רפורמת הבנקים של אירופה: עוד סמכויות לבנק המרכזי

אירופה התקדמה עוד צעד אחד לעבר איגוד כל הבנקים ביבשת תחת שרביטו של הבנק המרכזי האירופי. הדבר יהווה התקדמות משמעותית לעבר אינטגרציה פיסקלית במדינות האיחוד שמטרתה לסיים שנים של משבר פיננסי ביבשת.

נשיא הנציבות האירופית, חוסה מנואל ברוסו, התייחס להצעה בנאום השנתי שלו בפני פרלמנט האיחוד כשהוא פורס צעדים נוספים לכיוון האינטגרציה הכלכלית והפיסקלית, בכדי לחזק את עתידו של המטבע.

לקבלת כל העדכונים, הניתוחים והדירוגים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"המשבר הנוכחי מראה שבזמן שהבנקים הפכו לטרנס-אירופים, החוקים והפיקוח נשארו ברמה הלאומית. אנחנו צריכים לקבל יותר החלטות פיקוח משותפות שנוגעות לגוש האירופי כולו", אמר ברוסו בפני חברי הפרלמנט האירופי. "מנגנון הפיקוח שמוצע כאן היום יצור מערכת בנקאות חזקה יותר כשהשליטה שלה תהיה בידי הבנק המרכזי האירופי".

האם רפורמת הבנקים תעבור? צילום: רויטרס

רפורמת הבנקים, שעוד צריכה לקבל אישור מחברי האיחוד, צפויה לסדוק את החיבור בין מדינות מוכות החוב לבין הבנקים הרעועים שלהן, ולנטרל אלמנט מכריע במשבר החוב שמשפיע על היבשת מתחילת 2010.

בשביל שהתוכנית תעבוד יאלצו המדינות השונות לוותר במידה מסוימת על ריבונותן בכדי שמנגנוני הפיקוח על הבנקים בשטחם יוכלו לעבוד ולהשפיע. ההצעה כבר זכתה לביקורת מצד בריטניה וגרמניה.

איגוד הבנקים שיוקם במסגרת הרפורמה ייעשה בשלושה שלבים: הבנק המרכזי באירופי יקבל את השליטה המוניטירית על הבנקים באזור האיחוד, תוקם קרן לסגירת בנקים בעייתיים וכמו כן תוקם תוכנית הגנה על ההפקדות הכספיות של אזרחי האיחוד.

הקמת מסגרת משותפת להתמודדות עם בעיות הבנקים מסמנת יציאה לדרך חדשה ולא עוד נקיטת גישה אקראית שהונהגה עד היום על ידי 17 המדינות החברות בגוש היורו שתיסכלה משקיעים רבים וגרמה לזינוק בעלויות האשראי של המדינות החלשות. "האתגר הוא עצום", אומר מומחה לעניינים פיננסיים של האיחוד, ניקולס ורון. "זה לא רק איגוד בנקים. הרפורמה היא חלק מאג'נדה רחבה יותר של האינטגרציה".

תחת ההצעה הנוכחית, הבנק המרכזי של אירופה יעמוד בראש המערכת הרגולטרית כשבסמכותו הכוח לשלוט, להעניש ואף לסגור בנקים ברחבי היבשת. בסמכות הבנק המרכזי תהיה גם הסמכות המוניטרית לקבוע את דרישות הנזילות מהבנקים וכמו כן לקבוע להם יחסי הלימות הון בכדי להגן עליהם מפני משברים עתידיים.

גרמניה, הכלכלה החזקה ביותר ביבשת, מתנגדת לצעד כזה שייתן לבנק המרכזי סמכות לפקח על כל מלווי הגוש האירופי. בברלין מסרו כי הבנק המרכזי לא יוכל לפקח ביעילות על 6,000 בנקים. גם בריטניה, שאינה נמצאת באיחוד האירופי מודאגת מהנושא. לבריטניה יש בנקים פזורים ברחבי היבשת ובלונדון חוששים שרגולציה שכזו תחליש את הבנקים האנגליים ברחבי היבשת. חששות דומים מחזיקות גם שוודיה ומדינות נוספות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן