שוק חם: האם פצלי הגז יכולים לשנות את תהליך ההתחממות הגלובלית?

כבר זמן רב סבורים בתעשיית פצלי הגז שהסוכנות להגנת הסביבה (EPA) תקשה עליהם לפעול בשל טיעונים סביבתיים שונים נגד השיטה להפקת אנרגיה. אולם דוח חדש שהוציא הרגולטור מתדלק את התחום הבלתי קונבנציונלי הזה, ומוכיח שפליטות גזי החממה בו נמוכות בהרבה ממה שחשבו בתחילה.

שוק פצלי הגז מאמץ בחום את הנתונים, בהתחשב בתלות הגוברת שלו בגז טבעי, שבו הוא משתמש כדי לספק חשמל ללקוחותיו. ואולם, החדשות מכיוון ה-EPA מעוררות מחלוקת: לפי אסכולה אחת, בגלל שגז טבעי מחליף פחם הנחשב לרעיל מאוד, הנתונים האחרונים הם נטו חדשות טובות. עם זאת, האסכולה האחרת חוששת מאוד שהממצאים יפחיתו את הלחץ למימון וייצור ציבוריים של חלופות נקיות יותר, כגון אנרגיית רוח ושמש.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"הגז הטבעי משמש כפתרון להתחממות הגלובלית, אבל רק אם משתמשים בו בלבד", אומר כריס מרטנסון, בעל אתר PeakProsperity.com המקדם חלופות אנרגטיות ירוקות. "המצב הקיים הוא שאין לנו שום כוונה להפסיק את השמש בפחם ובמציאות, גז טבעי יהווה רק תוסף לפליטות הפחמן הקיימות". 

הדוח השנתי של ה-EPA שמפרט את גזי החממה מראה שפליטות אלה פחתו ב-1.6% בין 2011 ל-2012. הדבר נובע מירידה בפליטה מייצור חשמל, גם בגלל שינוי בדלקים וגם בגלל שתחנות הכוח ייצרו פחות חשמל. סיבות נוספות הן שיפורים בניצולת הדלק של כלי רכב ומזג אוויר חם יותר.

צילום: רויטרס

נתונים אלה עולים בקנה אחד עם אלה שדווחו על-ידי מנהל נתוני האנרגיה (EIA) של ארה"ב, שלפיהם פליטות הפחמן הדו-חמצני פחתו ב-2.4% בין 2010 ל-2011. כמו כן, הן ירדו ב-9.1% לעומת 2007.

עם זאת, EPA שמה דגש על מתאן, העוצמתי ביותר בין ששת גזי החממה. תוחלת החיים של מתאן היא כ-20 שנה, בהשוואה לזו של פחמן דו-חמצני, שהיא 100 שנה. ב-EPA אומרים שכמות המתאן שדולף לאטמוספירה במהלך הפקת פצלי גז והעברתו בצינורות נפלה ב-20% מ-1990 עד 2010 בזכות רגולציה קשיחה יותר וציוד טוב יותר.

"סביר לצפות לכך ששיטות הקידוח ימשיכו להשתפר, וששיעורי הדליפה ימשיכו לרדת", אומר מייקל שלנברגר, נשיא Breakthrough Institute באוקלנד, קליפורניה. "כל מי שמודאג בנוגע לשינויי האקלים צריך להתייחס לזה כחדשות טובות מאוד".

מחקר שנערך לפני שנתיים באוניברסיטת קורנל מצא שהיקף גזי החממה במשך 20 שנה כתוצאה מקידוחי פצלים גדול ב-20% לפחות – וייתכן שכפול – בהשוואה לגזים כתוצאה מפחם. זאת משום שגז טבעי מורכב בעיקר ממתאן, שיכול אולי להתפזר, אבל עדיין מסוגל ללכוד חום רב יותר מפחמן דו-חמצני.

לפי המחקר דליפה בתוך צינורות היא האשמה העיקרית לפליטות מתאן אלו. הוא מצטט מחקר שערך מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי (NOAA), המראה דליפה בשיעור של 4 אחוזים בקולורדו, ליד אתרי קידוח פצלים.

בה בעת, מרטנסון אומר כי האומדנים לגבי מאגרי פצלי הגז הניתנים להפקה מוגזמים מאוד. גיאולוגים צופים כי הם יספיקו ל-100 שנה או יותר. אבל בעל האתר אומר שהביקוש לגז טבעי הוא כה עצום, עד שהמאגרים הנוכחיים יסתכמו ב-30 שנה לכל היותר.

לדברי רוברט הורבאת', פרופסור לאקולוגיה מאוניברסיטת קורנל והמחבר הראשי של המחקר, "אם המטרה היא לצמצם את ההתחממות הגלובלית, הרי שהעקבות הרבים של גז חממה הנובע מפצלי גז חותרים תחת ההיגיון של השימוש בו כדלק מגשר בעשורים הבאים. כוונתנו איננה שהמחקר שלנו ישמש כדי להצדיק את השימוש המתמשך בנפט או בפחם, אלא להראות ששימוש בפצלי גז כתחליף לדלקי המאובנים האחרים הללו עשוי שלא להניב את התוצאה הנכספת של הקלה בהתחממות הגלובלית".

צילום: רויטרס

תעשיית הגז הטבעי מבקרת את המחקר של אונ' קורנל, בטענה שהוא מנפח את כמות המתאן המשתחררת, וממעיט בערכן של השיטות הטובות ביותר שבהן משתמשים כדי לקצץ בפליטות הללו. אחרים טוענים שאומדני פליטות המתאן של ה- EPA מוגזמים, וכי לרגולטורים יש כעת טכניקות מדידה המשקפות נאמנה את הנתונים הללו.

המציאות היא שהולך וגובר השימוש בגז טבעי בתהליך ייצור האנרגיה. הוא מהווה כיום כ-30 אחוז מכל ייצור האנרגיה, והתחזיות הן שבתוך 20 שנה הוא יתפוס מחצית מהייצור.
זה הוביל להגברת ההשקעות מצדן של מפיקות כמו אנדרקו, פטרוליום, Chesapeake אנרג'י, קאבוט אויל אנד גז וריינג רסורסז. זה יכול לבשר טובות גם לאלו המחזיקות בתשתיות צנרת נרחבות כמו קינדר מורגן וויליאמס קומפניס. בעקבות כל הפעילות הנוספת הזו מתרכזת התעשייה בהפחתת דליפות המתאן במהלך הגילוי וההעברה, וכן בבניית תחנות אנרגיה משוכללות ביותר, מה שמצמצם את סך הפליטות.

"העובדה שיש מי שנאחזים בשיעורי דליפה לא מעודכנים מלמדת שהם מעוניינים בהאטת תהליך המעבר מפחם לגז יותר מאשר בהאטת ההתחממות הגלובלית ובצמצום זיהום האוויר", אומר שלנברגר מ- .Breakthrough

בשונה מרגולטורים רבים, ה-EPA משמרת בצורה איתנה את עצמאותה. ממצאיה האחרונים, שלדבריה נמצאים בתהליך של שינוי, יעניקו ללא ספק לפצלי הגז זריקת אנרגיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן