שארית הפליטה: מנועי המימן של טויוטה יותאמו גם למשאיות

מימן הוא היסוד הנפוץ ביותר ביקום, והוא אפילו מופיע ראשון בטבלה המחזורית. אבל בתור דלק לרכבים, הוא נדיר למדי. אף יצרן רכב לא עבד עד כה קשה יותר מטויוטה כדי לשנות זאת, ובאמצעות דגם ה-Mirai שלה, שנמכר ביפן ובמספר שווקים במדינות ארצות הברית, לקדם אותו כדלק הנקי מפליטות של העתיד.

כעת יצרנית הרכב הזו, הגדולה בעולם, מתכננת להתאים את טכנולוגיית תאי-הדלק שבה היא משתמשת ברכבי ה-Mirai שלה, הבינוניים בגודלם, כך שתוכל להניע גם משאיות מסחריות כבדות. בהצהרה שפרסמה החברה נמסר כי היא מתכוננת לניסוי של מחולל כוח מימני גדול בתוך משאית סמי-טריילר, במסגרת מחקר היתכנות שנערך בקליפורניה.

טויוטה מיארי המונעת במימן | צילום: אתר טויוטה

"טויוטה טוענת כבר מזה זמן רב שטכנולוגיית תאי דלק מימני יכולה להוות הפתרון לאפס שיעורי פליטה לאורך קשת רחבה של סוגי רכבים", נמסר מהייצרנית. "דגם ה-Mirai ימשיך לספק פתרון לנהיגה עם אפס שיעורי פליטה ללקוחותינו ברחבי העולם. תא דלק עמיד לרכב כבד בגודל של משאית יוצר פוטנציאל לפתרון עתידי של תחבורת תובלה שתהיה נקייה מפליטות גזים".

ההודעה לא הכילה פרטים על תכנית המבחן, לרבות השאלה – כמה כלי רכב מעורבים בה, כמה טויוטה מוציאה על כך, מתי היא תתחיל ומה יהיה מקור דלקי המימן של הרכבים המעורבים. דוברת החברה ג'אנה הארטליין אמרה כי הפרטים יפורסמו במהלך 2017.

בעוד שמימן הוא חומר שמצוי בשפע ולא פולט שום פליטת פחמן כשהוא משמש כדלק, הפקתו למטרות תעשייתיות נעשית לרוב באמצעות שינוי של גז טבעי, שדווקא כן מייצר פליטת גזים שתורמים להתחממות האקלים. הדבר יכול להיעשות על ידי פיצול מולקולות של מים, באמצעות חשמל שמופק מאנרגיית השמש או הרוח, אבל השיטות הללו, נכון להיום, לא מפיקות כמויות דלק מספקות. מימן יכול להיות מופק גם מאדי מתאן, שמופרחים ממזבלות ואתרים לטיפול באשפה ופסולת. תכניות שפועלות ביפן ובקליפורניה כיום, כבר עמלות על הפקתו בדיוק בדרך זו.

מערכת הדלק המימנית של המיארי | תרשים: אתר טויוטה

תאי דלק כשלעצמם מייצרים חשמל בתגובה כימית שנוצרת בין מימן וחמצן, מה שמייצר רק מים כתוצר לוואי. זהו זוג נוסף של רכב חשמלי, אלא שבמקום לאגור את האנרגיה בסוללות, שצריכות כמובן גם להיות מוטענות מחדש, רכבים הפועלים על תאי דלק מייצרים את החשמל בעצמם.

חברת טסלה של אילון מאסק הייתה המבקרת הקולנית ביותר של מימן כמקור אנרגיה לרכבים, ואף נהגו שם לכנות מנועים כאלו בכינוי "תאים טיפשים" ["fool cells"]. בעוד שיתכן ועצם ההערכה שלו לגבי האתגרים שעומדים מול הטכנולוגיה הזו היא נכונה, יש לזכור גם כי תאי הדלק גם טומנים בחובם אתגר תחרותי פוטנציאלי ארוך טווח לסוללות הליתיום של מאסק.

משאית המבחן של טויוטה בקליפורניה תהיה ככל הנראה מדגם Hino, חברת הבת שלה בתחום המשאיות המסחריות.

האם גם המשאיות של טויוטה יפלטו בקרוב אך ורק מים | צילום: אתר טויוטה

בעוד שהמאמצים למתן ולמזער את שיעורי פליטת הפחמן עשויים לפחות תחת הנשיא הנבחר דונלד טראמפ, קליפורניה, יפן, אירופה ואפילו סין מחזיקות במדיניות סביבתית שדורשת חיפוש ופיתוח מתמד של רכבים ומקורות אנרגיה נקיים יותר.

תכניות המבחן של טויוטה מרמזות על כך שהחברה לא מתכננת לסגת מנטייתה להציע פתרונות היי-טק לאתגרים סביבתיים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן