שעוני העולם קפצו בשנייה – והפילו מאות שרתי אינטרנט

הסופה שהתחוללה בסוף השבוע בארה"ב וגרמה לקריסתם של אתרי ענק כמו אינסטגרם ונטפליקס הייתה רק תחילת המשבר האינטרנטי. אתמול המשיכה הקריסה, כשהוספת שנייה אחת לשעונים בעולם בשל האטת כדור הארץ הפילה גם היא מספר אתרי ענק, בהם הרשת החברתית לינקדאין, אתר החדשות החברתי Reddit, אתר חברת מוזילה ועשרות אתרים אחרים.

הוספת השנייה לשעונים תוכננה חודשים מראש על ידי "שומרי הזמן" ב-IERS – מרכז הבקרה העוקב אחר סיבובו של כדור הארץ – שתפקידם לוודא כי שעוני העולם מציגים את השעה הנכונה. ה-IERS יצר את ה"זינוק בשנייה" ב-1972 על מנת לשמור על השעונים האטומיים בעולם בסנכרון עם הזמן הסולארי, המבוסס על מיקום השמש. מאז הועלה הרעיון בוצעו 25 זינוקים, האחרון שבהם ב-31 בדצמבר 2008.

בתחילה, הזינוק לא היווה בעיה. המחשבים בעולם פשוט הזיזו את מחוגיהם אחורה בשנייה אחת כדי לפצות על ההוספה. אולם הגדילה של הרשת והעלייה של החברות הגלובליות הפכה את סוגיית הסנכרון לקריטית בהרבה. אם מחשבים של חברת ענק יוצאים מסנכרון בשנייה אחת, דברים רעים יכולים לקרות: מיילים שנשלחו בשנייה הזו לא יגיעו ליעדם, מידע שאמור היה להישמר ייאבד. וכל זה אכן קרה, עם קריסתם של האתרים הגדולים.

הזינוק בשנייה בשנת 2005 אמנם לא הפיל את שרתיה של גוגל, אולם יצר לחברה תמריץ למציאת פתרון חכם: במקום להוסיף את השנייה בפעם אחת, החברה הוסיפה חלקיקי-שניות במהלך היום. "כל השרתים שלנו המשיכו לפעול כרגיל בזינוק ב-2008, לא מודעים לשינוי", כתב כריסטופר פסקו, אחד ממהנדסי השרתים של גוגל, בפוסט שפרסם בספטמבר, פוסט שאולי היה צריך להיקרא על ידי מנהלי רשתות בעולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן