שני אחים יצאו לדרך: דרכם השונה של אייל ועידן עופר בנתיב העושר

חמש שנים לאחר פטירתו של סמי עופר, שנחשב לאיש העשיר בישראל, כובש בנו, אייל, את צמרת רשימת עשירי ישראל של פורבס. הונו מוערך בקרוב ל־34 מיליארד שקל, כאשר אחריו ברשימה איל התקשורת הצרפתי־ישראלי פטריק דרהי ומשפחת ורטהיימר.

סמי עופר נפטר ב־2011, ובניו אייל ועידן – על פי חלוקה שנקבעה שנים רבות לפני מותו – ממשיכים כל אחד מהם בנפרד בפיתוח העסקים שלו. ב־2013 הושלמה סופית ההפרדה בין עסקיהם של האחים. הונו של אייל בלבד מוערך היום קרוב להערכת שוויו של האב ערב פטירתו. לעומת זאת נכסיו של עידן הולכים ונשחקים והונו מוערך השנה בידי פורבס בקצת יותר מ־15 מיליארד שקל, פחות ממחצית משוויו של אחיו.

לדירוג המלא: '100 העשירים בישראל 2016'

את עסקי הספנות יסד הסב יוסף הרשקוביץ (עופר) ובניו, סמי ויולי (יהודה) פיתחו אותם לעסקי ספנות בינלאומיים ענפים. האח הדומיננטי בענף היה סמי, שעבר להתגורר בלונדון בסוף שנות ה־60 ונחשב בעשורים האחרונים לאחד היהודים העשירים בעולם. יולי נשאר בישראל, התגורר בהרצליה והתעניין בעיקר בפיתוח עסקי נדל"ן (ילדיו של יולי עופר, ליאורה ודורון, וחתנו אודי אנג'ל, מדורגים בנפרד בגיליון זה).

ספנות, נדל"ן ואמנות

נכסי האחים סמי ויולי עופר חולקו לדור ההמשך עוד בחייהם.

אייל עופר מחזיק בעסקי הספנות הבינלאומיים ובעסקי נדל"ן בארה"ב, בריטניה, הולנד ומדינות נוספות באירופה. החברות שבבעלותו הן פרטיות ומעט מאוד פרטים מתפרסמים על היקף פעילותן. הוא שולט בקבוצת הספנות הגדולה ביותר – קבוצת זודיאק, הרשומה במונאקו, ומפעילה קרוב ל־200 אוניות, כמו גם בחברת אחסון הנפט Omni Offshore Terminals. החברה אינה מחזיקה בקווי ספנות אלא עוסקת בעיקר בהחכרת ספינות למפעילים. שיטת הפעולה מקנה לחברה יציבות יחסית, גם כאשר נרשמות תנודות גדולות ברווחיות הענף. אייל הוא גם מבעלי חברת השיט רויאל קריביאן ומכהן בה כדירקטור זה 15 שנה.

בתחום הנדל"ן משמש אייל עופר כמייסד ויו"ר גלובל הולדינגס, חברת השקעות שבבעלותה מספר גורדי שחקים כמו בניין אלטריה ו־15 סנטרל פארק ווסט בניו־יורק. בארץ הוא שותף באחזקות בבנק מזרחי ובחברות הנדל"ן עופר השקעות ומליסרון, המנוהלת על ידי ליאורה עופר, בת דודם של אייל ועידן.

חלק מהונו של אייל עופר מושקע באמנות. הוא נחשב לאחד מעשרת האספנים הגדולים בעולם, ומחזיק באוסף יצירות אימפרסיוניסטית ומודרניות יקר ערך. לאחר מותו של אביו קיבל בירושה מחצית מהאוסף המקורי של סמי עופר – אחד הנחשבים בתבל. קרן הפילנתרופיה המשפחתית של אייל עופר תרמה כ־15 מיליון דולר לטייט מודרן שבלונדון.

אייל עופר. שווה 33.9 מיליארד דולר | צילום: Rory Lindsey

פיצול עסקי החברה

עידן עופר שולט בחברה לישראל, שהחזקתה העיקרית היא קבוצת כימיקלים לישראל. לפני שנתיים הוחלט על פיצול חלק מעסקי החברה במסגרת חברת קנון הולדינגס, שמניותיה נסחרות בניו יורק. בשנים האחרונות הפך עידן למטרה למתקפות ציבוריות על רקע עסקיו עם ממשלת ישראל ושליטתו בחברה לישראל ותחתיה החברות צים, בז"ן וכיל, שפעילותה בים המלח גורמת לנזקים סביבתיים. הוא התקשה להתמודד עם גל עכור של פרסומים, שהיו בחלקם מגמתיים ובלתי מדויקים.

מאז 2013 מתגורר עידן עופר עם משפחתו בלונדון, העיר שבה התגורר אביו במרבית שנותיו. גורמים פיננסים אומרים שהשיקול העיקרי של עידן במעבר היה הטבות מס מפליגות שמציעה בריטניה לעשירי עולם המהגרים אליה. ההטבות היו שוות לו מאות מיליוני דולרים.

בתחום הספנות שולט עידן באמצעות החברה לישראל בחברת צים המקרטעת, בחברה הישראלית עופר ספנות, בה הוא שותף עם אודי אנג'ל, ובחברת ספנות באסיה.

בניגוד לאחיו אייל, המתגורר שנים בלונדון ובמונאקו, מקום מושבו של עידן עד לפני שלוש שנים היה בישראל והוא היה מעורה בקהילה העסקית המקומית. שליטתו בחברות ציבוריות הקנתה חשיפה גבוהה לעסקיו, והתקשורת עקבה מקרוב אחר הצלחותיו, אבל בעיקר אחר כישלונותיו. בסיס כוחו הגדול היה השליטה בכימיקלים לישראל. בתקופה בה היתה החברה חלק מקרטל האשלג העולמי היא יצרה רווחים בהיקף של מיליארד דולר בשנה. רוב הרווחים חולקו לבעלי המניות, ובראשם עידן עופר, כדיבידנד, ואפשרו לו לממן הרפתקאות עסקיות. אחת המפורסמות בהן היתה כנראה בטר פלייס – מיזם המכונית החשמלית בראשות שי אגסי. עידן עופר החליט על השקעה פרטית במיזם לאחר שיחה בת חצי שעה עם אגסי. כשקרס המיזם הוא הפסיד מאות מיליוני שקלים. אבל בבטר פלייס הפסיד עידן רק את הונו הפרטי, ומבחינתו לא היה זה כסף גדול.

השקעה כושלת נוספת שביצע עידן עופר היתה בחברת חיפושי הנפט והגז פסיפיק דרילינג, שאיבדה 90% מערכה בעקבות המשבר בענף האנרגיה. ההפסד שלו על השקעה זו נאמד בכ־700 מיליון דולר. עם זאת הוא עשוי לחזור ולשקם את הפסדיו אם יתאושש הענף.

הרפתקה גדולה ויקרה הרבה יותר היתה מיזם המכונית הסינית קורוס. לעסקה זו נכנס עידן עם החברה הציבורית שבשליטתו, החברה לישראל. בעקבות הפיצול בין החברה לישראל לקנון נמנתה קורוס עם רשימת הנכסים שעברו לקנון. המיזם, בשותפות עם חברת הרכב הסינית צ'רי, אמור היה לייצר בסין מכונית ברמה אירופית לשוק המקומי וליצוא. אולם עופר התקשה לספק את חלקו בשותפות – ניהול מקצועי של חברת רכב מערבית. התוצאה היתה הפסדים מצטברים המתקרבים היום לכמיליארד דולר. החברות בשליטתו ספגו כמחצית מההפסד, הצפוי להמשיך ולגדול.

עידן עופר. בסיס הכוח נמצא בכיל | צילום: סיון פרג'

אלה שעולות ואלה שיורדות

קורוס היא אולי הבעיה הגדולה ביותר של עידן עופר היום, אבל אינה היחידה: בשנה האחרונה התברר שחברת הספנות צים שוב נקלעה למשבר ונזקקת להסדר נושים חדש.

הכישלונות בקורוס והקשיים בספנות היו יכולים למוטט חברות אחזקה גדולות, אולם קבוצת החברות של עידן עופר אינה עומדת בפני סכנה פיננסית.

עיקר החברות הבעייתיות של הקבוצה מרוכזות בחברת קנון הולדינגס שפוצלה מהחברה בתחילת 2015 ושולטת בצים, בעסקי הרכב של הקבוצה בסין ובחברת האנרגיה אי.סי. פאואר. ריכוז העסקים הכושלים העיק על החברה, ושער המניה ירד בשליש מאז הפיצול. ברבעון הראשון הציגה החברה הפסד של 28 מיליון דולר. נוכח הביקורת על ההפסדים העצומים הודיע עידן עופר כי בכוונתו לבצע השקעות נוספות במיזם הכושל מכיסו הפרטי.

מצבה של החברה לישראל, שהשתחררה מהנטל של קורוס וצים, טוב בהרבה. אחזקותיה העיקריות הם קונצרן הכימיקלים כיל ובתי הזיקוק בחיפה. הרווחיות של חברת כיל ירדה אמנם בעקבות התמוטטות קרטל האשלג העולמי וההאטה בשוקי העולם, אולם היא ממשיכה לספק לקבוצה רווחים ודיבידנדים של מאות מיליוני שקלים בשנה. 

הכתבה המלאה מופיעה בגיליון אוגוסט של פורבס ישראל

לרכישת הגיליון חייגו 077-4304645 או לחצו

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן