רעידת אדמה: אולמרט זוכה בפרשות טלנסקי וראשונטורס – הורשע במרכז ההשקעות

רעידת אדמה משפטית: בית המשפט המחוזי בירושלים זיכה את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בשתי הפרשות המרכזיות נגדו, טלנסקי וראשונטורס, והרשיע אותו בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות. כל ההחלטות התקבלו פה אחד.

בפתח דבריה אמרה השופטת מוסיה ארד כי "המשפט היה ארוך ומורכב, והושפע משני אירועים מרכזיים – שביתת הפרקליטים וחקירת המשטרה בפרשת הולילנד". בנוסף אמרו השופטים כי "אחר שבחנו את כל הראיות שהוגשו לנו החלטנו פה אחד לזכות את הנאשמים מהעבירות מפרשת ראשונטורס, התעורר ספק בדבר אשמתו; לזכות את הנאשם בפרשת טלנסקי ומהעבירות באישום השלישי – קבלת דבר במרמה. הרשענו את הנאשם בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות".


בנוגע לפרשת ראשונטורס, אשר לטענת התביעה הייתה המבוססת ביותר, אמרו השופטים כי "הראיות אינן מוכיחות מעבר לספק סביר שפעלו לקבלת כספים למען אולמרט". לטענתם, לא הוכח כי אולמרט ידע על גביית הכספים העודפים. בפרשה זו הואשם אולמרט כי במהלך כהונותיו כראש עיריית ירושלים וכשר בממשלה גבתה לשכתו מימון כפול מארגונים ציבוריים, שהזמינו אותו לאירועים בחו"ל, בסך כולל של 92 אלף דולר, ובחשבון שנפתח על-שמו בסוכנות הנסיעות ראשונטורס נעשה שימוש לצורך נסיעות פרטיות שלו ושל בני משפחתו. עוד קבעו השופטים כי לא הוכחה שיטה לגביית כספים עודפים.

אהוד אולמרט | צילום: רויטרס

לדברי השופטת ארד, "לנאשם לא היו יחסים מיוחדים עם מנהלי 'ראשונטורס', הנאשם לא מכיר את עובדי הסוכנות ואין לו יחסי אמון מיוחדים. אין לעובדים כל סיבה להשתתף במרמה. לא נמצאה הנחיה מפורשת של הנאשם לגבות כספים עודפים. אמנם יש מסמכים סותרים העשויים ללמד שידע, אך אין לנו דרך להוכיח שהדרך בה הבין הנאשם את המסמכים אינה סבירה. הנאשם היה בתקופה הרלוונטית עסוק ביותר, ואין לשלול כי לא היה מודע". בפרשה זו הרשיע בית המשפט את שולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אולמרט, במרמה.


אולמרט זוכה גם מהאישום בפרשת טלנסקי, במסגרתה הואשם כי בתקופת כהונותיו כראש העיר ירושלים וכשר בממשלה, קיבל אולמרט באופן תדיר מעטפות מזומנים מאיש העסקים, מוריס טלנסקי, בסך של מאות אלפי דולרים. על פי כתב האישום, הכספים נשמרו עבור אולמרט בקופה סודית במשרדו של עו"ד אורי מסר, וקבלתם הוסתרה. במקביל, נטען, כי אולמרט פעל על מנת לקדם את ענייניו העסקיים של טלנסקי.

גורמים במערכת המשפט הגדירו את ההחלטה כ"יום כיפור של הפרקליטות", וקראו לפרקליט המדינה, משה לדור, להתפטר מתפקידו. בתגובה לזיכוי אמר מקורבו של אולמרט, אמנון דנקנר, כי "פרקליט המדינה הזה גרם לכך שממשלה בישראל נפלה, שראש ממשלה התפטר. הוא הביא לכך שהחיים של מיליונים השתנו לרעה. הוא עשה פוטש משפטי לממשלה חוקית, ועשה את זה בדרך נלוזה. בפרקליטות יכולים להתבייש היום, לעשות חשבון נפש על מה שהם עשו ולהרהר בגורלם".

מקורב אחר של ראש הממשלה לשעבר, איש התקשורת יצחק לבני הוסיף: "יש לי ביקורת על 'כנופיית שלטון החוק', אבל היום הוכח שיש שופטים בירושלים. יש לי ביקורת על הפרקליטות, אבל אני בעד פרקליטות חזקה. מערכת המשפט כוללת גם פרקליטות, גם סנגוריה וגם בית משפט, ובאיזונים ביניהם היום האמת יצאה לאור, וזה מה שקובע".

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל: "הרשעת ראש ממשלה לשעבר בהפרת אמונים, הוא יום קשה, כתם שחור לישראל ומשבר קשה באמון הציבור בהנהגה ובנבחרי הציבור בישראל. עם זאת הזיכויים הינם יום כיפור לפרקליטות ומעידים כי לקתה במחדלים חמורים ואין מנוס מהקמת גוף ביקורת אמיתי לפרקליטות, חיצוני ובלתי תלוי שיחקור ויבדוק את צורת ההתנהלות ודרך קבלת ההחלטות שלה".

פרקליטו של אולמרט, אלי זהר, אמר כי "זה יום גדול למערכת המשפט הישראלית. בדיון שנוגע למרכז ההשקעות נקבע שאכן היתה חברות קרובה בינו לבין אורי מסר, והעובדה שאורי מסר ייצג אנשים בפניו חמורה, ועל כך הוא הורשע בהפרת אמונים, ונקבע שהיתה סטייה מן השורה בעניינים פרוצדורליים. עם זאת, נקבע כי הפרויקטים שיוצגו על ידי מסר צמחו והתפתחו ללא קשר לעובדה שמסר ייצג אותם או לא".

"בנסיבות העניין, ובמחשבה שראש ממשלה מכהן ירד ממשרתו בעקבות העדות המוקדמת, ובעקבות העובדה שב-2008 נאלצנו לעמוד כאן כדי לשמוע את טלנסקי ולדבר על כך שראש ממשלה בישראל עבר עבירות שאז ייחסו לו עבירות שוחד, התהליך הסתיים היום בזיכוי מוחלט ורועם. בנסיבות העניין, החלטה של הפרקליטות על ערעור תהיה לא ראויה בעליל".

כשנשאל אם לדעתו פרקליט המדינה משה לדור צריך להתפטר, אמר זהר כי "פרקליט המדינה במכתבו אל כל הפרקליטים אמר שהוא לוקח אחריות אישית לעובדה שדרש את החקירה המוקדמת. החקירה המוקדמת הביאה לפרישתו של ראש הממשלה, את המסקנה כל אחד מכם יכול להסיק".

רוני בר און: זה אושר שאי אפשר לתאר אותו במילים. הייתי בבית המשפט אלפי שעות. הזמן לעשות את חשבון הנפש של כולנו, של המערכת הפוליטית, שחלק ממנה התגלה אז ומתגלה היום במלוא כיעורה, עוד יגיע. כך גם לגבי המערכת המשפטית שהדיחה ראש ממשלה מכהן. כולם בשיחות איתי מודים שהאיש היה קרוב להישגים ברמות שמדינת ישראל לא יכולה לוותר עליהם. אני נרעש ונרגש ומאושר ברמה שאי אפשר לתאר במילים. כשהוגש כתב האישום, וכשמונה צוות השופטים, הבאזז העיתונאי והבאזז הפוליטי והחברתי היה שאין שופטים שיהיה להם אומץ לזכות את אולמרט מהנושאים שעלו על סדר היום. אמרתי שאם המשפט יתנהל על בסיס הראיון, הצדק ייעשה. הצדק יצא לאור".

הציבור בישראל מייחל היום לכך שאנשים מסוגו של אולמרט ייטלו מחדש את הגה השלטון. הדברים האלה מתאפשרים לנוכח הכרעת בית המשפט".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן