שטייניץ חשף מתווה הגז: המחיר לא יעלה על 5.4 דולר ליחידת חום

שר התשתיות והאנרגיה יובל שטייניץ חשף לפני שעה קלה במסיבת עיתונאים מיוחדת את מתווה הגז המדובר כל כך, אשר עשוי להסדיר את פעילות משק הגז בארץ בשנים הקרובות ואת מבנה השחקנים המובילים בשוק האנרגיה. כזכור, אמש החליט ראש הממשלה נתניהו לדחות את ההצבעה בכנסת אשר נועדה לאשר את העברת סמכויותיו של שר הכלכלה לידי הממשלה, לאחר שהבין כי לא יצליח לגבש רוב לאישור ההצעה.

כישלונו של ראש הממשלה בהשגת הרוב בכנסת הביא לחשיפת המתווה לציבור הרחב. היום, כאמור, חשף שר התשתיות שטייניץ כשלצידו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל ופרופסור איתן ששינסקי, שכזכור עמד בראש "וועדת ששינסקי" להסדרת סוגיית המיסוי בשוק הגז.

בראשית דבריו פתח שטייניץ וטען כי העיכובים בפיתוח המאגרים מהווים פגיעה חמורה במדינת ישראל – הן בפן הכלכלי והן בפן ביטחוני-אסטרטגי. "המאגר הגדול ביותר שלנו, מאגר לוויתן, מעוכב כברשנים. חמה מאגר שהתגלה בשנת 2010 עדיין לא פותח? זו השאלה האמיתית שצריכה לקבל מענה".

צילום: אלברטוס צילומי אוויר

לדבריו של שטייניץ, המתווה המדובר הוא "המתווה הטוב ביותר לאזרחי מדינת ישראל. אולי בעולמות הפנטזיה יכול היה להיות מתווה אחר, אבל בעולם הריאלי מדובר במתווה הטוב ביותר שיכולנו לקבל". בנוסף, שטייניץ טען כי המתווה המדובר מציג הגבלות ודרישות אשר אינן קיימות באף מדינה אחרת במערב. "אנחנו המדינה היחידה בעולם שנתנה רשיונות קידוח, וכעת דורשת מהחברה למכור את החזקתה במאגרים כריש ותנין", אמר. "אנחנו גם המדינה היחידה בכל ארגון ה-OECD שקבעה תקרה למחיר הגז. ולא הסתפקנו בקביעת התקרה, יש גם הגבלה נוספת, לפיה החברות לא יוכלו למכור בחו"ל את הגז במחיר נמוך יותר משהן ימכרו בארץ. מבחנת אזרחי ישראל מדובר במתווה הטוב ביותר".

מנגד, שטייניץ משוכנע כי מדובר בהסכם "לא פשוט" עבור חברות האנרגיה. "חברות הגז נאלצו לקבל על עצמן תנאים קשים במיוחד", לדבריו. "אלו מגבלות שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. מגבלה אחת על הייצוא, אחת על המחיר ואחת על הבעלות".

על פי המתווה המוצג, המדינה מתחייבת שלא להכניס כל שינוי רגלוטורי בעשור הקרוב. על פי המתווה, המטרה היא לספק "יציבות רגולטורית" עבור חברות הגז, ללא חשש כי ממשלה אחרת תשאף לשנות את ההסכמים או המתווה שיוסכם לבסוף.

עוד עולה מהמתווה כי חברת "דלק" תידרש למכור את אחזקתה במאגר "תמר" במהלך 6 השנים הקרובות. בפרק זמן זה תידרש חברת "נובל אנרג'י" לדלל את אחזקתה במאגר, כך שחלקה לא יעלה על 25% מהמאגר. באשר למאגרים הקטנים יותר – "כריש" ו"תנין" – על פי המתווה יחויבו חברות הגז למכור את חלקן במאגרים לגורם שלישי בתוך 14 חודשים. כניסתם של שחקנים חדשים לשוק אמורה, על פי שטייניץ, להבטיח רמת מחירים נמוכה – ובכל מקרה המדינה תנהיג "תקרת מחיר", כאשר מחיר הגז בארץ לא יוכל לעלות על 5.4 דולר ליחידת חום. בנוסף, כאמור, החברות לא יוכלו למכור את הגז בחו"ל במחיר נמוך מאשר בארץ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן