רענן כהן: מחירי הירקות והפירות מטורפים, אצלנו המחיר יהיה נמוך

על רקע ההמתנה להחלטת הממשלה בנוגע להקמת השוק הסיטונאי החדש, תוקף יו"ר הפרויקט רענן כהן את הפקידות הממשלתית, שלטענתו מעכבת את הקמת השוק ויוצרת בפניו מכשולים. "הפקידים שולטים על החלטות המדינה", אומר כהן לפורבס. "על ראש הממשלה להסיר המכשולים הבירוקרטים. המצב הנוכחי רק מבריח אנשי עסקים שרוצים ליצור מקורות תעסוקה וזה דבר בלתי נסבל. כדי לפתור את המצב הזה צריך לפטר 50 אחוז מהיועצים המשפטיים של משרדי הממשלה".


בעמדת המתנה. רענן כהן | צילום: יח"צ

באוקטובר 2010 החליטה הממשלה על הקמת החברה להקמת השוק הסיטונאי ("תוצרת הארץ") והעמידה בראשה את ד"ר רענן כהן. מאז ממתין כהן להחלטת הממשלה אודות הקצבת הפרויקט ב-400 מיליון שקל.

כהן, שבעברו שימש שר העבודה והרווחה ומילא שורה של תפקידים בכירים בהם יו"ר הבנק לפיתוח התעשייה, רואה בהקמת השוק את פרויקט חייו ופועל במרץ להוציא את הפרויקט הגרנדיוזי אל הפועל.

השוק החדש יוקם על פי מודל של השוק הסיטונאי הפועל בפילדלפיה שבארצות הברית. בעבר נעשו ניסיונות להקמת שוק דומה אולם הם ירדו מהפרק בשל העלויות הגבוהות. "זה שוק שיפעל בסטנדרטים בינלאומיים והוא תוכנן על ידי בכירי האדריכלים בישראל", אומר כהן. "למדנו את כל השגיאות של שעשו שווקים ברחבי העולם". 

לפי נתוני משרד החקלאות, היקף ייצור הפירות והירקות בישראל הסתכם ב-2010 ב-3.6 מיליון טונות; 2.2 מיליון טונות מתוכם הם ירקות, 800 אלף טונות פירות ו-600 אלף טונות פרי הדר. אזרחי ישראל צרכו בשנת 2010 שני מיליון טונות ירקות ופירות. עוד עולה הנתונים כי עליית מחירי המזון בישראל ב-5 השנים האחרונות גבוהה בהשוואה למדינות אירופה ומסתכמת ב-12.7%. הנתונים מצביעים על כשל שוק בשיווק פירות וירקות. בהיעדר תחרות ופיקוח מתאפשרת פגיעה באיכות המוצרים. פערי התיווך הסיטוניים והקמעוניים בארץ מביאים להאמרת מחירים, ורק בימים האחרונים חלה עלייה משמעותית במחירי העגבניות, שנסקו ל-18 שקלים לקילו.

השוק החדש צפוי לקום בעוד כשנתיים בצומת מסובים ועלות הקמתו של השלב הראשון תסתכם בכ-220 מיליון שקל. בשלב הראשון יפתחו 80 חנויות, כאשר כל חנות תשתרע על פני 176 מ"ר.

"אצלנו תהיה שקיפות מוחלטת של המחירים כשפער התיווך של התוצרת החקלאית ירד בעשרות אחוזים ויחסוך כ-2.5 מיליארד וחצי שקל מכיסו של הצרכן הישראלי. היום המחירים מטורפים בגלל פערי התיווך. בנוסף, הפירות והירקות יעברו בדיקות מעבדה לפני שיימכרו לצרכנים. כלומר, הצרכן ירוויח מחיר נמוך ויקבל איכות טובה מאוד של תוצרת חקלאית, מה שלא היה קיים עד היום. צריך לקחת בחשבון את העובדה שהורדת פערי התיווך תשפיע על מדד המחירים".

בקרוב בזול? ירקות מקומיים | צילום: רויטרס

 

– אתה לא חושש שהשוק הסיטונאי החדש יהפוך לפיל לבן?

"הוא לא יהיה פיל לבן, זה לא יקרה. אנחנו מדברים על פרויקט לאומי שישתרע על פני 10,000 דונם, יוקמו בו שוק איכרים, יפעלו בו מסעדות. המקום יהיה נגיש מאוד לבאים אליו, הן מבחינת כבישים, רכבות וגשר. נהפוך את המקום להפנינג משפחתי. השוק יפעל 24 שעות ביממה".

להערכת כהן עלות הקמת השוק תסתכם בכ-600 מיליון שקל, כשההשקעה לטענתו תחזור לקופת המדינה תוך פחות משנה. "מי שאמור לאשר את הקמת השוק הם שרי החקלאות והאוצר", אומר כהן. "אני מאמין שהשוק יוקם בסופו של דבר. לצערי, הממשלה לא מסוגלת לשלוט במדינה ומי ששולט בה הם היועצים המשפטיים והפקידים שעושים ככל העולה על רוחם וזה מצב בלתי נסבל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן