רשת ריגול: פייסבוק מעוניינת להאזין לכם – גם בזמנכם הפנוי

פייסבוק יצאה השבוע בשתי הכרזות שונות אשר הציגו לעיני כל את הפרשנות הפראית והמסועפת של החברה בנושא הפרטיות ברשת. בהודעה הראשונה עודדה החברה את משתמשיה החדשים לשתף רק את חבריהם בתכנים אותם הם מפרסמים, לעומת ברירת המחדל הקודמת, שהייתה שיתוף הציבור הרחב. עבור המשתמשים הקיימים, מתכננת החברה לשבור את סמל הפרטיות – אייקון הדינוזאור הכחול אשר הופיע עם פרסום הסטאטוס, והציע לשנות את הגדרות הפרטיות של התוכן: זאת בכדי לגרום למשתמשים הקיימים לבחון פעם נוספת את מאפייני השיתוף שלהם ברשת. עובדי פייסבוק טוענים כי השימוש ביצור שחלף מן העולם כסמל לפרטיות הוא אינו מסר מתוחכם במיוחד, אלא פשוט אייקון אליו מגיבים המשתמשים בצורה חיובית.

בניגוד מוחלט להודעה הראשונה, ההודעה השנייה של פייסבוק מעידה דווקא עד כמה הם מאמינים שהמשתמשים שלהם חשים בנוח לשתף כל אספקט קטן של חייהם ברשת החברתית. פייסבוק הציגה יישום חדש לאפליקציית הסמארטפון שלה, אשר "יאזין" למתרחש מסביבנו באמצעות שימוש במיקרופון של הטלפון שלנו, אותו אנו לוקחים איתנו לכל מקום. היישום יזהה שירים המתנגנים ברקע, או תוכניות טלוויזיה בהן אנו צופים. הרווח שלנו ממתן האישור להאזין למעשינו במשך היום יגיע בדמות תוספת חדשה באפשרויות עדכון הסטאטוס שלנו: כך נוכל להציג את הפרק החדש של הסדרה האהובה עלינו בה אנו צופים ברגע זה, או לחלופין את השיר לו אנו מאזינים.

פייסבוק אמנם מדגישה כי היישום הוא אופציונלי בלבד, וההקלטה אינה מאוחסנת בשרתים שלה אלא רק מקודדת – אך בימים אלו, בהם נחשפות פרשות הדלפות מידע כמו זו של סנודן, כנראה שאנשים רבים לא להוטים מדי שפייסבוק תשתלט על המיקרופון בטלפון שלהם ותאזין למהלך חייהם הפרטיים.

רשת חברתית או רשת ריגול? | צילום: shutterstock

למען האמת, אנו רגילים לתוכנות דומות, הודות לאפליקציות קיימות המזהות שירים בעבורנו. אך השוני העיקרי מתבטא בכך שאת האפליקציות הללו אנו מפעילים באופן מפורש לצורך גילוי שמו של שיר כלשהו, בעוד שהאפליקציה החדשה של פייסבוק מנסה להפוך את התהליך הזה לפעילות רקע תמידית בזמן עדכון הסטאטוס שלנו. האפליקציה מזכירה מעט את הרעיון של ה-GPS החברתי, דוגמת WAZE, רק עם הקשר תרבותי. במקום להעלות את מיקומנו המדויק במפה, האפליקציה מציגה את התכנים התרבותיים אותם אנו אוהבים (במיוחד מוזיקה לה אנו מאזינים ותכני וידאו בהם נצפה). 

במשך השנה האחרונה פיתחה פייסבוק קטלוג תוכן ענק הכולל מיליוני שירים ו-160 ערוצי טלוויזיה, באמצעותם היא תזהה את התכנים בהם אנו צופים ואותם אנו שומעים, והכל דרך המיקרופון של הסמארטפון שלנו. ברור למידי כי מטרת האפליקציה הזו היא להחליף את טוויטר כפלטפורמת "זמן האמת" בה אנו משתפים בהגיגינו בדבר אירועי ספורט, טקסי פרסים ותחרויות אחרות תוך כדי הצפייה בהם.

כעת, השאלה המתבקשת היא האם נהיה מוכנים לתת לפייסבוק את הסמכות לצותת לנו, בתמורה לעזרה קלה בכתיבת הסטאטוס הבא שלנו? לפחות בינתיים, נראה כי לקברינטי פייסבוק יש למה לחכות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן