שינויים בגלגלי הצריכה: יפן חוטפת ברקס

 

שוק הרכב העולמי עבר טלטלה משמעותית. לאחר מה שנראה כהתאוששות מטאורית מהמשבר העמוק של 2008 – מותגי רכבי היוקרה הציגו שיאי מכירות "של כל הזמנים" על בסיס רבעוני כמעט – הגיעו רעש האדמה והצונאמי ביפן, שטרפו את הקלפים עבור היצרנים בארץ השמש העולה. הייצור נעצר בחריקה רמה, דבר שהשפיע גם על יצרני הרכב בעולם, שעובדים עם ספקי חלקים ומפעילי משנה יפניים.

הנפגעת העיקרית הייתה טויוטה, שגם כך עוד לא התאוששה לגמרי ממשבר הריקול העולמי, שסדק את שיריון האמינות של המותג. נכון לרבעון האחרון של 2011 – ולמרות ההתאוששות בשוק האירופי – תספוג הענקית היפנית ירידה של יותר מ־30% ברווח הנקי, הפעם בגלל אסון טבע אחר, השטפונות בתאילנד.

ובמקום הראשון…

לצונאמי ביפן השלכה ישירה גם על ישראל. בשלב מסוים נדמה היה שהגל הענק הגיע עד לרחוב המסגר בתל אביב. עד היום היו המכוניות מיפן פלח שוק משמעותי בישראל. אך הדבר צפוי להשתנות. מפעלי מאזדה – כמו גם אחרים – עצרו לחלוטין את התפוקה במפעלים בהירושימה והופו. למרות ההתאוששות מאז, מדווחת מאזדה על ירידה של כמעט 11% במכירות העולמיות. עובדה זו הכינה את הקרקע להצרחה של המקום הראשון בטבלה: יונדאי, שכמעט לא נפגעה מאפקט הצונאמי ומזדנבת זה זמן מה אחר מאזדה, כבשה את השוק.

יונדאי הקוריאנית, שהחלה את השנה במקום הרביעי – אחרי מאזדה, טויוטה וקיה, טיפסה בפברואר למקום השני. במארס (אז אירע הצונאמי) כבר הייתה בראש הדירוג, בפער ניכר על מתחרותיה. הצצה בטבלת הרישוי של איגוד יבואני הרכב מגלה נתון נוסף: תיק המוצרים של החברה רחב מאוד וכולל גם רכבי פנאי, מכוניות מיני ומסחריות. אלו נמכרו במספרים גדולים מאשר בשנה שעברה, בעיקר בזכות התחדשות הדגמים (iX35 החליף את הטוסון) והמסחרית i800 החדשה.

נוסף על כך, יונדאי הייתה מהראשונות להיכנס לסגמנט המיני. המכוניות הקטנות זוכות לעדנה על רקע תקנות המיסוי הירוק, המשיתות מס מופחת על כלי רכב אקולוגיים. המס הירוק שיפר גם את מצבם של מותגים אחרים )למשל, קיה שרושמת שנת שיא בזכות הפיקנטו העליזה), והצרכנים נהנים מהיצע שלא היה כדוגמתו של מכוניות קטנות וזולות, בעלות חבילות בטיחות טובות וצריכת דלק נמוכה.

עדיין נמכרות

שוק הפרימיום מגיע אלינו ברובו מאירופה, ולמעט לקסוס ואינפיניטי הצעירה, כמעט ולא הושפע מהצונאמי. אם כבר, היו אלה המחאות החברתיות שהפחיתו את רצונם של אנשים, לפחות לעת עתה, לנקר עיניים.

את טבלת היוקרה מובילה אאודי, שהציגה עלייה בסך מכירותיה בהשוואה לשנה שעברה. מדובר בזינוק של 23% ביחס לאשתקד, שמתורגם ל־300 מכוניות נוספות – פרטיות ורכבי פנאי. גם ב.מ.וו מכרה כ־10% יותר, זאת לפני שקיימה את מכירת החיסול בחודש נובמבר, לקראת העברת הבעלות על זיכיון הייבוא לדלק מוטורס.

מותגי היוקרה האחרים: וולוו, מרצדס ולקסוס מציגים מספרים נמוכים יותר בהשוואה לשנה שעברה, אבל בפער קטן יחסית. האירופיות קרובות אחת לשנייה עם כמעט 900 מכוניות כל אחת, ואילו ללקסוס חסרות מכוניות בודדות כדי להגיע ל־400 מכירות מתחילת השנה.

מתמודדות חדשות בזירה הן אינפיניטי (של קבוצת קרסו) וקאדילק (מ־UMI). בשני המותגים היו שינויים בהנהלה ובמוצרים בשנה האחרונה, ואפשר לראות תוצאות. קאדילק מכרה 200 מכוניות, ואינפיניטי ניצבת על 265 כלי רכב (140 פרטיות ו־125 רכבי פנאי). סדרה של מבצעי מכירות מתוקשרים מצד אינפיניטי צפויים לשפר עוד יותר את המאזן עד לסוף השנה.

מאובזרים היטב

ואיך אפשר לדבר על רכבי פרימיום, מבלי להזכיר אבזורים? בין הגאדג'טים החמים של השנה, אפשר למצוא את מערכת "פדסטריאן" הייחודית של וולוו, שיודעת לזהות אוטו עומד או נוסע, קטנוע שחותך אתכם, או הולך רגל, ולבלום את המכונית מנסיעה של 60 קמ"ש ומטה עד לעצירה מלאה במקרה הצורך. פדסטריאן מורכבת ממכ"מ קטן שיושב בקדמת המכונית על פגוש וממצלמת טלוויזיה שממוקמת בין החלון למראה הפנימית, וצופה קדימה. אגב, מערכת זיהוי הולכי הרגל האופטית היא פיתוח של חברת מובל־איי הישראלית.

פורד מציעה את מערכת מיי פורד טאץ' – מערכת מולטימדיה מתוחכמת שהפונקציות הרבות בה מופעלות באמצעות הקול. הנוהג בה יכול לבקש בנימוס מהמכונית להחליף תחנה ברדיו, להפחית את הטמפרטורה במזגן, או לחייג עבורו. אזהרה: עד שמתרגלים אליה, המערכת מסיחה עד מאוד את הדעת. אחר כך, לא תבינו איך הסתדרתם בלעדיה.

אפשר גם לנסוע על הקרקע ולהרגיש באוויר: ב.מ.וו ולקסוס מציעות תצוגה עילית, כמו במטוס. מד המהירות (ולפעמים גם הג'י.פי.אס) מוקרן על השמשה הקדמית, ומאפשר להמשיך בנסיעה, מבלי הצורך להוריד את העיניים מהדרך.

בארה"ב יש שירות חירום בשם און סטאר: לחיצה על כפתור במכונית תשלח אות מצוקה ללווין, ומשם למוקד חירום ארצי, אשר יוצר קשר עם בעל המכונית. בארץ, לעת עתה, עוד לא הגיע החידוש הזה.

עתיד ירוק

אם נחזור רגע להתחלה, לראש הטבלה: למעט מזדה (ירידה של 26%) וטויוטה, כל עשרת המובילות מציגות עלייה במכירות. בולטות קיה שכמעט מכפילה את מכירותיה, שברולט שמציגה עלייה של כמעט 50%, פולקסוואגן שמוכרת פחות רכבי פנאי, אך יותר פרטיות, וניסאן שמצליחה יפה עם תיק מוצרים עשיר.

למרות האטת המכירות בחודשיים האחרונים, מצבו של שוק הרכב איתן. לפי נתוני הרישוי של איגוד יבואני הרכב, עלו על הכביש בין החודשים ינואר לאוקטובר השנה יותר מ־193 אלף כלי רכב – עלייה של 9.4% משנת השיא, 2010. למרות ההאטה של חודשי החגים, נראה ש־2011 צפויה להתקרב לשיא כל הזמנים – אולי אף לשבור אותו.

וב־2012? הנהירה אחר הנעה אלטרנטיבית תימשך. בתחום המיסוי הירוק בישראל צפויה החמרה של הדירוגים, מה שיעודד את המשך מגמת המעבר לכלי רכב נקיים יותר.

בשנת הדגם הבאה צפויות להגיע כמה היברידיות חדשות לסוכנויות ברחוב המסגר וסביבתו, הנה שלוש שכדי לשים לב אליהן. מוולוו תגיע הסטיישן V60 אשר הוצגה בחודש שעבר.

לוולוו אפשרות לטעינה משקע ביתי (PLUG IN) וטווח נסיעה חשמלי של 50 קילומטר, מנוע דיזל המפיק 215 כ"ס מניע את הגלגלים הקדמיים ואילו האחוריים מונעים ממנוע חשמלי המפיק 70 כ"ס.

ל־V60 יכולת לנסוע רק על הנעה חשמלית, רק על דיזל או בשילוב של שניהם, לתפוקה מרשימה של כמעט 300 כ"ס ו־60 קג"מ (כמו מנוע בנזין 8V חזק).

פיג'ו הציגה גם היא לא מכבר גרסת דיזל־הייבריד של רכב הפנאי שלה 3008 (למען הצדק ההיסטורי, נציין כי היא הקדימה את וולוו כדיזל־היברידית הראשונה).

יחידת ההנעה הזו נמצאת בפיתוח של כמעט עשור, וזה גם היישום הראשון שלה ברכב פנאי קומפקטי. בפיג'ו מדובר במנוע דיזל בנפח 2.0 ל' המפיק 163 כ"ס ומנוע חשמלי עם 37 כ"ס. פיג'ו מצהירה על צריכת דלק משולבת של כ־26 ק"מ/ל'.

שחקנית וותיקה יותר בשוק הפנאי־פרימיום, אאודי Q5, תגיע בשנה הבאה גם בגרסה היברידית אשר שיווקה החל ברבעון האחרון של השנה באירופה. אאודי בחרה לחבר מנוע חשמלי למנוע הבנזין 2.0 ל' טורבו המוכר, אשר מפיק 211 כ"ס.

לפי אאודי, מסוגל ה־Q5 ההיברידי להגיע ל־100 קמ"ש על טהרת ההנעה החשמלית, אבל יהיה מסוגל לעשות זאת לאורך שלושה קילומטרים בלבד, וצריכת הדלק הצפויה תעמוד על כ־15 ק"מ לליטר. לא נפלנו. למקרה שתהיתם, מחירים מקומיים עדיין לא פורסמו.

חוץ מזה, צפויים המותגים היפניים להמשיך להתאושש בשנה הבאה ממכות הטבע, אך ייאלצו להתמודד עם היין שמתחזק ביחס לדולר וליורו. כל המותגים המיובאים אלינו במטבע זה ייפגעו מכך, והיבואנים יאלצו להעלות מחירים כדי להמשיך להיות תחרותיים. מי שעשוי להרוויח מכל העניין הן יונדאי וקיה, שרוכשות מכוניות בדולרים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן