שפל של כל הזמנים: בנק ישראל החליט להוריד את הריבית לרמה של 0.25%

בנק ישראל פרסם היום (ב') את החלטת הריבית במשק לחודש ספטמבר, לפיה תעמוד הריבית במשק על שיעור של 0.25% בלבד – שפל של כל הזמנים. כזכור, גם בחודש אוגסט החליטה הוועדה המוניטרית של הבנק על צמצום הריבית בשיעור זהה (0.25%) – אז עמדה הריבית על שיעור של 0.5%, אשר היווה שיא שלילי מאז שנת 2009 והמשבר הכלכלי של אותה תקופה.

צילום: מרק ישראל סלם

היום, כאמור, החליט הבנק להוריד את שיעור הריבית פעם נוספת, בפעימה נוספת של 0.25% – ובכך להביא את הריבית במשק לשיעורה הנמוך ביותר אי פעם, כשהיא תעמוד על 0.25% בלבד. המניעים להחלטה היו האטת הצמיחה במשק הישראלי – מגמה אשר צפויה להתחזק עוד יותר לכשיתבררו השלחותיו של מבצע "צוק איתן" על המשק. לאחר פרסום נתוני הלמ"ס בשבוע שעבר, לפיהם התוצר במשק צמח בשיעור נמוך ביחס למצופה, החליט הבנק על הורדת הריבית אשר מטרתה לסייע לפעילות המשק.

בנוסף, נראה כי חברי הוועדה המוניטרית של הבנק סירבו להתרשם מהעלייה האחרונה בערך הדולר ביחס לשקל. כזכור, הבנק נלחם כבר תקופה ארוכה בעלייה המתמשכת בערכו של השקל – אשר הופכת את המוצרים המיוצאים מישראל לאטרקטיביים פחות בעיני העולם. העלאת הריבית נועדה, בין היתר, להוסיף ולהילחם בעלייה זו – בתקווה שהיחלשותו האחרונה של השקל תימשך גם בעתיד.

החלטתו של הבנק הגיעה בניגוד מוחלט למרבית התחזיות המוקדמות במשק, אשר העריכו כי הבנק יותיר את הריבית ללא שינוי – במיוחד על רקע העלייה האחרונה בשער הדולר והורדת הריביתה אחרונה של חודש אוגוסט, אשר טרם נתנה את אותותיה באופן מלא. 

יוסי פריימן, מנכ"ל בית ההשקעות פריקו הגיב וטען כי "בנק ישראל החליט להוציא את התותחים הגדולים. הפחתת הריבית צפויה לגרור לפיחות השקל אל עבר רמת 3.60 שקל לדולר ולעודד את הפעילות הכלכלית. הפחתת הריבית חרגה מהציפיות שכן בשווקים ציפו כי בנק ישראל יעדיף לבחון את ההשפעה של הפחתת הריבית האחרונה שבוצעה בטרם ישוב ויפחית את השקל. ההאטה בפעילות הכלכלית במשק והשפעה הממתנת של הלחימה על הצריכה, תרמו להחלטת הוועדה המוניטרית לבצע מהלך חריג שכזה".

בבית ההשקעות אלדובי הגיבו וטענו כי "הורדת הריבית הינה הצהרה של בנק ישראל על נכונותו לתמוך בצמיחה במשק, לנוכח המבצע הצבאי והשלכותיו על הכלכלה. הבעיה העיקרית שכעת יאלץ להתמודד עמה הבנק, הינה שנשק הריבית מיצה עצמו – ועל מנת לעודד צמיחה
בעתיד יהיה צורך בשימוש בכלים מונטריים אחרים, כגון רכישת אג"ח".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן