שומרים על יציבות: הריבית במשק בחודש דצמבר תיוותר ללא שינוי

בנק ישראל פרסם לפני שעה קלה את החלטת הריבית במשק לחודש דצמבר, לפיה תיוותר הריבית גם במהלך החודש הקרוב ללא שינוי – ותעמוד על רמה של 0.25%. החלטה זו של הוועדה המוניטרית בבנק ישראל שומרת על מגמה יציבה במשק זה החודש השלישי ברציפות.

ההחלטה הנכוכחית מגיעה דווקא לאחר פרסום שורה של נתונים שליליים אודות מצבו של המשק הישראלי, ובראשם מעברו של המשק לצמיחה שלילית כפי שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשבוע החולף. גם הורדת תחזית האשראי על ידי חברת פיץ' במהלך סוף השבוע אינו תורם לתחושות חברי הוועדה אודות מצב המשק.

נגידת בנק ישראל קרנית פלוג | צילום: דוברות הכנסת

אך חרף כל אלו, נראה כי חברי הוועדה המוניטרית בחרו שלא לבצע הורדת ריבית נוספת (אשר הייתה מסייעת ליצרנים ומעודדת את הצמיחה במשק) בעיקר בשל רצונם "לשמור בקנה" כלים נוספים לפעולה במקרה של האטה נוספת בביצועי המשק, כמו גם במקרה של התחזקות מחודשת של השקל אל מול הדולר. לאחרונה, כזכור, נרשמה ירידה משמעותית בערך השקל ביחס למטבע האמריקאי, במהלך אשר משרת את יעדי הצמיחה של בנק ישראל. בנוסף, סביר להניח כי הורדה נוספת של שיעור הריבית במשק היה מביא לזינוק מחודש במחירי הדיור – תוצאה לא רצויה על ידי כל, ובפרט חברי הוועדה המוניטרית בבנק ישראל.

אנשי הבנק גם מאמינים כי המשק שב לצמיחה חיובית בקצב שנתי של כ-2.5%. על פי דועת הבנק, "האינדיקטורים שנוספו לאחר מבצע צוק איתן, אודות יצוא הסחורות, היצור התעשייתי, פדיון המסחר והשירותים, וגביית המיסים העקיפים, מלמדים על התאוששות בפעילות, אל רמת הצמיחה המתונה ששררה ערב המבצע". בנוסף, הם מעריכים כי טרם ראינו את מלוא השפעתה של הורדת הריבית האחרונה במשק, וכי יש להמשיך ולהמתין לבחינת השפעות אלו: "הוועדה המוניטרית סבורה שהשפעות הפחתות הריבית האחרונות, שהביאו את הריבית לרמה של 0.25%, טרם באו לידי ביטוי מלא בפעילות ובאינפלציה, ולאור זאת החליטה גם החודש להותיר את הריבית ללא שינוי", לשון ההודעה.

"ההודעה הנה בהתאם לציפיות, אבל הבעיות עימן מתמודד בנק ישראל יצופו במהרה שוב בחודשים הקרובים", אמר בתגובה להחלטת הבנק אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי בבית ההשקעות הלמן-אלדובי. "האינדיקאטורים הכלכליים שפורסמו לאחרונה הפתיעו לטובה, בעיקר מדד חודש אוקטובר שיצא חיובי ונתוני התוצר שהצביעו על גידול בצריכה הפרטית. נתונים אלו לא מחייבים את בנק ישראל לנקוט בפעולה מסוימת היום והוא יכול להמשיך ולבחון את השפעתן של הורדות הריבית הקודמות שביצע ואת השפעת התחזקות הדולר על המשק". ברק גרשוני, מנכ"ל אלומות ספרינט ניהול קרנות נאמנות הוסיף כי "חשוב להכיר בעובדה שהורדת ריבית נוספת תהיה סמלית בלבד ואין ביכולתה לעודד את הפעילות הכלכלית באופן משמעותי ולהיות הגורם שיחזיר את רמת המחירים לתוך טווח היעד".

ומה על השמועות אשר צצו במשק במהלך החודש האחרון, לפיהן יכריז בנק ישראל על נקיטת מדיניות הרחבה כמותית בכדי לסייע למשק ולעודד את הצמיחה המקומית? מנהל תחום המחקר בקבוצת פיוניר, שמואל בן אריה, מעריך כי אפשרות זו עודנה על הפרק, אך מדגיש כי "האינפלציה ב- 12 חודשים האחרונים עדיין נמצאת עמוק מתחת ליעד של בנק ישראל. במחסן התחמושת של בנק ישראל כמעט ואזל לחלוטין 'נשק הריבית', ובהחלטה הקודמת רמז בנק ישראל על הליכה למקומות חדשים ואגרסיביים יותר, כגון הרחבה כמותית. למרות זאת, סביר כי בנק ישראל ימתין לנתונים נספים לפני שייגש לצעד כה דרמטי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן