישראל ועל אחת הרכישות הגדולות יותר שביצעה אפל מחוץ לארה״ב. בפריימסנס היושבת ברמת החייל ומעסיקה למעלה מ-150 עובדים הושקעו עד כה 85 מיליון דולרים על ידי הקרנות של ג׳נסיס, ג׳מיני, קיינן וסילבר לייק סומרו.

מהמהרת על מה שמיקרוסופט זנחה

פריימסנס נכנסה לתודעה בעולם הטכנולוגי בעיקר בזכות בקר הקינקט שפיתחה מיקרוסופט ונקשר בשמה. בימיו הראשונים של הקינקט הטכנולוגיה של פריימסנס סיפקה את החלק האחרון בפאזל לו היתה זקוקה מיקרוסופט על מנת להציג קונספט מהפכני בשוק קונסולות המשחקים.

את ההיסטוריה של פריימסנס ומיקרוסופט אפשר לתעד אחורה עד לשנת 2006. פריימסנס פנתה זמן לא רב לאחר הקמתה לשלוש ענקיות הגיימינג המובילות: נינטדו, סוני ומיקרוסופט, והציעה את השבב הייחודי עליו היא שוקדת. בסופו של דבר היו אלה אנשיו של גייטס שהרימו את הכפפה, והעסקה גובשה, לא לפני שמיקרוסופט דרשה מהישראלים בלעדיות.

שתי החברות, הענקית האמריקנית ואז עוד הננסית מישראל החלו לפתח ממשק בשם Natal, אולי אב הטיפוס של הקינקט – חיישן תלת מימד המאפשר לשלוט על מחשב באמצעות תנועה. כעבור ארבע שנים של עבודה מאומצת, ויחד עם השקתו של האקסבוקס עם הקינקט, התבהרה התמונה, ופריימסנס זכתה לקרדיט המגיע לה, כזו העומדת בבסיס המוצר.

יש לציין כי הקינקט של פריימסנס הוא אחד המוצרים המובילים בשוק, ולא רק בשל החיבור למיקרוסופט – בהשוואה למוצרים מקבילים, הוא פשוט טוב יותר. אותם זמנים היו הימים הטובים ביותר שידעה החברה. מכיוון שלפי ההסכם בינה לבין מיקרוסופט היא קיבלה תשלום לפי הזמנות השבבים שביצעה מיקרוסופט וניתן להעריך שחצתה במהרה את רף ה-200 מיליון דולרים בחודשים שלאחר ההשקה.

ההצלחה הייתה מטאורית. מיקרוסופט הרוויחה. פריימסנס הרוויחה. כולם היו מאושרים. אז למה הרומן נגמר?

אחת הסיבות לכך עשויה להיות טכנולוגית גרידא. אין ספק שבכוונת מיקרוסופט לשלב את הקינקט בכל דבר שהיא עומדת לעשות בעתיד, החל מטלוויזיות חכמות, דרך המחשב האישי, וכלה בהתקנים ניידים. אבל החיישן של פריימסנס דורש מצלמת תלת-מימד ייחודית, וזה עשוי להיות לא כלכלי עבור ענקית התוכנה. מבחינת מיקרוסופט, כמו בכל חברה אחרת, המטרה היא להוזיל עלויות ייצור ולהגביר הכנסות. מכאן, הם יתורו אחר פתרון שיאפשר שימוש בחומרה זולה יותר, כמו למשל המצלמה שגם ככה נמצאת ברוב המכשירים.

סיבה נוספת, גם היא לכאורה מובנת מאליה, היא שמיקרוסופט רוצה לפתח את מוצריה "אין-האוס". בצורה כזו היא מוזילה את העלויות, אבל היא גם אחראית רק לעצמה ולא תלויה בחברה אחרת, מעבר לים. מעבר לכך, לאור הביקורת העצומה שסופגות חברות הטכנולוגיה האמריקניות הגדולות בנוגע להעברת המשרות מארה"ב עצמה אל מדינות אחרות, לא יהיה זה מופרך להניח שמיקרוסופט רוצה להחזיק את העבודה על מוצריה קרוב אליה, ברדמונד, ולהפחית בכך את להבות הביקורת.

נחזור לפריימסנס. ההשקה הגדולה של הקינקט הייתה בנובמבר 2010. לפי השמועה, מיקרוסופט הציעה אז לרכוש את פריימסנס, אך החברה הישראלית השיבה את פניה ריקם. זאת, מכיוון שרצתה לפרוץ לשווקים אחרים. במקביל, שבוע אחד בלבד לפני ההשקה, רכשה מיקרוסופט את קנסטה, ולא רק אותה, אלא גם את אחת המתחרות הישראליות של פריימסנס -3DV.

בקר הקינקט השני של מיקרוסופט, זה שצפוי לראות אור ממש בקרוב יחד עם קונסולת ה-Xbox One כבר אינו עושה שימוש בחיישני התנועה של פריימסנס הישראלית ונחשב אף למדוייק הרבה יותר.

 

הצצה לחזון העתידי של אפל

רכישתה של פריימסנס הישראלית על ידי אפל משרטטת את הכיוון אליו מושכת ענקית הטכנולוגיה ומספקת לא מעט דלק לשמועות הנוגעות לכניסתה לשוק הטלויזיות. על פי מספר אנליסטים אפל לא צפויה להציג בקרוב טלויזיה חכמה מתוצרתה אך עובדת במרץ על מוצר שכזה שייחשף ככל הנראה רק במהלך 2015 או 2016.

אפל ידועה ככזו שמבצעת רכישות אסטרטגיות מדוייקות ומרבית החברות שרכשה הפכו לבסוף לחלק מהותי בליין המוצרים של החברה. רכישתן של מספר חברות העוסקות במיפוי הולידה את שירות המפות ב-iOS 6 ורכישתה של סירי, ובכן, כאן אין הרבה צורך להרחיב.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

מערכת ההפעלה המשנית בסמארטפון שלכם חשופה לפרצות
גוגל מתכוננת לחורף, פותחת את חנויות ה-Winter Wonderlab

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן