רעיון מהפכני? 10 דברים שצריך לבדוק לפני שמקימים סטארט-אפ

אחד החברים התקשר אלי לפני כמה ימים בהתרגשות כשהוא מאמין כי עלה על רעיון מהפכני – למצוא מתכוני אוכל באינטרנט על סמך המרכיבים שיש במטבח. שווה להקים אתר אינטרנט על זה, לא?

יש פער לא מבוטל בין רעיון טוב לבין סטארט-אפ טוב אך לרוב האנשים אין מושג כיצד לגשר על הפער הזה. הנה לפניכם עשרה דברים שצריך לבדוק לפני שהולכים ושוברים את החסכונות:

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

1. האם אתם בנויים לסגנון חיים כזה? אם כרגע אתם שכירים בחברה מסוימת, לפנות לכיוון היזמות הוא שינוי גדול בסגנון החיים. אל תניחו שזו הדרך להתעשר מהר. להתחיל עסק עצמאי זו עבודה קשה ובדרך כלל משתלמת רק בטווח הארוך.


יש פער בין רעיון טוב לעסק טוב | אילוסטרציה: INGIMAGE / ASAP

2. האם יש לקוחות וכסף ברעיון? הבעיה בדרך כלל היא שאחרי שאנחנו התאהבנו ברעיון המהפכני של עצמנו אנחנו חושבים שכולם יאהבו אותו. יכול להיות שלקוחות יאהבו את הרעיון, אבל השאלה היא אם הם גם ישלמו עליו? אם הם צריכים את זה? או אולי האנשים שבאמת צריכים את זה, לא יכולים להרשות לעצמם לקנות את זה. שווה לדבר עם מומחים בתחום הספציפי ולשמוע על האתגרים והדרישות של הלקוחות בתחום.

3. האם הזדמנויות השוק הן גדולות וצומחות? שוב, לא לסמוך רק על השיפוט העצמי ועל התשוקה שלכם בתוך הרעיון הזה. חפש דוחות בלתי תלויים ועצמאים על מצב השוק אליו אתה רוצה להיכנס.

4. האם מדובר כבר בענף עמוס? כנסו לגוגל או כל מנוע חיפוש אחר ותראו כבר חברות מציעות פתרון דומה לזה שלכם. אם מצאתם שיש עשר חברות שמציעות דברים דומים, כנראה שלא שווה להמשיך עם הרעיון הלאה.

5. האם לרעיון שלכם יש עלויות חבויות? הרבה מוצרים נפלו בגלל עלויות חבויות. מנוע רכב למשל ששורף מימן וטוב לסביבה יכול להיות רעיון נהדר, אך להשיג את כל ההיתרים ותקנות הרישום יכול לקחת לכם עשור שלם. ודאו כי אתם מבינים את כל העלויות הנגזרות מהרעיון שלכם.

6. האם הרעיון החדש יכול להיות הקניין הרוחני שלכם? יכול להיות שהרעיון עדיין לא נמצא בשוק, אבל הפטנט עליו כבר נרשם על ידי מישהו אחר. ודאו כי הרעיון שלכם אינו קניין רוחני של מישהו אחר. שוב, כניסה לגוגל או לאתרים שונים יספקו לכם תשובה.

7. האם אתם יכולים לבנות צוות שיעמוד במשימה? הרעיון לבד לא מספיק, צריך לבנות צוות חדור מוטיבציה ולנהל אותו, צוות שיקדם את הרעיון שלכם בצורה הטובה ביותר. סטארט-אפ הוא לא עסק קל, גם למייסד הנלהב והמסור ביותר ורבים יכולים להישבר בדרך.

8. האם בחנתם בצורה ריאלית את ההוצאות? יזמים נלהבים נוטים לצבוע את תוכניות ההתפתחות בצבע ורוד – מעריכים כלפי מעלה את מכירות החברה ומאידך מעריכים כלפי מטה את הוצאות החברה. בכדי להפוך את ההתלהבות לעסק מוחשי, כדאי שתכתבו תוכנית עסקית ותפרטו בה את המטרות והצרכים הפיננסים של העסק. אחר כך תתנו למומחה לבדוק את ההערכות שביצעתם.

9. האם יש לכם את הסיבולת הדרושה ואת הכישורים? כמייסד הסטארט-אפ אין כאן מקום להאשמות, הכסף מפסיק לזרום כשאתם מרימים ידיים. רוב סטארט-אפים נכשלו כי בשלב מסוים המייסד פשוט ויתר.

10. מאיפה אתם מגיעים?  אם אתם נואשים לצאת כבר ממקום העבודה הקיים שלכם, אתם יכולים להכנס לתוך תחום היזמות ולמצוא עצמכם רק יותר לחוצים ועסוקים. אנשים שמרגישים לא מסופקים בעבודה שלהם יכולים להפוך ליזמים טובים יותר מאשר אנשים שמגיעים לתחום מתוך הרגשה של עומס בעבודה הקיימת. רק תזכרו – הדשא תמיד נראה ירוק יותר בצד השני.

אם אתם חושבים שרק נקודה אחת לא תואמת אתכם שווה לחשוב איך פותרים את זה. אם אתם לא מסוגלים להרכיב ולנהל צוות עובדים מוכשר תטילו את המשימה על מישהו שכן יכול. ללכת על זה בכל מקרה ולחשוב ש"יהיה בסדר" לא יעזור לאף אחד.

למקרה שתהיתם מה קרה עם הרעיון המהפכני של אותו חבר, הספיק לו חיפוש אחד בגוגל כדי להבין כמה חברות שמציעות שירות דומה קיימות. הוא ירד מהרעיון לעת עתה, אבל הוא יחזור, כי הוא תמיד חוזר, הוא יעלה על "הרעיון הבא" עד שיסתכל ברשימה הזאת ויבין שלא מספיקה המחשבה שיש לכם את הרעיון הבא.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן