שהטוב ביותר ינתח: האתר שמבשר את הדור הבא של הרפואה

כשארי טולה ואשתו עברו מפינלנד לארצות הברית, הם נזקקו לרופא שיוכל לטפל בהצלחה בבעיה הרפואית הסבוכה שממנה סבלה. חוויית החיפוש הלא נעימה אחר הרופא המתאים נמשכה חודשים וכללה אינספור טלפונים למרפאות, ניסיונות כושלים לאיתור מידע בספרים, תסכול וחוסר אונים. לא ייתכן, חשב טולה, שזוהי הדרך הטובה ביותר לאתר את איש המקצוע המתאים.

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל – לחצו כאן

טולה יצר קשר עם טאפיו טולוואנן, קולגה לשעבר שעבד איתו בחברת נוקיה. יחד הם החליטו לשלב את מיומנויות כתיבת הקוד, התכנות והגיימינג שלהם במטרה ליצור אלגוריתמים שיהפכו את תהליך חיפוש הרופאים לקל יותר עבור כל תושבי ארה"ב.
במשך שלוש שנים וחצי הם אספו כל נתון שרק יכלו להניח עליו את ידיהם – "עד שהיה בידינו מערך הנתונים על רופאים המקיף ביותר אי פעם", הם מצהירים.

טאפיו טולוואנן וארי טולה, המייסדים של BetterDoctor | צילום: יח"צ

ידע זה כוח
לפני שמשהו הופך לפורץ דרך, הוא בדרך כלל מתניע שינוי כלשהו שפותח פתח לתחרות, ובעקבות כך גם מחולל שינוי משמעותי יותר בטווח הרחוק – עד כדי המצאה של שווקים חדשים לחלוטין. האם גם המאגר של טולה וטולוואנן צפוי להצמיח שוק חדש לרופאים טובים יותר?

ארי טולה, מנכ"ל ומייסד בטר דוקטור, מאמין שכבר עכשיו ניתן לראות שוק חדש באופק. האתר האמריקאי והממשלתי Medicare data, למשל, עוקב כיום אחר יותר מ-700 אלף רופאים, ומהעת האחרונה זמין גם לציבור. שימו את הנתונים הללו בתוך האלגוריתמים הנכונים – והרי לכם מיפוי לא רק של העדפותיהם וצורכיהם של החולים, אלא גם של דפוסי ההפניה בקרב רופאים.

באמצעות הפיכת הנתונים למקוונים באופן שמאפשר למטופלים גישה והבנה, ניתן – כך סבור טולה – לשנות את כללי המשחק בכל הנוגע למציאת רופא. בהתבסס על נתונים שמתפרסמים באתרים, כמו Medicare data, אף שאינם מתעדכנים לעתים קרובות, ניתן לברר, למשל, מהם 250 ההליכים הרפואיים הנפוצים ביותר – וכמובן, גם היכן ניתן לבצע אותם.

יותר מכך: באמצעות גיוס המידע הזה, ניקויו והתאמתו למטרות חדשות, באופן שיחידים יוכלו לעשות בו שימוש, יכול חיפוש נותן השירות הרפואי המושלם להפוך להליך פשוט כמעט כמו פתיחת אפליקציה בטלפון ותפעולה באמצעות מענה על סדרת שאלות קצרה הנוגעת לכם עצמכם ולהעדפותיכם; בתי חולים, בדומה ליחידים, יוכלו לברר בקלות אילו רופאים נוטים להפנות לרופאים מסוימים אחרים ולצורך איזה הליך רפואי, ולא יזדקקו לתוכנה חיצונית; והרופאים עצמם יוכלו להרחיב את העסק הפרטי שלהם באמצעות שימוש בנתונים אלה.

האפליקציה | צילום: מתוך אתר החברה

עושים שוק

חיפוש ברשת אחר ביקורות רופאים יניב לרוב "ציוני" איכות המבוססים על מערכות דירוג לא מפורטות, שמעניקות לרופא ציון מכוכב אחד ועד חמישה כוכבים. מעבר לכך שביקורות אלו לא בהכרח מניבות מידע רב, לרוב הן גם נוטות לשקף את יחסי האנוש של מושא הביקורת, יותר מאשר את כישוריו הממשיים.

האלגוריתם של בטר דוקטור, לעומת זאת, מורכב יותר ומבוסס יותר על נתונים. בקרוב הוא אף יכלול מסננים בעלי התאמה אישית גבוהה יותר על בסיס שפה, מגדר והעדפות נוספות של החולים. הקלט הנוכחי של האלגוריתם כולל את מיקום הרופא, השכלתו, היסטוריה של רשלנות רפואית, הטיפולים המוצעים, מספר הטיפולים שביצע, ביקורות של עמיתים וביקורות של מטופלים – אולם הוא אינו מוגבל לקטגוריות האלו בלבד. בקרוב תשיק החברה גם תוכן הקשור לשקיפות מחירים. אין ספק כי מערכת דירוג זו תסב לרופאים שביעות רצון רבה יותר בהשוואה לתהליך המתקיים כיום ב-Yelp או במנועי חיפוש אחרים.

דבר אחד ברור, כאשר בטר דוקטור תעביר לשימוש המוני את הנתונים הגרעיניים, הנוחים למיון הללו, על אודות הרופאים וההליך הטיפולי באמצעות אפליקציה קלה לשימוש, לא יחלוף זמן רב בטרם יצוצו מתחרים, ונהיה עדים לדור הבא של השימוש בנתונים אלה. כאשר גרופון העבירה לראשונה את הקופונים לאינטרנט, לא חלפו אלא כמה חודשים לפני שחברות שהתחרו על לקוחות ברשת, יצרו שוק חדש לחלוטין.

ובאשר לניסיונם האישי של בני הזוג טולה, לאחר 15 שנה של ניווט בסבך של סוגיות רפואיות ושמונה שנים של ניסיונות להוליד ילד, מצאו לבסוף השניים את הרופאים שלהם נזקקו, וקידמו בברכה את פני ילדם הבכור בדצמבר 2014.

הכתבה הופיעה בגיליון הרופאים הטובים בישראל

לרכישת גיליון הרופאים הטובים בישראל – לחצו כאן

צילום שער: יוסי אלוני

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן