רק ביפן: דמויות האנימה מתגייסות להעלאת הפופולריות של הצבא

להיות חייל ביפן לאחר מלחמת העולם השנייה נחשב כאופציה עבור שוטרים גרועים שנפלטו מהמשטרה או מובטלים צעירים מערי הפריפריה המדוכאות, אך כשהמתח מול סין גובר והולך, ומכרסם במדיניות הפציפיסטית שאמצה המדינה לאחר המלחמה, הצבא צובר מחדש את היוקרה שלו. מי שמתגייס למשימה זו הם לא אחרים מאשר שפע של תוכניות טלוויזיה, סרטים ודמויות מצוירות.

בין התוכניות הפופולריות אפשר למצוא את "Girls und Panzer" (ילדות וטנקים), סדרה מצוירת על ילדות בית ספר הנלחמות באמצעות טנקים ישנים מול חדשים. לשם הפקת הסדרה קיבלו האנימטורים כניסה חופשית אל בסיסי הצבא כדי להתרשם מהכלים. חברת האנימציה גם מתכוונת להוציא סרט ומשחק מחשב בהשראת הסדרה. יצירה פופולרית נוספת היא "Eternal Zero" – סרט על טייס קמיקזה שאמור לשבור את הסטיגמה של המיליטריסט הפנאט. לשם הצילומים, השאיל הצבא סוללה נגד טילים לבמאי טקאשי ימזאקי.


טייס קמיקזה מסוג אחר | צילום: מתוך הסרט Eternal Zero

הם כנראה עושים עבודה טובה. לפני עשור רק אחד מתוך עשרה מתגייסים הודו שהם עושים זאת מתוך מניעים פטריוטים, ואילו כעת כשליש מהמתגייסים מצהירים זאת. דבר נוסף שתרם לעליית הפופולריות של הצבא הן פעולת ההצלה המוצלחות שלו לאחר אסון הצונאמי ב-2001. בסקר שנערך בסוף 2012, הביעו 91.7% מהנשאלים עמדה חיובית לגבי הצבא. זהו הנתון הגבוה ביותר מאז 1969.

הניסיון של הצבא לקום לתחייה לאחר עשורים בהם היה בצללים, עולה בקנה אחד עם הטון הלאומני של ראש הממשלה אבה. הפיכת הצבא ל"מגניב" הוא אלמנט חשוב למימוש שאיפתו של אבה להרחיב את הוצאות הביטחון, לאחר שנים של קיצוצים. אך אפילו צעד מתון זה מספיק על מנת להעלות את המתח מול שכנותיה של יפן אשר זוכרות טוב את האגרסיביות שלה במלחמות העבר.

ילדות וטנקים – שילוב מנצח ביפן | צילום: רויטרס 

"כשהייתי בבית הספר, התחושות לגבי המלחמה היו חזקות, והרגשות האנטי מיליטריסטים היו משמעותיים", מספר יוטקה טקאקו, עורך המגזין של משרד הביטחון – ממורו. "כל זה כבר לא קיים. אנשים מבינים שהצבא נחוץ". הפופולריות הגוברת של חיילים כמושא תשוקה ביפן, הביא את טקאקו להכניס למגזין מדור שידוכים המציג מידי חודש שלושה חיילים רווקים. על שער כל גיליון מופיעה גם דמות נשית פופולרית על מנת למשוך את קהל הגברים. על הגיליון האחרון למשל הופיעה מאי פוצ'גאמי, המדובבת של הדמות הראשית ב"ילדות וטנקים". הדמויות המצוירות של הילדות הלוחמות מופיעות גם על גבי כרזות גיוס שמפיץ הצבא ועוזרות להפוך אותו למושך יותר עבור צעירי יפן.

צבא יפן עושה שימוש בדמויות חמודות כבר זמן רב, אך הן נהפכו לחמימות ופלומתיות עוד יותר על מנת למשוך את הקהל הצעיר, אומרת סבינה פרוסטוק, פרופסור ללימודי התרבות היפנית המודרנית מאוניברסיטת קליפורניה. "הצבא, יחד עם עוד סוכנויות ממשלתיות, גילה לבסוף את כוחה של התרבות הפופולרית".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן