שאמה הכהן: "המכשיר הפך ליקר מהשירות; התרופה -הסרת חסמים"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום את צו התקשורת שעוסק בפטור מאישור סוג ופטור מרישיון סחר למכשירים סלולאריים, שנועד להגביר את התחרות בשוק המכשירים. את הרפורמה יזם שר התקשורת, משה כחלון כצעד נוסף לעידוד התחרות בענף הסלולר בארץ. 

במסגרת רפורמת הייבוא נקבע כי ציוד קצה סלולארי אינו טעון קבלת אישור סוג, זאת בתנאי שיתאים לדרישות של הדירקטיבה האירופית ו/או יקבל אישור של הנציבות הפדרלית האמריקאית. כמו כן על הציוד לפעול בטכנולוגיית GSM, בטכנולוגיית UMTS או בשתיהן, או בטכנולוגיה אחרת ובתחומי תדרים שיועדו להן לפי החוק בישראל. בנוסף, על מנת לקבל את הפטור מאישור הסוג, על הציוד להיות חדש ומקורי. בנוסף לכך, הוחלט כי יבואנים יהיו פטורים מהחובה לקבל רישיון סחר, בתנאי שעמדו בחובות הדיווח והרישום אודות סוגי הציוד שבכוונתם לסחור בהם, כפי שיקבע המשרד בצו.

בפתח הדיון ברפורמה אמר שאמה-הכהן: "מדובר בעוד צעד מבורך שמוביל משרד התקשורת, יחד עם הוועדה, למען צרכני הסלולר במדינה". לדבריו, "בעוד בעולם רואים היצע גדול במחיר נמוך, כאן הריכוזיות בענף ומספר היבואנים המצומצם גורמים לכך שהצרכנים זוכים להיצע מצומצם, המכשירים מגיעים בעיכוב, מחירם יקר יותר ואין תחרות אמיתית. אחרי שמחירי שימוש בסלולר בשיטת הכל כלול ירדו לכ-99 שקל בחודש – מחיר המכשיר הפך ליקר יותר מהשירות ואין תרופה יותר טובה לכך מהסרת חסמים".

בנוסף, במהלך הדיון ציין היו"ר שאמה-הכהן כי קיבל פניות שמעידות על כך שמספר המכשירים שנכנסים לארץ ירד. הוא אמר כי ישנן טענות שבגלל המיסוי צמח שוק שחור של מכשירים, שנשלט על ידי גורמים מפוקפקים. לדבריו, בגלל שאותם גורמים לא משלמים מס הם נהנים מיתרון תחרותי ברור. נציג רשות המסים, קובי בוזו, אמר כי הרשות בוחנת את הנושא משני היבטים, הכנסות המדינה מצד אחד והתחרות מהצד השני. לדבריו, הכנסות המדינה ממסים בתחום הסלולר עמדו ב-2011 על 500 מיליון שקלים והגבייה במחצית הראשונה של 2012 מעידה על ירידה משמעותית. היו"ר שאמה-הכהן הבהיר כי בכוונתו לקיים ישיבה מיוחדת לבחינת הנושא והטיפול בו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן