שביתה כללית בפורטוגל: הכלכלה בשפל של כ-40 שנה

גם פורטוגל מצטרפת למאבק נגד הצנע. שני ארגוני העובדים הגדולים במדינה השביתו היום את פעילות התחבורה הציבורית וגרמו לפקקי ענק בעיר הבירה ליסבון ובסביבתה. העובדים מוחים נגד הקיצוצים הכבדים והגזירות הכלכליות שהטילה הממשלה והביאו לכך ששיעור הצמיחה במדינה הוא הנמוך ביותר מאז שנות ה-70.

בארגוני העובדים מקווים כי השביתה הכללית הרביעית בשנתיים האחרונות תפעיל לחץ על הממשלה להגביר את הצמיחה ולצמצם את צעדי הצנע הקשים, ביניהם העלאת המסים הגבוהה ביותר בהיסטוריה של המדינה. 

עד עתה, הייתה המחאה בפורטוגל נגד מדיניות הצנע של הממשלה בתמורה לחבילת חילוץ בינאלומית של 78 מייליארד יורו, לא אלימה כלל. ברשויות במדינה מקווים כי המצב יימשך כך גם כעת, אולם חוששים מהסלמת המאבק הציבורי.

במסגרת השביתה, רכבות הנוסעים ברחבי פורטוגלי אינן פועלות, שירות המעבורות לליסבון נעצר ותנועת האוטובוסים הופסקה, מה שמקשה מאוד על מי שבכל זאת מנסה להגיע למקום עבודתו. תושבים רבים מעדיפים שלא להצטרף לשביתה מחשש לאבדן פרנסתם. "זה פשוט מאוד: אם לא אעבוד לא יהיה לי לתת אוכל למשפחתי. הצנע חונק אותנו אבל ההפגנות לא ישימו אוכל על השולחן", אומר אגוסטו נרי, תושב ליסבון בן 57. 

צילום: רויטרס

למרות השבתת הסקטור הציבורי, במגזר הפרטי העסקים נפתחו היום כרגיל. העובדים חוששים להפסיד יום עבודה ודואגים למקור פרנסתם, בייחוד לאחר ששיעור האבטלה במדינה הגיעה לשיא של 18%. 

"הצנע הורס את המדינה ומעניש את העובדים והפנסיונרים. השביתה היא זעקת כאב והתנגדות", אומר מנהיג אחד הארגונים השובתים קרלוס ליבה. יו"ר הארגון מסביר כי לסקטור הפרטי יש פחות סיבות להצטרף למאבק מאשר לציבורי.

בארגונים חוששים גם כי לנוכח מגז האוויר החם השורר בפורטוגל, צעירים רבים יעדיפו ללכת לים במקום לבוא להפגנות ובכך יחלישו את המאבק. יתרה מכך, על פי ההערכות, חרף המאבק הציבורי, ממשלת פורטוגל לא צפויה להוריד את נטל הצנע, מחשש שתאבד את הסיוע הבינלאומי. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן