שלום לבריטניה: סקוטלנד תיאלץ להיפרד בקרוב מהלירה שטרלינג?

בנובמבר 2013, הודיע ראש ממשלת סקוטלנד, על כוונתו לערוך משאל עם בתוך שנה, על התנתקות ארצו מהממלכה הבריטית. אנגליה וסקוטלנד היו שתיהן תחת שלטונו של מלך אחד החל מ-1603. ויותר ממאה שנה לאחר מכן, ב-1707, שתיהן התמזגו ליישות מדינית אחת – הממלכה המאוחדת של בריטניה.

מחר צפויה בריטניה להזהיר את סקוטלנד, שאם תחליט על היפרדותה מהממלכה המאוחד היא תיאלץ להיפרד גם מהטבע היוקרתי שלה, הפאונד. זהו המהלך הבולט ביותר של לונדון עד כה, בניסיונותיה לפעול כנגד ההצעה הסקוטית לפרק את האיחוד בן 307 השנים עם אנגליה.

לאחר נאום שובה לבבות של דיוויד קמרון, צעד פחות לבבי בקמפיין להשארת סקוטלנד חלק מהממלכה המאוחדת, ינקט מחר על ידי שר האוצר הבריטי ג'ורג' אוסבורן, שינסה ליטוע בסקוטים חשש מפני מיתון כלכלי, עקב אבדן המטבע שלהם.

"הכלכלה הבריטית גדלה בקצה מהיר מכל כלכלה מתקדמת אחרת באירופה. ובתוך בריטניה, סקוטלנד גדלה בקצה מהיר יותר מהשאר", עתיד לציין אוסבורן בנאום שהודלף לעיתונות. "הפאונד הוא אחד המטבעות העתיקים והמוצלחים ביותר בעולם".

אוסבורן: אם תכריז על עצמאות, לא תוכל סקוטלנד לשמור על הפאונד | צילום: רויטרס

שני מקורות בכירים סיפרו כי אוסבורן מתכנן לומר לסקוטים חד משמעית, כי לא יוכלו לשמור על הפאונד כמטבע שלהם אם יצביעו על יציאה לעצמאות במשאל העם, שעתיד להיערך ב-18 לספטמבר, ויאפשר ל-4 מיליון תושבי סקוטלנד מעל גיל 16 לקבל את ההחלטה.

בנאום, צפוי אוסבורן גם לחזור על חלק מדבריו של הנשיא קמרון בדבר חשיבות האיחוד ברמה הרגשית והפטריוטית, אבל עיקר נאומו, כאמור, יתרכז בהשלכות הכלכליות שעשויות להיות לצעד מעין זה, כשיאלצו להיפרד מהמטבע שמשמש אותם כבר יותר מ-300 שנה.

האם מלחמת מטבעות לפנינו?

בתחילה, קיוו הסקוטים לשמור על המטבע ולעל מערכת כלכלית מוניטרית משותפת עם אנגליה. אולם, באמצעות ניפוץ תקוותיהם של הסקוטים אודות שמירת הפאונד, מקווים הפוליטיקאים בלונדון לחתור תחת ההצדקה הכלכלית להיפרדות.

אולם, ראשי המדינה הסקוטית מהמרים שהמהלך לא יצלח, וכבר מטיחים בבריטים שהם נוהגים בבריונות. "בתוך שבוע בלבד עברנו מנאום הרעפת האהבה של דיוויד קמרון לאיומים והפחדות – ממתקפת חיוכים לפשוט מתקפה" אומרת ניקולה סטרגון, מספר שתיים בסקוטלנד.

ניקולה סטרגון והשר הראשי, אלכס סלמונד בהצגת תוכנית הפירוד | צילום: רויטרס

"זהו צעד מפוחד שיחזור כבומרנג. אנשים לא יחבבו את הניסיון של שר האוצר להניע אותם באמצעות איומים להצביע כך או אחרת במשאל העם", היא מוסיפה, ומצביעה על כך שאם לונדון תמנע אחידות בנושא המטבע, סקוטלנד עצמאית עשויה לסרב לקחת חלק בחוב הבריטי, שמסתכם כיום ב-1.2 טריליון פאונד (2 טריליון דולר).

עוד על הפרק עומדות גם רזרבות הנפט והגז של בריטניה, שמצויים רובם במימיה של סקוטלנד, וגם השאלה מה יעלה בגורל הנשק הגרעיני שלה, שנמצא גם הוא בשטחי הממלכה הסקוטית. במפלגה הלאומית של סקוטלנד, שמובילה את ההיפרדות, טוענים שלא יהיה לו מקום בסקוטלנד עצמאית.

בינתיים, הבנק המלכותי של סקוטלנד וגופים פיננסיים נוספים לא מחכים, וכבר התחילו לתכנן את צעדיהם במקרה של יציאה לעצמאות, וגורם מפתח בתכנון הזה הוא האטם יצליחו להגיע להסכמה לגבי המטבע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן