שילוב מוצלח: כך ניתן ללמוד לתואר אקדמי ולנהל סטארטאפ במקביל

חשבתם פעם שלנהוג כמו מארק צוקרברג, אשר הקים את פייסבוק בעודו סטודנט, זה חלום שלעולם לא יתגשם? פקפקתם ביכולתכם ללמוד לתואר אקדמי, בו בזמן שאתם מקימים סטארטאפ שבעיניכם הוא הדבר הבא? ובכן מסתבר, שישנן דרכים לבצע את השילוב הזה בין לימודים לעבודה אינטנסיבית, ואפילו בצורה טובה שתפתיע אתכם.

לכולם יש רעיונות, במיוחד בעת הלימודים. חלק מאותם הרעיונות עשוי בהמשך להיות מתורגם לעסק ששוויו מיליארד דולר, אם הסטודנטים שעומדים מאחוריו האמינו בכל ליבם במיזם שיצרו. ובאופן מעט יותר מציאותי, הרוב המוחלט של הסטודנטים יזנח לאלתר את הרעיונות היצירתיים עם מחשבות כמו: "איך אספיק גם ללמוד וגם לעבוד בסטארטאפ?" או: "הציונים שלי בטח יירדו", ובעיקר: "אין לי ניסיון קודם בשום דבר דומה". למעשה, מערכות החינוך לימדו אותנו כי כישלון הוא שווה ערך לאסון, בזמן שעלינו להימנע מחשיבה שכזו ככל הניתן.

מגיל צעיר למדנו להפנים את העובדות להן אנו זקוקים, לגשת לבחינות ואז להמשיך הלאה. מבלי לשאול שאלות ומבלי לחשוב. אם אנו עושים דבר מה שונה ממה שיועד לנו, אנו נענשים. עבור חלק, המנטליות הזו נמשכת לנצח. ואילו עבור אחרים, שכבולים פחות למניירות חברתיות שגורות, ישנו רווח מובהק בהקמת עסק בזמן בית הספר. כך שהשאלה המתבקשת היא, איך לעזאזל מצליחים לשלב בין הקמת סטארטאפ ללימודים, כאשר שתי המסגרות הללו הנן במשרה מלאה?

במבט חטוף, נראה כי הבעיה היא פיזית. אך בדיקה פשוטה מעלה כי בשבוע ימים ישנן 168 שעות, כך שאפילו קורסים מרובים הדורשים נוכחות, ושינה מרובה לא פחות, ישאירו זמן רב לעיסוקים אחרים. ועדיין, לא מעט סטודנטים מצויים במחסור שעות שינה, גם אם עסקו אך ורק בלמידה. כך למשל, כאשר הייתי תלמיד תיכון ולא עבדתי בסטארטאפ זה או אחר, אלא רק למדתי בקורסים עליהם המליצו לי, או שאחרים מסביבי בחרו גם כן. ידעתי כי באופן פרקטי, סביר מאד שלעולם לא אשתמש בדרך זו אחרת במידע שרכשתי, ולמרות זאת, הייתי נלהב ללמוד ולהצליח לפני שסימנתי וי והמשכתי הלאה.

יישום בזמן אמת של קורסי האקדמיה | צילום: fotolia

הייתי מלא מוטיבציה ללמידה משום הרצון להשיג ציון טוב. וכדי להיות בטוח שאגשים את מטרתי, גם השקעתי בכך לא מעט זמן, שהתברר כבזבוז זמן לא יעיל. בקולג' המצב היה שונה. כבר בשבוע השני של הלימודים התחלתי לעבוד בחברת "העין השלישית טכנולוגיות" עם קבוצת חברים. בסוף שנה א', היה לנו מוצר מוגמר שפעל בפלטפורמות מגוונות, זכינו לפידבקים חיוביים לאחר בדיקות המוצר וכן אינספור משתמשים שהתנסו בו ברמה יומיומית. הדבר גרר אותנו לשותפות והכוונה ממוקדת לשוק הנישתי בו עסקנו, ונוצרה תכנית עסקית שהביאה אותנו לזכות בתחרויות ופרסים רבים לאורך הדרך, ארבעה שותפים שהם סטודנטים להנדסה, לצד פרסום של יותר מ-10 מאמרים בעיתונים הגדולים.

ואם תהיתם, אז התשובה היא לא. לא נכשלתי בקורסים בהם למדתי, והלימודים לא נזנחו. להיפך, השקעתי בהם הרבה יותר מחשבה ובאמת ניסיתי להבין את כל החומר הנלמד. למעשה, הצלחתי בלימודים יותר, בשל עבודתי ב"עין השלישית". כיצד ניהול הסטארטאפ, אשר נעשה מכל הלב וריגש אותי פי כמה מרכישת השכלה, גרם לי להצליח יותר בלימודים? המפתח היה בהבנה כי ישנה תת קבוצה של יזמים שיכולים ללמוד בעצמם. למשל, פיתוח תוכנה בניגוד למדעי המחשב. מנהל עסקים, היבטים משפטיים, חשיבה יצירתית, עיצוב מכני ודיבור בפני קהל. כל אלה, הן מיומנויות שיזם יכול לרכוש לבדו. זאת למרות שניתן גם ללמוד את כל אלה בקולג', ובצורה טובה למדי. כך קרה, כי כל מה שלמדתי – יושם על הפרויקט בו עבדתי: כשלמדתי על תאגידים במסגרת קורס דיני חוזים, יישמתי את זה על הקמת התאגיד של "העין השלישית" במקביל. כשלמדתי על ניהול מעשי, יישמתי זאת על בניית המודל העסקי של החברה. קורס שעסק בתחזיות כלכליות הביא אותי לתמחר את המוצר שלנו, ולחזות את רף המכירות לשנים הקרובות בהתאם. השתמשתי בכל הכלים שלמדתי באוניברסיטה בצורה מעשית בעסק לו הייתי שותף.

כתוצאה מכך, התרכזתי בזמן השיעורים כדי ללמוד על יישום החומר, ולא בכדי לקבל "רק" ציון גבוה. נחשו מה? הציונים שלי השתפרו בעקבות זאת ונהניתי ממה שלמדתי.
עבודה על סטארטאפ תוך כדי לימודים אקדמיים, זה דבר אפשרי. צריך למצוא את הדרך להרוג שתי ציפורים במכה אחת. למעשה, אולי הדרך להצלחה אצל סטודנטים, היא יצירת מוטיבציה מכוונת ללקיחת אתגר המשלב בין עבודה ללימודים מעשיים, שיסייעו בהתפתחות המיזמים. התוצאות ודאי לא תאחרנה להגיע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן