שוק התרופות ינסוק עד 2016 – אך זה לא יעזור לחברות הגדולות

שוק תרופות המרשם העולמי צפוי לצמוח ב-5-7% עד שנת 2016, כך עולה מדוח חדש שפרסם היום המוכן הבינלאומי למידענות בריאותית, IMS. על פי הדוח, לאחר כמה שנים בהן נרשמה האטה בצמיחה בשוק התרופות, כעת נראה כי הוא נמצא בהתאוששות. הנתונים מראים כי השוק, הנמצא כעת בקצב צמיחה של 3%-4% יגיע עד שנת 2016 ל-5%-7%.

מהמכון נמסר כי בשנת 2011 סך ההוצאות הגלובליות על תרופות מרשם הסתכם ב-956 מיליארד דולר ועד שנת 2016 סכום זה צפוי להגיע ל-1.2 טריליון דולר. מספר זה מראה גידול במציחת השוק בשיעור שנתי של 3%-6%. לטענת המכון, הגידול נובע מצמיחה גולבלית של חברות תרופות גנריות בשילוב עם גידול בהוצאות על תרופות מרשם במדינות מתפתחות.

אולם, לטענת המכון, מי שלא צפויות להנות מהגידול המשמעותי ברווחי שוק התרופות הן דווקא חברות התרופות הגדולות, זאת בשל העובדה שתוקפם של רוב הפטנטים עליהם הן חתומות צפוי לפוג בשנים הקרובות והן עלולות לאבד את הבלעדיות שיש להן כיום בשוק. בנוסף, החברות הגדולות מאויימות על ידי מגמה הולכת וגדלה שמאפיינת בעיקר את השווקים המתפתחים, כמו סין, ברזיל והודו, שם מעדיפים הצרכנים לקנות מיצרני תרופות גנריות מקומיים.


החברות הגנריות הקטנות ישתלטו על שוק התרופות העולמי | צילום: רויטרס

על פי הדוח ישנן כמה מגמות בולטות שיאפיינו את שוק התרופות העולמי בשנים הקרובות:

1. גידול איטי בהוצאות הרפואיות בשווקים המפותחים – בין השנים 2011 ו-2016 נראה כי שוק התרופות במדינות המפותחות יגדל ב-60-70 מיליון דולר לשנה. למרות ריבוי הפטנטים שתוקפם יפוג בחמש השנים הבאות, שוק התרופות בארה"ב צפוי לגדול ב-35-45 דולר בשנה. מדובר בצמיחה של 4%-1% בשנה. לטענת המכון, הגידול נובע מתרופות חדשניות שעונות על צרכים שטרם סופקו וכן מהשינויים במדיניות הבריאות במדינה.

2. התפתחות המערכות הרפואיות במדינות מתפתחות יגדיל את הביקוש לתרופות – כיום, ההוצאות על תרופות במדינות אלה מסתכמות ב-194 מיליארד דולר. סכום זה צפוי להגיע בשנת 2016 ל-345-375 מיליארד. מדובר בהוצאה שנתית של 91 דולר לנפש. הסיבות לגידול זה הן העלייה בהכנסות של האזרחים, המשך סבסוד התרופות על ידי הממשלות במטרה להגדיל את הגישה של הציבור למערכת רפואית מתקדמת יותר. על פי הדוח, התרופות הגנריות ותרופות ללא מרשם יהוו כ-83% מהשוק במדינות אלה.

3. צמיחה משמעותית בקרב החברות הגנריות הקטנות – עם ההעדפת הצרכנים את החברות המקומיות על פני יצרני התרופות הגדולים, יגדל נתח השוק של החברות הללו לעד 430 מיליארד דולר ב-2016. המגמה תורגש בהתחלה בעיקר בארה"ב ובאירופה. בנוסף, סיום תוקפם של פטנטים רבים בתחום צפוי להביא לשינויים משמעותיים במדיניות הבריאות ברחבי העולם, שתעודד צרכנים לבחור בתרופות הגנריות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן