שער הדולר נותר ללא שינוי; היציג – 3.683 שקלים

שער הדולר היציג נותר היום ללא שינוי על רמה של 3.683 שקלים, אולם עדיין לא הגיע לרמתו לפני הורדת הריבית ביום שני האחרון. שער היורו גם הוא נותר יציב ונקבע על 4.798 שקלים.

בבנק לאומי מעריכים כי צפויה הפחתה נוספת של הריבית אם תמשך מגמת ההתחזקות של השקל. בסקירה השבועית שפרסם הבנק נכתב: "בנק ישראל עשוי להמשיך ולהוריד את הריבית במידה ותתחדש ההתחזקות של השקל וזאת ללא שיפור במצב המשק". 

בנוסף אומרים בלאומי כי החלטת בנק ישראל מושפעת ממדיניות הבנקים המרכזיים בעולם. "לאחרונה חלו הורדות ריבית נוספות של בנקים מרכזיים במדינות שונות באסיה ובמזרח אירופה, על רקע ההאטה בפעילות הכלכלית העולמית. כמו כן, בעקבות ההגדלה של היקף ההרחבה המוניטארית ביפן, הבנקים המרכזיים של דרום קוריאה וניו זילנד התערבו בשוק המט"ח על מנת להחליש את מטבעותיהם".

כמו כן, בלאומים סבורים כי הזרמת הגז הטבעי ממאגר תמר הינה בעלת השפעה מוגבלת על התחזקות השקל. "אנו סבורים כי ישנם גורמים בסיסיים אשר תומכים בייסוף של השקל ובהם ניתן למנות את היקף ההשקעות הישירות הגבוה של משקיעים זרים בחברות ישראליות, אשר מגדיל את היקף המט"ח הנכנס לישראל. כמו כן, החשבון המסחרי הבסיסי בחשבון השוטף של מאזן התשלומים נמצא בעודף. בין היתר עודף זה נובע מהתמתנות הביקושים להשקעות ולצריכה פרטית, אשר הובילו לירידה בהיקף היבוא המסחרי וכן מהתרחבות של היקף הפעילות של אינטל בישראל אשר הובילה לעלייה בהיקף היצוא שלה מישראל".

סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל | צילום: מרק ישראל סלם

השבוע הודיע בנק ישראל על הפחתת ריבית נוספת לרמה של 1.25%. בהחלטת הריבית ציין הבנק כיכי הורדת הריבית נועדה לסייע ליצואנים ולעסקים במשק. בבנק מדגישים כי התייקרות הדירות היא במגרש של הממשלה וכי הממשלה צריכה לרסן את עליות המחירים על ידי הגדלת ההיצע וצעדים של מיסוי משקיעים.

בבנק מדגישים כי בנק ישראל פועל בשוק הדירות רק בצד הביקושים, וכי היעד העיקרי של מדיניות הריבית הוא שמירת יציבות מחירים יציבות פיננסית וסיוע לתעסוקה ולצמיחה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן