שמש נצחית בראש צלול: לראשונה הצליחו מדענים למחוק זיכרונות

אירועים טראומטיים שקורים לחלק מהאנשים במהלך חייהם יכולים לגרום לנזקים מוחיים גדולים לכל החיים. זכרונות רעים מהצבא, צפייה במראות קשים כגון התעללות בילדים או תאונות דרכים אשר האנשים היו עדים להן או השתתפו בהן באופן פעיל – יוצרים לעתים קרובות זכרונות המוטמעים במוח ונשארים שם בצורה של טראומה לכל החיים. אך למרבה המזל, נראה שיש פריצת דרך בתחום – מדעני מוח מאוניברסיטת Radboud, הממוקמת בניימיכן שבהולנד, הצליחו למחוק זכרונות מצערים מקבוצה של נסיינים, כחלק ממסע שאפתני וארוך יותר לטפל במחלות כגון טראומה נפשית, הפרעות פסיכיאטריות והתמכרות לסמים.

הלם חשמלי כטיפול בזיכרונות טראומטיים

במהלך המחקר, אשר פורסם בכתב העת Nature Neuroscience, המדענים השתמשו בטיפול בהלם חשמלי (ECT) בכדי למחוק את הזיכרונות ממוחם של הנסיינים. לציבור החולים בניסוי הוצגו לראשונה סיפורים מצערים, במילים ובתמונות. שבוע לאחר מכן, המדענים הזכירו לחולים אודות הסיפור הזה, גרמו לכך שההרכב המולקולרי של הזיכרונות הללו הפך לא יציב – ולאחר מכן נתנו להם טיפול בהלם חשמלי. התוצאה – ההלם החשמלי מחק לחלוטין את הזיכרון שלהם המשוייך לסיפור המצער.

צילום: Shutterstock

במהלך הניסוי, השתתפו 39 נדגמים, אשר עברו את הטיפול בהלם חשמלי במטרה להילחם בדיכאון חמור ממנו הם סבלו. במהלך טיפול ה-ECT, הנסיינים קיבלו חומרים להרדמה והרפיית השרירים. נוסף לכך, אל הנסיינים הוזרם זרם חשמלי אל חלק מהמוח בכמה שוקים קצרים, אשר קיוו לסייע בטיפול בדיכאון. 39 החולים התבקשו לצפות בשני סיפורים מטרידים על גבי מסך המחשב, דרך סדרה של תמונות וקריינות. הסיפור הראשון היה אודות ילד שנפגע ממכונית ורגליו נקטעו על ידי מנתחים, ובסיפור השני דובר על זוג אחיות אשר אחת מהן נחטפה ועברה התעללות.

עדיין לא ״גברים בשחור״

שבוע לאחר מכן, החולים חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות, כאשר כל חולה התבקש להיזכר בפרטים אודות אחד מהסיפורים המטרידים שהוא ראה – ולהתאמץ במיוחד בכדי להפעיל מחדש את הזיכרון, וקיבל מייד טיפול בהלם חשמלי. כמה ימים לאחר מכן, החולים מילאו שאלונים אודות שני הסיפורים בהם צפו.

מתברר, כי 13 חברי הקבוצה אשר לא קיבלו טיפול בהלם חשמלי זכרו בצורה שלמה יותר את הסיפורים ששמעו. לעומת זאת, חולים בקבוצה אחרת, אשר קיבלו טיפול בהלם חשמלי מייד לאחר מכן, אמנם הצליחו לזכור אחד מהסיפורים, אך תוצאות השאלונים אודות הסיפור השני הראו כי הזיכרונות שלהם אודות הסיפור השני נעלמו כמעט כליל.

לפני שאתם מכניסים את עצמכם אל ״גברים בשחור״, או אל ״שמש נצחית בראש צלול״, חשוב לציין כי ישנה עוד הרבה עבודה שצריכה להיעשות לפני שיהיה ניתן לכלול את הפעולות הללו כטיפול בדיכאונות, התמכרויות או מחיקת זיכרונות טראומטיים. לא ברור עדיין האם מחיקת הזיכרון שנוסתה היא זמנית או קבועה, ובעוד שייתכן שהטכניקה עובדת על סיפורים וזכרונות פשוטים באופן יחסי, על החוקרים להראות שהניסוי עובד גם על זכרונות טראומטיים בעולם האמיתי וחשוב מכך – שההליך לא גורם לנזק אחר.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

אפל במסע רכישות, מה היא מתכננת ל-2014?

G.fast הוא הסיב האופטי החדש

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן