שומרים על הרצף: הכירו את המפעל המשפחתי “מרצפות גלוסקא”

יעקב גלוסקא לא חלם שהעסק שהקים ב-1922, שריצף ב-97 שנות קיומו בתים רבים בישראל, יעבור לבנו אבנר (82) ולנכדו עדי וימשיך לפעול גם ב-2019

המסע אל עבר המקצועות שנעלמים מן העולם ממשיך והפעם אני רוצה להציג בפניכם את מפעל "גלוסקא מרצפות", שאחראי לריצוף בתים רבים בישראל.

במפעל עדיין עומל אבנר גלוסקא, בן ה-82, שכבר 60 שנה מייצר בידיו מרצפות מצוירות. אבנר הוא דור שני בעבודת הריצוף הגלוסקאית, שהתחלה עם יעקב גלוסקא, אשר ב-1922 הקים את המפעל.

אבנר גלוסקא בזמן העבודה במפעל. צילום: הדס אלדר


יעקב עלה לארץ בשנת 1908 וכבר בגיל 8 החל לעבוד עם טיט בבנייה של גימנסיה הרצליה. משם המשיך בעולם הבנייה עד שהגיע למפעל המרצפות של האחים שלוש, שם עבד כשנתיים עד שהחליט ב-1922 להקים ביחד עם אחיו אברהם מפעל עצמאי לייצור מרצפות ויציקות בטון, שהיה תחילה ברחוב הס.

ברבות השנים החליט יעקב לשתף פעולה עם חליל אבו שינדי, איש עסקים ערבי והשניים הקימו יחדיו מפעל ברחוב הכובשים. אולם כשגברה המתיחות בין הערבים ליהודים, העתיקו את המפעל לרחוב הרצל 130 תל אביב שם הוא נמצא עד היום.

אבו שינדי ברח בעקבות המתיחות שהיתה לקראת 1948 ויעקב גלוסקא נותר לבדו בעסק. כאשר כל הנטל על גבו היה ספק רב אם המפעל ישרוד, אך כנגד כל הסיכויים הוא עבר את המלחמות ואת תקופות הצנע וכאמור העסק שלו ממשיך לפעול גם היום.

הבן אבנר והנכד עדי במפעל. צילום: הדס אלדר


בנו אבנר הצטרף לעסק עם שחרורו מהצבא. הוא ניצל את כשרונו האומנותי כדי להביא את המפעל ליכולות ייחודיות שבאו לידי ביטוי באריחים ובייצור כיורים, שולחנות ומוצרים מיוחדים לפי רצונותיו של המזמין.

גם נכדו של יעקב, עדי גלוסקא, נכנס  לעסק המשפחתי והוא דואג לכך שהמפעל שסבו הקים לפני 97 שנים ימשיך לפעול. עדי משמר את הצביון ההיסטורי והייחודי של מקום תוך כדי התפתחות ופתיחות לדרישות השוק והשינויים הטכנולוגים של המאה ה21. על בסיס התפיסה הזו פותח היום המפעל ההיסטורי את שעריו לסדנאות וסיורים בתשלום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן