שדרוג אולימפי: האוליגרכים הופכים את העיר סוצ'י לבירת ספורט

הפרויקט הגדול והשאפתני ביותר של רוסיה בימים אלה הוא הקמת הכפר האולימפי שיארח את משחקי החורף בשנת 2014. מדובר בהשקעה חסרת תקדים בהיסטוריה של האירוע הספורטיבי, במסגרתו תשודרג עיר החוף סוצ'י שנבחרה לארח את המשחקים ותהפוך למתחם ספורט חורף ברמה בינלאומית. על פי דיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RIA עלות הפרויקט כולו נאמדת ב-50 מיליארד דולר. 

אולימפיאדת סוצ'י תהיה היקרה ביותר בהיסטוריית המשחקים – בין אם מדובר באירועי החורף או הקיץ. לשם השוואה, משחקי אולימפיאדת החורף שהתקיימו ב-2010 בונקובר, קנדה עלו על פי ההערכות בין 3.6-6 מיליארד דולר בלבד. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

את הפרויקט מממנים מספר אוליגרכים רוסים, שגויסו למשימה על ידי נשיא המדינה ולדימיר פוטין, ביניהם המשקיע הרוסי ולדימיר פוטנין. אמנם, העובדה כי המדינה משתתפת במימון הפרויקט הגדול בהיקף קטן בלבד, עוררה את זעמם של מספר טייקונים, אשר בצעד חריג קראו השבוע לפוטין ללהגדיל את חלקה של המדינה במימונו.

ולדימיר פוטנין, משקיע מיליארדי דולרים בפרויקט האולימפי | צילום: רויטרס

אמנם קשה לדעת מהו הסכום המדוייק שמשלם כל אחד מהאוליגרכים על הפרויקט, אך על פי סוכנות RIA עד עתה כבר הושקעו בו כ-25 מיליארד דולר. לטענת שגן הנשיא הרוסי השר דימיטרי קוזאק הממשלה הרוסית השקיעה בפרויקט 13 מיליארד דולר. 

הונו של פוטנין מוערך בכ-14.5 מיליארד דולר והוא נחשב כיום לאיש הרביעי בעושרו ברוסיה. בדומה לאוליגרכים אחרים, גם פוטנין התלונן על התנהלות הממשלה הרוסית בפרויקט הקמת הכפר האולימפי. לדבריו, החברה בבעלותו השקיע 530 מיליון דולר יותר מהתוכנית המקורית. בתמורה להשקעה הגדולה פוטנין דורש מהממשלה לחתוך את הריבית על החוב שלו, הכולל הלוואה מהבנקים ברוסיה בהיקף של 750 מיליון דולר. 

"גם אם דרישתינו נתפסת בעיני רבים כתמיכה ממשלתית בחברה, מדובר למעשה בפיצוי על עודף העבודה שביצענו, אשר אינה אופיינית לפרויקטים מסחריים במדינה", הסביר פוטנין. הנשיא פוטין עלול להסכים לדרישותיו של פוטנין, זאת בשל החשיבות הרבה שהוא מעניק לפרוייקט. 

הממשלה הרוסית מצפה שהמשחקים האולימפים יתנו לעולם הזדמנות לראות את המדינה באור חיובי. לכן, להערכת האוליגרכים, פוטין לא יתנגד להגדיל את היקף השקעת המדינה בפרויקט. "כל עלייה בהיקף ההוצאות בפרויקט מסוג זה היא לגיטימית, אומר דוברו של פוטין, דימיטרי פסקוב. "לא ניתן לצפות מראש את כל העלויות הנלוות". 

הדמיה של הכפר האולימפי בסוצ'י | צילום: רויטרס

במסגרת השידרוגים היוקרתיים בפרויקט האולימפי צפויה העיר סוצ'י המנומנמת להפוך למתחם סקי ברמה בינלאומית. גם המתקנים של הפארק האולימפי עצמו ישדרגו. כך למשל, המסע של הלפיד האולימפי צפוי להיות הארוך ביותר בהיסטוריה. המסע צפוי להימשך 123 ימים, במהלכם יעבור הלפיד ב-2,900 ערים שונות ברחבי רוסיה. 

בנוסף למתחמי הסקי, פוטין מתכנן להקים בסוצ'י גם מגרש למירוצי מכוניות גרנד פרי, אשר ישמש גם את קבוצות הכדורגל במסגרת אירועי המונדיאל ב-2018. 

פוטנין המחזיק במספר מלונות בעיר, תכנן בהתחלה למכור אותם על מנת להגדיל את ההכנסות מהפרויקט האולימפי, אולם בשל לחץ שהופעל עליו, החליט להשאירם. בנוסף להכנסות מהאולימפיאדה עצמה, צפוי פוטנין לנהל את מתחם הסקי בסוצ'י גם לאחר מכן. בעונת הסקי 2010-2011 ביקרו במתחם כ-40 אלף בני אדם ובעונת 2011-2012 התווספו עוד כ-10,000 מבקרים. בעקבות השדרוג, צפויה קיבולת המבקרים היומית באתר לגדול מ-6,000 כיום ל-10,500 בני אדם. 

במהלך האולימפיאדה פוטנין צפוי להניב הכנסות גם מפעילות שדות התעופה של סוצ'י ואלו הנמצאים בסביבתה. בנוסף, הוא מתכנן להפוך את מתחם הנמל הימי של העיר למרינה תיירותית. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן