שוק רכבי היוקרה: מרצדס צפויה להמשיך להוביל ב-2017 ואחריה

מרצדס, שחטפה את תואר יצרנית רכבי היוקרה הגדולה בעולם מ-BMW ב-2016, צפויה לשמור עליו גם השנה ואף להחזיק בו בעתיד הנראה לעין, בעקבות הנוכחות החזקה שלה בסין בפרט, ובזכות המכירות הבריאות של רכבי השטח שלה בכלל, לפי דו"ח שפורסם לאחרונה.

אולם רווחי העתק של שלוש יצרניות הרכב הגרמניות המובילות, מרצדס, BMW ואוודי של פולקסווגן, צפויים לספוג יותר ויותר לחצים, ככל שהדיזל הופך לפחות ופחות מקובלת כמקור דלק, וככל שמכוניות אלקטרוניות ויקרות נדרשות להתאים את עצמן להליכי רגולציה ממשלתית הדוקים בכל הנוגע לפליטות CO2, במיוחד באירופה.

הדומיננטיות הגרמנית בענף צפויה להמשך בטווח הקצר, אבל טסלה ויגואר-לנדרובר עשויות להוות לה אתגר בעוד כ-10 שנים.

בדו"ח, מטעם המרכז לחקר כלי הרכב (CAR) באוניברסיטת דויסבורג-אסן, נטען כי ב-2016 מרצדס מכרה 2,084,000 רכבי פרימיום, BMW מכרה 2,003,000 יחידות ואוודי 1,868,000. באשר ל-2017, ב-CAR מאמינים שמותג מרצדס של התאגיד דיימלר ימשיך להחזיק בהובלה עם כ-2,250,000 יחידות, אחריו תהיה BMW עם 2,100,000 ופולקסווגן, עם אוודי שלה, תהיה שלישית עם מכירות של 1,900,0000 יחידות.

"בתחרות העולמית בין מותגי היוקרה, מרצדס תמשיך להוביל את העולם במהלך השנים הקרובות ותשמור על מרחק מהמתחרות העיקריות שלה, BMW ואוודי", אומר פרופסור פרדיננד דודנהופר, מנהל מרכז CAR.

מכרה קרוב ל-2.1 מיליון רכבי יוקרה ב-2016. מרצדס | צילום: Diego Delso, ויקיפדיה

דודנהופר אמר שמרצדס צפויה להפוך השנה בפעם הראשונה למותג רכבי היוקרה הנמכר ביותר בסין, ותחליף את אוודי שמזה זמן רב מובילה שם. "כל שלושת המותגים המובילים של רכבי היוקרה צומחים מהר יותר באופן משמעותי בהשוואה לשוק העולמי. סיבה מרכזית לצמיחה המהירה יותר הזו היא הרחבת פס הייצור שלהם גם לרכבי SUV ולרכבים קומפקטיים", הוא מוסיף.

מרצדס זכתה בכתר מובילת המכירות למרות ההיחלשות הנמשכת במכירת הרכבים העירוניים מסדרת Smart, בניגוד למה שקורה ב-Mini, חברת הבת של BMW. סמארט מהווה 5% מכלל המכירות של מרצדס ואילו מיני מהווה 15% ממכירותיה של BMW, אומר דודנהופר.

מרצדס מובילה גם במרוץ הרווחיות, עם 3,291 יורו על כל מכונית (3,935 דולר). אחריה מגיעה BMW עם 3,250 יורו (3,465 דולר) לרכב ואוודי, עם 3,159 יורו (3,365 דולר) למכונית. הדבר מיתרגם כמובן לשולי רווח של 9.1%, 8.9% ו-8.2% בהתאמה.

בגלל הצלחתה של תכנית המוצר שנקראת מרצדס, ובשל העובדה שלוקח שנים לחדש תכנית מוצר בתחום הזה, החברה מסודרת לקראת העתיד הנראה לעין.

"לוקח שנים לבצע שינוי בתיק מוצרים של חברה בתעשיית הרכב. כתוצאה, לא צפוי להתחולל שינוי במיקומן של שלוש יצרניות היוקרה המובילות בשלוש השנים הקרובות", אומר דודנהופר.

ישנה יחד עם זאת מכשלה משמעותית שניצבת בפני היצרניות הגרמניות הללו ומונעת מהן לזנק. כל השלוש נשענות על רוב גדול של מכירות רכבים המונעים בדיזל, שכאמור סובלים מלחצים מצד פוליטיקאים בגלל שאריותיה של פרשיית דיזלגייט שבה הייתה מעורבת פולקסווגן עד צוואר, וההוכחות שהולכות ונערמות לכך שדיזל מהווה סיכון בריאותי בלתי מתקבל על הדעת עבור אוכלוסיות הערים.

ככל שהרגולציה האירופית מכריחה את יצרניי הרכבים להעלות את יעילות ניצול הדלק ברכביהם, הדיזל הלך ונתפס כשורש הבעייתי ביותר שמונע מלהשיג יעדים כאלו בטווח הקצר. אבל עכשיו הם עשויים להיות צריכים ליפול בחזרה לטכנולוגיות היקרות של מנועי החשמל ומנועים היברידיים, או להוציא הרבה יותר על ייעול מנועי הדלקים הרגילים שלהם, או אולי אפילו את שניהם.

"כל השלוש חשופות לתלות בדיזל באירופה. לכן, משתנה חשוב עבור כל השלוש נותר מעבר מהיר לכיוון ניידות באמצעות חשמל", אמר דודנהופר.

האם יש סיכוי שהדומיננטיות הגרמנית בשוק האקזוטי הזה תסתיים? לא ממש, לפי דודנהופר.

"לא ב-5 השנים הקרובות, אבל אולי בתוך 10 שנים. אז יהיה סיכוי אמתי שטסלה ויגואר-לנדרובר (מבית Tata Motors of India) יתמודדו ראש בראש מול הגרמניות הגדולות. ללקסוס, לאינפיניטי, לקדילק או לאיזו חברה אחרת שתרצו, לא יהיה שום סיכוי לחדור בצורה משמעותית לשוק רכבי היוקרה האמתי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן