שותפות תמר הוכרזו כמונופול על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים

מכה לשותפות תמר. הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה הכריז היום על השותפות כמונופול בתחום הגז הטבעי בישראל. משמעות ההכרזה היא שהאיסורים החלים על מונופול חלים גם על כל שותפה, במסגרת פעילותה גם במאגרי גז אחרים מ"תמר", דוגמת לוויתן או שמשון.

הדגרת השותפות בפרויקט תמר, דלק קידוחים, אבנר, ישראמקו ודור חיפושי גז תהיה תקפה החל ממחצית שנת 2013 על כל שותפה לחוד ועל כולן ביחד. במסגרת האיסורים החלים על מונופול לא יוכלו החברות לקבוע מחיר מופרז לגז, לחסום כניסתם של מתחרים לענף או ליצור אפליה בין לקוחות. 

שיעורי האחזקות בתמר הם דלק (15.625%), אבנר (15.625%), נובל (36%), ישראמקו (28.75%) ודור (4%).

צילום: רויטרס

מאגר תמר, הנמצא סמוך לחופי חיפה, צפוי לספק גז טבעי למשק הישראלי בחודש יולי 2013 ואף קודם לכך, וכבר היום חתומות המחזיקות בתמר על הסכמי מכירה ואספקה של גז טבעי אשר עונים על אחוז גבוה מהביקושים במשק.

בדיקת הרשות להגבלים עסקיים העלתה, כי לפחות עד שנת 2020 תספקנה המחזיקות בתמר למעלה ממחצית הביקושים במשק הישראלי. תחזית רשות הגז הטבעי בנוגע לאספקת גז טבעי עד שנת 2040 מעלה, כי מאגר תמר צפוי לספק את מירב הביקושים במשק הישראלי עד שנת 2027.

במסגרת השימועים שנערכו לקראת ההכרזה של הממונה העלו הצדדים טענה כי לממונה אין סמכות להכריז על בעל מונופולין עתידי. בין היתר טענו הצדדים כי אין וודאות שהמחזיקות בתמר עתידות לספק למעלה ממחצית הגז הטבעי בישראל עד אמצע 2013.

הממונה דחה את הטענות וקבע כי מטרת ההכרזה היא בין היתר להציב תמרור אזהרה בפני המונופולין ולהכין את הקרקע לפיקוח עליו. בנוסף, השותפות בתמר צפויות בהסתברות גבוהה לספק מעל ומעבר למחצית אספקת הגז הטבעי בישראל ביולי 2013.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן