שולפות ציפורניים: האם נשים קשוחות יותר כלפי נשים בעבודה?

תמיד יהיו חיכוכים בין אנשים מסוימים בכל סביבת עבודה. בין אם זה ינבע מהבדלים אישיותיים, מתחרות או מהתפלפלויות שוליות והקנטות קטנות, לא כולם הולכים להסתדר זה עם זה.

יחד עם זאת, אגרסיביות בין נשים, כך נראה, היא מגמה במקומות עבודה שיכולה לבוא כהפתעה מסוימת, אומרת Thuy Sindell, מייסדת פירמת הייעוץ למנהיגות Skyline International. סינדל וצוותה סקרו יותר מ-1,000 אנשי מקצוע בנוגע לתכונות מנהיגותיות וגילו אגב כך שבתוך קבוצות המיקוד שהם בנו, נשים דרגו את האפקטיביות של נשים אחרות במקום העבודה כנמוכה ב-57% מהפעמים, בהשוואה ל-14% מהגברים שאותם הן דרגו כך.

"באופן כללי, נשים מעריכות נשים בקשיחות גדולה יותר, והדבר גורף בכל המיומנויות שנבדקו", אומרת סינדל. כשהיא מסוקרנת מהממצאים, היא מצאה שישנו מידע נוסף התומך בהיפותזה הזו ממקורות אחרים.

לפי סקר שערך Employment Law Alliance בשנת 2007, מתוך 45% האנשים שאמרו שחוו בריונות במקום העבודה שלהם, 40% אמרו שמי שהיה בריון כלפיהם היו נשים. נתונים אלו כשלעצמם לא מוכיחים שלנשים יש יותר סבירות לרדת לחייהן של נשים אחרות. אבל דו"ח של המוסד לבריונות במקום העבודה משנת 2014 הראה כי נשים שנחשבו לבריוניות במקום עבודתן, שמו ב-68% מהמקרים נשים אחרות כמטרותיהן. סינדל גם חשפה דו"ח של אגודת המנהלים האמריקאית, לפיו כ-95% מהנשים עברו הצקות או עינויים מצד נשים אחרות במהלך הקריירה שלהן.

Fotolia :יתכן שתוקפנות נשים לנשים היא מנגנון הגנה נוכח תחרות | צילום

סינדל אומרת: "גברים שהם בריונים 'מענים את קורבנותיהם' בצורה שוויונית יחסית, ולא נמצא שהם מכוונים את התנהגותם כלפי מגזר מסוים. המחקר שלנו באמת מאשש חלק מהממצאים הללו."

אבל מדוע? למרות שכדי לספק הסבר יש צורך להתבונן בכל מקרה ומקרה לגופו, הערכה אחת היא כי מדובר במנגנון הגנה נשי שמתעורר נוכח תחרות. מחקר משנת 1998 של הפסיכולוגיות Nicki R. Crick ו- Maureen A. Bigbee מרמז על כך שנערות צעירות פונות תחת איום ל"יחסים אגרסיביים", או לסוגים אחרים ופחות גלויים של תוקפנות, שכוללת התנהגויות כמו הרחקה של אחרים, גישה שלילית כלפי אחרים וצורות לא פיזיות אחרות של הפיכת האחר לקורבן. במקום העבודה, איום יכול לבוא לידי ביטוי בדמותה של עמיתה שהיא תחרותית מאוד, מסבירה סינדל.

הגילוי של Skyline הגיע במהלך מחקר שהתמקד בהתנהגויות במקום העבודה. בעבודתה כמאמנת מנהלים, סינדל אומרת שהיא נתקלה באנשי מקצוע, גברים ונשים, שחשו כי העמיתים שלהם תפסו אותם או כמצטנעים מדי או כאגרסיביים מדי. "משם יצאנו אל המחקר, כדי לבחון את מה שאנשים באמת מחפשים אחריו במנהיגים, מעבר למגדר", היא מסבירה. "מצאנו שאנשים מחפשים אחר מנהיגים שהם מאוזנים; שיכולים לבטא את האלמנטים הגבריים שבאופיים וגם את האלמנטים הנשיים שלהם, בהתאם למה שדורשת הסיטואציה".

הפרק הבא בסקר של Skyline – שעתיד להתפרסם בחודשים הקרובים – ינסה להתמקד באופן שבו קולגות תוקפים ותוקפות את היכולות האחד של השני, ולא בהחלפת הערות עוקצניות וציניות המוחלפות באווירה חברתית במקום העבודה. סוג זה של תוקפנות – מצד גברים ונשים כאחד, אומרת סנידל – היא תכונה שחברות צריכות לדרוש מעובדיהן לצמצם, בלי קשר למין. "זה לא צריך להיות עניין מגדרי", היא אומרת.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן