רעיונות מוצלחים: ההוגים העסקיים המשפיעים בעולם לשנת 2015

הפרופ' מיכאל פורטר מבית הספר לעסקים של הרווארד הוא ההוגה העסקי המשפיע ביותר בעולם השנה, לפי רשימת Thinkers50, דירוג הנערך על ידי היועצים הבריטיים סטוארט קריינר ודס דירלאב. הרשימה, אשר מתפרסמת כל שנתיים, זכתה לתואר "האוסקר של החשיבה הניהולית".

הדירוג מבוסס על הצבעה של הקהל הרחב באתר הפרויקט ועל דירוג שביצע צוות יועצים מכל רחבי העולם לפי הקריטריונים הבאים:

1. רלוונטיות הרעיונות
2. רצינות המחקר
3. הצגת הרעיונות
4. נגישות והפצת הרעיונות
5. מבט בין לאומי
6. מקוריות הרעיונות
7. השפעת הרעיונות
8. מידת המעשיות שלהם
9. חוש עסקי
10. היכולת לעורר השראה

הדירוג התפתח מאז תחילתו ב-2001, כאשר כלל אז מובילים עסקיים כמו סטיב ג'ובס, ריצ'רד ברנסון וג'ף בזוס, לצד כלכלנים זוכי פרס נובל. בדירוגים האחרונים קריינר ודירלאב התמקדו במועמדים אשר חיברו גישה או פילוספיה ניהולית ברורה, לרוב כזו שמתוארת בספר או בסדרה של ספרים. אלו הם 10 ההוגים העסקיים המשפיעים ביותר של 2015:

1. מיכאל פורטר
Thinkers50 מכנה את פורטר, 68, כ"אבי אסטרטגיית העסקים המודרנית". הוא נחשב למומחה בתחרותיות, וייעץ למספר רב של תאגידים וממשלות, כולל בריטניה. "מסגרת חמש הכוחות שלו הייתה גישה מקיפה במשך עשורים והיא עדיין נלמדת בכל בית ספר לעסקים בעולם", נכתב בדירוג. לפי התיאוריה הזו, ישנם חמישה כוחות אשר קובעים את המתח התחרותי ואת האטרקטיביות של תעשייה מסוימת. יחד עם היועץ מארק קריימר, פורטר חיבר גם את רעיון "הערך השיתופי", לפיו חבורת יכולות להעלות את רווחיהן בזמן שהן נותנות מענות לבעיות חברתיות. בפעם שעברה דורג פורטר במקום ה-7.

נחשב לאבי אסטרטגיית העסקים המודרנית. מיכאל פורטר | צילום: יו טיוב

2. קלייטון כריסטנסן
כריסטנסן, 63, הוא פרופ' נוסף מתוך שלושה ברשימה, המגיע מבית הספר לעסקים בהרווארד. הוא כבש את הפסגה בשתי הרשימות הקודמות הודות לספרו מ-1997, "דילמת המחדש", החשב לקאלסיקה. בספר הוא מציג את רעיון החדשנות המשבשת, ומסביר מדוע שיטות ניהול אשר הופכות חברות למובילות בתעשייה, מקשות גם על חברות אחרות לפתח טכנולוגיות משבשות שאנשי מפתח יוכלו להשתמש בהן כדי להשתלט על שווקים. כריסטנסן, אשר שרד התקף לב, סרטן ושבץ תוך שלוש שנים, כתב גם את הספר "איך למדוד את חייך", על כיצד אנשים יכולים ליצור משמעות בחייהם האישיים.

3. וו. צאן קים ורנה מאובורגן
אלו שני פרופסורים מ-INSEAD – בית ספר לעסקים בצרפת עם קמפוסים נוספחפ בסינגפור ואבו דאבי. קין ומאובורגן כתבו את רב המכר "אסטרטגיית האוקיינוס הכחול", בו הם טוענים כי ארגונים צריכים להתמקד בחללי "האוקיינוס הכחול" בשוק שהם חופשיים ממתחרים. Thinkers50 אומר כי הספר "מאומץ על ידי חברות, ארגונים שלא למטרות רווח וממשלות ברחבי העולם, כולל מלזיה, אשר יש לה 'אסטרטגיית אוקיינוס כחול' לאומית".

4. דון טפסקוט
גורו הטכנולוגיה הקנדי ידוע בזכות ספרו מ-2007 "ויקינומיקס: איך שיתוף פעולה המוני משנה את הכל", אשר כתב יחד עם היועץ אנתוני וויליאמס. המחקר האחרון שלו בודק כיצד האינטרנט מציע דרכים אלטרנטיביות כדי להתמודד עם בעיות גלובליות אשר מנוגדות למבנים המסורתיים, כמו האו"ם או ממשלות של מדינות.

5. מרשל גולדסמית'
מאמן ניהולי וממציא גישת הפידבק ב-360 מעלות. גולדסמית' הוא פרופסור בבית הספר לעסקים טאק בדרטמאות', וכתב מעל ל-30 ספרים כולל "מנהיג העתיד" מ-1996, אשר תורגם ל-25 שפות. ב-2010 הוא פירסם את "הקסם האישי: איך להשיג אותו, איך לשמור עליו ואיך להחזיר אותו אם איבדתם אותו". מבחינתו הקסם האישי (המוג'ו) בא לידי ביטוי כשאנחנו עושים משהו בעל משמעות, עוצמתי וחיובי, ושאר העולם מזהה את זה.

ממציא גישת הפידבק ב-360 מעלות. מרשל גולדסמית' | צילום: ויקיפדיה

6. לינדה א. היל
פרופסורית נוספת מהרווארד, אשר ספריה כוללים את "להיות הבוס: שלושת הציוויים כדי להפוך למנהיג גדול, אותו כתבה עם קנט ל. לינבאק. הספר מתאר כיצד ניהול שלושה תחומים – עצמך, רשתות וצוותים – יהפוך אתכם לבוסים טובים יותר. העבודה החרונה שלה, אשר פורסמה ב-2014 ונכתבה עם שלושה מחברים נוספים, היא "הגאונות הקולקטיבית: האמנות והפרקטיקה של חדשנות מובילה".

7. רוג'ר מרטין
הדיקאן לשעבר של בית הספר לניהול רוטמן של אוניברסיטת טורונטו הוא גם המחבר, יחד עם מנכ"ל פרוקטר אנד גמבל לשעבר, של הספר "לשחק כדי לנצח: איך אסטרטגיה באמת עובדת". מרטין קידם גישה הנקראת "חשיבה אינטגרטיבית", המדברת על איזון בין שני מודלים מנוגדים. במקום בחירה באחד.

8. הרימיניה איברה
פרופ' נוספת מ-INSEAD, ילידת קובה, המתמקדת בהתפתחות מקצועית ומנהיגותית, כולל מנהיגות שיתופית, זהות, קריירה של נשים ומעברי קריירה. ב-2003 היא פרסמה את "לעבוד על הזהות: אסטרטגיות לא קונבנציונליות להמצאה מחדש של הקריירה שלכם". על אף שהיא מקדמת מסלולי קריירה לא לינאריים, היא הודתה שרצתה להיות פרופסור להתנהגות ארגונית מאז שהייתה בת 13.

רצתה להיות פרופסורית להתנהגות ארגונית מגיל 13. הרמיניה איברה | צילום: יו טיוב

9. ריטה מקגארת'
פרופסורית בבית הספר לעסקים קולומביה, הבוחנת אסטרטגיות צמיחה בסביבות לא ודאיות. בספרה "צמיחה המונעת מתוך גילוי: תהליך פורץ דרך להפחתת הסיכון ותפיסת הזדמנות", היא טוענת כי אסטרטגיה וחדשנות נפגשות יחד.

10. דניאל פינק
זהו "התפסן של רוח התקופה העסקית", לפי Thinkers50. פינק, אשר בעבר היה כותב הנאומי הראשי של סגן הנשיא לשעבר אל גור, חיבר חמישה רבי מכר, אשר מכרו יחד כ-2 מיליון עותרים ותורגמו ל-34 שפות. הוא כותב על המוטיבציה האנושית ועל מקום העבודה המשתנה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן